Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 września 2025 r. (data wpływu 28 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą jako lekarz weterynarii od 2015 roku (kody PKD: 75.00.Z Działalność weterynaryjna; 71.20.A Badania i analizy związane z jakością żywności). Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Co roku jest Pani wyznaczona, na podstawie decyzji administracyjnej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (dalej PLW) w A., do wykonywania czynności na podstawie art. 16 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U.2022.0.2629 t.j.). Aktualnie ma Pani umowę do 31.12.2025 roku. Wykonuje Pani działania w imieniu oraz z upoważnienia PLW w A. Do Pani obowiązków jako wyznaczonego lekarza weterynarii należą:

1. Regularny nadzór nad przestrzeganiem warunków weterynaryjnych w rzeźni;

2. Kontrola w rzeźni pod względem dobrostanu zwierząt rzeźnych, obejmująca: kontrolę środków transportu zwierząt, warunków transportu zwierząt, dokumentację im towarzyszącą, warunki rozładunku i przemieszczania zwierząt, postępowania ze zwierzętami, wyrywkową kontrolę temperatury dostarczonych zwierząt do uboju, przetrzymywania a przede wszystkim dbałość o zgodny z przepisami sposób oszałamiania i wykrwawiania zwierząt, prowadzenie dokumentacji z tym związanej, natychmiastowe reagowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o ochronie zwierząt i powiadamianie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w A., kontrola mycia i dezynfekcji środków transportu po rozładunku żywca;

3. Kontrola prawidłowości oznakowania zwierząt (zgodności z systemem identyfikacji i rejestracji zwierząt);

4. Badanie przedubojowe zwierząt i wydawanie odpowiednich decyzji w sprawie dopuszczenia do uboju a w przypadku wydania decyzji zakazującej uboju, niezwłoczne powiadomienie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w A.;

5. Kontrola sposobu izolacji zwierząt chorych lub podejrzanych o zakażenie oraz w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie sekcji zwłok wraz z pobraniem próbek do badań bakteriologicznych lub wirusologicznych;

6. Prowadzenie Dziennika Przedubojowego Zwierząt Rzeźnych;

7. Nadzór nad zachowaniem warunków weterynaryjnych podczas uboju zwierząt rzeźnych ze szczególnym uwzględnieniem oszałamiania 1 wykrwawiania;

8. Nadzór nad przeprowadzaniem obróbki poubojowej w sposób zapobiegający zanieczyszczeniu mięsa;

9. Badanie poubojowe mięsa zwierząt rzeźnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami,

10. Kontrola identyfikacji tusz i przynależnych do niej części oraz kontrola prawidłowości przedstawienia mięsa do badania poubojowego pod względem kompletności wszystkich elementów;

11. Pobieranie próbek i przeprowadzenie badań niezbędnych do wydania urzędowej oceny mięsa;

12. Wydawanie oceny mięsa w zależności od wyników badania poubojowego zgodnie z przepisami rozporządzenia 2019/627 i wydawanie decyzji w sprawie oceny mięsa;

13.W przypadku odwołania się właściciela zwierzęcia od urzędowej oceny mięsa, zachowanie trybu postępowania, określonego obowiązującymi przepisami prawa;

14. Nadzór nad prawidłowym postępowaniem z mięsem zdatnym i niezdatnym do spożycia przez ludzi;

15. Prowadzenie Dziennika Badania Poubojowego Mięsa Zwierząt Rzeźnych;

16. Nadzór nad prawidłowym stosowaniem znaków weterynaryjnych, etykiet i pieczęci;

17. Kontrolowanie warunków sanitarno-weterynaryjnych we wszystkich pomieszczeniach zakładu w części rzeźnianej;

18. Nadzór nad postępowaniem z mięsem podczas schładzania, magazynowania, zamrażania, rozbioru, pakowania, ekspedycji zgodnie z wymaganiami rozporządzeń 853/2004, 852/2004 w zakresie struktury, higieny produkcji, przestrzegania procedur;

19. Przestrzeganie procedur związanych z systemem kontroli wewnętrznej w zakładzie: kontrola realizacji procedur GMP i GHP - badanie wody, legalizacja i kalibracja urządzeń pomiarowych, rejestracja parametrów, dokumentacja dotycząca surowców /HDI, świadectwa/ zezwolenia, atesty/, procedury mycia i dezynfekcji, zwalczanie szkodników, stan zdrowia i szkolenia pracowników/ 1i egzekwowanie ich od producenta. Pomoc przy organizowaniu szkoleń pracowników;

20. Nadzór nad ekspedycją mięsa. Kontrola środków transportu pod względem mycia i dezynfekcji konstrukcji, sprawności urządzeń chłodniczych, powierzchni dostosowanej do rodzaju przewożonych produktów;

21. Nadzorowanie kontroli przedwysyłkowej, weryfikacja procedur SSOP i SPS wymaganych przez państwa trzecie, kontrola dokumentacji towarzyszącej wysyłkom towaru 1 wystawianie świadectw eksportowych do krajów trzecich w ramach posiadanych uprawnień;

22. Nadzór nad kategoryzacją i prawidłowym postępowaniem z ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego nie przeznaczonymi do spożycia przez ludzi, zgodnie z Rozporządzeniem (WE) Nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, kontrola prawidłowego oznakowania i zabezpieczenia pojemników warunki, magazynowania;

23. Nadzór nad realizacją postanowień Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych oraz pobierania próbek do badań weryfikacyjnych;

24. Regularny nadzór nad przestrzeganiem warunków sanitarnych 1 weterynaryjnych przed rozpoczęciem produkcji oraz w trakcie produkcji w pomieszczeniach i otoczeniu zakładu części rzeźnianej; weryfikacja zakładowego systemu bezpieczeństwa żywności, weryfikacja (SPS, SSOP przed i śródoperacyjnego), zakładowego HACCP. Pomoc przy organizowaniu szkoleń pracowników;

25. Natychmiastowe wstrzymanie produkcji w przypadku przerw w dostawie wody zimnej lub ciepłej, prądu 1 innych awarii, stanowiących niebezpieczeństwo poważnego naruszenia warunków weterynaryjnych i powiadomienie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w A.;

26. Prowadzenie sprawozdawczości rocznej i miesięcznej wg wymagań Powiatowego Lekarza Weterynarii w A. oraz udzielanie innych informacji wymaganych przez władze zwierzchnie;

27. Wstępne przygotowywanie dokumentacji w postępowaniu administracyjno-egzekucyjnym;

28. Wykonywanie innych dyrektyw, zaleceń i poleceń Powiatowego Lekarza Weterynarii w A., związanych z przedmiotowym wyznaczeniem do wykonywania czynności urzędowych w imieniu PLW;

29. Przeprowadzania kontroli urzędowych w ramach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt na terenie powiatu B. oraz miasta A.;

30. Pobierania próbek do badań na terenie powiatu B. oraz miasta A.;

31. Szczepień ochronnych lub badań rozpoznawczych (prowadzenie m.in. obserwacji w kierunku wścieklizny) na terenie powiatu B. oraz miasta A. Podstawą wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 roku o Inspekcji Weterynaryjnej, jest zawarta przeze mnie z PLW umowa cywilnoprawna (zlecenie).

Powyższa umowa określa zakres, termin i miejsce wykonywania czynności oraz podstawę prawną do naliczenia wynagrodzenia, które co miesiąc jest inne (art. 16 ust. 3 w/w ustawy). Za wykonanie czynności stanowiących przedmiot umowy przysługuje mi wynagrodzenie określone przepisani rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 roku w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. Wynagrodzenie miesięczne, które otrzymuje od Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej (dalej PIW) wynika z zestawienia wykonanych czynności w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu). Wobec tego otrzymuje Pani wynagrodzenie za faktycznie wykonane czynności w danym miesiącu, więc w każdym miesiącu może być ono inne. Nie ma Pani stałej liczby świadczonych usług / godzin do wykonania na rzecz PLW. Działa Pani na wyraźne zlecenie PLW- pracując według harmonogramu, co oznacza, że jeżeli w danym okresie nie ma zapotrzebowania na wykonywanie Pani czynności to nie pracuje i nie otrzymuje wynagrodzenia za ten czas. Nie ma Pani obowiązku pozostawać w tym czasie do dyspozycji PLW - może wykonywać inne zlecenia w ramach swojej działalności gospodarczej. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez Zleceniobiorcę osobom trzecim podczas wykonywania czynności zleconych na podstawie umowy. Zgodnie z umową przychody uzyskane w ramach umowy stanowią przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Wykonywane przez Panią czynności będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Nie jest Pani pracownikiem Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej.

Co roku, jest Pani wyznaczona, na podstawie decyzji administracyjnej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (PLW) w A., do wykonywania czynności na podstawie art 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U.2022.0.2629 t.j.). Zgodnie z art. 16 wymienionej Ustawy, jeśli Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie ma możliwości realizowania swoich zadań może wyznaczyć:

1.Na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do określonych w tym przepisie czynności (art. 16 ust. 1 wyżej wymienionej Ustawy), chodzi tu o osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2.Na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt (art. 16 ust. 1a wyżej wymienionej Ustawy).

Podstawą wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, jak również czynności wynikających z ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego jest zawarta umowa zlecenia z Powiatowym Lekarzem Weterynarii na czas określony jednego roku, w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. W przedmiotowej umowie zleceniodawcą jest Skarb Państwa, reprezentowany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii zaś zleceniobiorcą jest Pani. Treść tej umowy nie ulega zmianie z wyjątkiem sprecyzowania konkretnego okresu obowiązywania. Umowa jest zawierana corocznie. Powyższa umowa na mocy art. 16 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej określa zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie, termin płatności oraz imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii.

Wykonuje Pani zatem działania w imieniu oraz z upoważnienia PLW w A.

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności oraz osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji. Jako wyznaczony lekarz weterynarii zgodnie z przedmiotową umową podlega Pani ścisłemu nadzorowi i wytycznym Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Wykonuje Pani czynności urzędowe na podstawie wyznaczenia przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej). Wynagrodzenie, które otrzymuje Pani za wykonywanie tych czynności, jest wypłacane na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. Wynagrodzenie to jest wypłacane przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii (finansowanie ze środków budżetu/ skarbu państwa). Wynagrodzenie wypłacane na Pani rachunek, na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Panią zestawienia z wykonanych czynności.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Panią nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2025.0.163 t.j.).

Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie jest wynagrodzeniem wymienionym w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli są to przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

W świetle powyższego wynagrodzenie, o którym mowa, stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to wynagrodzenie z tytułu stosunku pracy.

Przedmiotem zapytania jest rok podatkowy 2026 i lata kolejne.

Nie osiągnęła Pani jeszcze pierwszego dochodu z tytułu działalności, gdyż chciałabym wybrać tą formę opodatkowania w przyszłości, począwszy od kolejnego roku podatkowego, czyli roku 2026.

Nie złożyła Pani oświadczenia o wyborze ryczałtu do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Jeśli wybierze Pani tą formę opodatkowania, to złoży odpowiedni wniosek w stosownym czasie.

Pani przychód w roku poprzednim nie przekroczył limitu z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

Pani działalność ma charakter usługowy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

Usługi świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. 2024.12 tj.) należą do usług weterynaryjnych, gdyż do ich wykonywania niezbędny jest dyplom lekarza weterynarii, prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz wiedza na temat chorób zwierząt, zoonoz, patomorfologii, parazytologii, mikrobiologii, wirusologii, znajomość prawa weterynaryjnego oraz umiejętność przeprowadzania badania zwierząt. Zawód lekarza weterynarii nie został uwzględniony wprost w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zatem działalność weterynaryjna może być uznana za działalność usługową, podlegającą opodatkowaniu w wysokości 8,5% (ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Rozdział 2 - art. 12 pkt 5 lit. a)).

Do Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ww. ustawy.

Jako zleceniobiorca ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast odpowiedzialność za szkody wyrządzone wobec osób trzecich przy wykonywaniu powierzonych czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, ponosi zleceniodawca, czyli Powiatowy Lekarz Weterynarii, co wynika z przepisów Kodeksu Cywilnego, a w szczególności art. 417 § 1 k.c., które stosuje się zgodnie z odwołaniem zawartym w umowie. Natomiast w stosunkach wewnętrznych wobec Zleceniodawcy ponosi Pani pełną odpowiedzialność merytoryczną, karną i finansową z tytułu nieprawidłowego wykonywania czynności stanowiących przedmiot umowy.

Jak wynika z przepisów, lekarz weterynarii wykonujący czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej jest związany umową ze zlecającym wykonanie wyżej wymienione czynności określającą warunki wykonania tych czynności (zakres, termin i miejsce wykonania, wysokość wynagrodzenia i płatności) oraz wykonując wyznaczone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji nie ponosi odpowiedzialności za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zleceniodawca, czyli w Pani przypadku Powiatowy Lekarz Weterynarii ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez Zleceniobiorcę osobom trzecim, na skutek działań podjętych przy wykonywaniu powierzonych Zleceniobiorcy czynności.

Aktualnie do końca 2025 r. ma Pani podpisaną umowę zlecenie, na świadczenie usług weterynaryjnych dla Schroniska dla bezdomnych zwierząt w Dobrej. Na tą chwilę nie ma Pani wiedzy, czy w 2026 roku będzie kontynuować również to zlecenie.

Obecnie rozlicza się Pani na zasadach ogólnych (skala podatkowa), ewidencję prowadzi profesjonalne biuro rachunkowe. W przypadku wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Pani ewidencja przychodów będzie prowadzona przez biuro rachunkowe w sposób umożliwiający rozdzielenie przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

Pytania

1.Czy wykonywanie czynności z art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w ramach prowadzonej przez Panią działalności zawodowej na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, po zawarciu umowy będącej konsekwencją decyzji administracyjnej, wyznaczającej wykonawcę tych czynności, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

2.Czy przychody uzyskiwane z tych czynności mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 75.00.19.0 - pozostałe usługi weterynaryjne)?

Powyższa interpretacja indywidualna dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Możliwość opodatkowania ryczałtem - w Pani ocenie przychody z tytułu wykonywania ww. czynności mogą być kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej, podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Charakter wykonywanych czynności wskazuje, że najbliższym właściwym grupowaniem klasyfikacji PKWiU jest 75.00.19.0 - Pozostałe usługi weterynaryjne, dla których właściwa jest stawka 8,5%. Czynności te może wykonywać tylko i wyłącznie lekarz weterynarii, posiadający odpowiednie kwalifikacje.

Nieprawidłowe byłoby przyporządkowanie tych przychodów do grupowania 71.20.11.0 - Badania i analizy związane z jakością żywności, gdyż zasadniczym przedmiotem czynności nie jest prowadzenie badań laboratoryjnych nad żywnością, lecz czynności weterynaryjne związane bezpośrednio ze zwierzętami oraz nadzorem nad przestrzeganiem przepisów weterynaryjnych. Podsumowując, Pani zdaniem przychody z tego tytułu mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako „pozostałe usługi weterynaryjne” (PKWiU 75.00.19.0).

Wnosi Pani o potwierdzenie, że przychody uzyskiwane z tytułu czynności wykonywanych na podstawie wyznaczenia przez Powiatowego Lekarza Weterynarii mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencyjnych według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Pana usług, zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

Dział 75 USŁUGI WETERYNARYJNE obejmuje:

  • opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,
  • usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,
  • usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,
  • usługi pogotowia dla zwierząt.

Dział ten nie obejmuje:

  • usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
  • usług związanych z wydawaniem atestów dla artykułów konsumpcyjnych oraz usług w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności (włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju), sklasyfikowanych w 71.20.11.0

W pozycji 75.00.19.0 mieszczą się „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi medyczne, włączając chirurgiczne i dentystyczne, świadczone w szpitalu lub poza nim dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe lub gospodarskie, w tym: zwierzęta przebywające w Zoo oraz zwierzęta hodowane dla futra lub innych wyrobów. Usługi te są ukierunkowane na leczenie, odzyskanie i/lub zachowanie zdrowia przez zwierzę,
  • usługi klinik i innych placówek weterynaryjnych, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.

Natomiast dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:

·usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,

·usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,

·badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

W klasie 71.20 mieszczą się USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH.

Klasa ta zawiera m.in. pozycję 71.20.11.0 „Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji”.

Grupowanie to obejmuje:

·usługi w zakresie badań i analiz właściwości chemicznych i biologicznych substancji, takich jak: powietrze, woda,

·odpady (miejskie i przemysłowe), paliwa, metale, gleba, minerały, żywność i chemikalia,

·usługi w zakresie badań i analiz w pokrewnych dziedzinach nauki, takich jak: mikrobiologia, biochemia, bakteriologia itp.,

·usługi w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju,

·usługi nadzoru związanego z produkcją żywności, włączając pasze dla zwierząt,

·usługi w zakresie wydawania atestów dla artykułów konsumpcyjnych.

Grupowanie to nie obejmuje:

·usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1,

·usług świadczonych przez medyczne i dentystyczne laboratoria diagnostyczne, sklasyfikowanych w 86.90.15.0.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pani lekarzem weterynarii. Świadczy Pan usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii w A. Do Pani obowiązków jako wyznaczonego lekarza weterynarii należą:

1. Regularny nadzór nad przestrzeganiem warunków weterynaryjnych w rzeźni;

2. Kontrola w rzeźni pod względem dobrostanu zwierząt rzeźnych, obejmująca: kontrolę środków transportu zwierząt, warunków transportu zwierząt, dokumentację im towarzyszącą, warunki rozładunku i przemieszczania zwierząt, postępowania ze zwierzętami, wyrywkową kontrolę temperatury dostarczonych zwierząt do uboju, przetrzymywania a przede wszystkim dbałość o zgodny z przepisami sposób oszałamiania i wykrwawiania zwierząt, prowadzenie dokumentacji z tym związanej, natychmiastowe reagowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o ochronie zwierząt i powiadamianie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w A., kontrola mycia i dezynfekcji środków transportu po rozładunku żywca;

3. Kontrola prawidłowości oznakowania zwierząt (zgodności z systemem identyfikacji i rejestracji zwierząt);

4. Badanie przedubojowe zwierząt i wydawanie odpowiednich decyzji w sprawie dopuszczenia do uboju a w przypadku wydania decyzji zakazującej uboju, niezwłoczne powiadomienie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w A.;

5. Kontrola sposobu izolacji zwierząt chorych lub podejrzanych o zakażenie oraz w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie sekcji zwłok wraz z pobraniem próbek do badań bakteriologicznych lub wirusologicznych;

6. Prowadzenie Dziennika Przedubojowego Zwierząt Rzeźnych;

7. Nadzór nad zachowaniem warunków weterynaryjnych podczas uboju zwierząt rzeźnych ze szczególnym uwzględnieniem oszałamiania 1 wykrwawiania;

8. Nadzór nad przeprowadzaniem obróbki poubojowej w sposób zapobiegający zanieczyszczeniu mięsa;

9, Badanie poubojowe mięsa zwierząt rzeźnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami,

10. Kontrola identyfikacji tusz i przynależnych do niej części oraz kontrola prawidłowości przedstawienia mięsa do badania poubojowego pod względem kompletności wszystkich elementów;

11. Pobieranie próbek i przeprowadzenie badań niezbędnych do wydania urzędowej oceny mięsa;

12. Wydawanie oceny mięsa w zależności od wyników badania poubojowego zgodnie z przepisami rozporządzenia 2019/627 i wydawanie decyzji w sprawie oceny mięsa;

13.W przypadku odwołania się właściciela zwierzęcia od urzędowej oceny mięsa, zachowanie trybu postępowania, określonego obowiązującymi przepisami prawa;

14. Nadzór nad prawidłowym postępowaniem z mięsem zdatnym i niezdatnym do spożycia przez ludzi;

15. Prowadzenie Dziennika Badania Poubojowego Mięsa Zwierząt Rzeźnych;

16. Nadzór nad prawidłowym stosowaniem znaków weterynaryjnych, etykiet i pieczęci;

17. Kontrolowanie warunków sanitarno-weterynaryjnych we wszystkich pomieszczeniach zakładu w części rzeźnianej;

18. Nadzór nad postępowaniem z mięsem podczas schładzania, magazynowania, zamrażania, rozbioru, pakowania, ekspedycji zgodnie z wymaganiami rozporządzeń 853/2004, 852/2004 w zakresie struktury, higieny produkcji, przestrzegania procedur;

19. Przestrzeganie procedur związanych z systemem kontroli wewnętrznej w zakładzie: kontrola realizacji procedur GMP i GHP - badanie wody, legalizacja i kalibracja urządzeń pomiarowych, rejestracja parametrów, dokumentacja dotycząca surowców /HDI, świadectwa/ zezwolenia, atesty/, procedury mycia i dezynfekcji, zwalczanie szkodników, stan zdrowia i szkolenia pracowników/ 1i egzekwowanie ich od producenta. Pomoc przy organizowaniu szkoleń pracowników;

20. Nadzór nad ekspedycją mięsa. Kontrola środków transportu pod względem mycia i dezynfekcji konstrukcji, sprawności urządzeń chłodniczych, powierzchni dostosowanej do rodzaju przewożonych produktów;

21. Nadzorowanie kontroli przedwysyłkowej, weryfikacja procedur SSOP i SPS wymaganych przez państwa trzecie, kontrola dokumentacji towarzyszącej wysyłkom towaru 1 wystawianie świadectw eksportowych do krajów trzecich w ramach posiadanych uprawnień;

22. Nadzór nad kategoryzacją i prawidłowym postępowaniem z ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego nie przeznaczonymi do spożycia przez ludzi, zgodnie z Rozporządzeniem (WE) Nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, kontrola prawidłowego oznakowania i zabezpieczenia pojemników warunki, magazynowania;

23. Nadzór nad realizacją postanowień Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych oraz pobierania próbek do badań weryfikacyjnych;

24. Regularny nadzór nad przestrzeganiem warunków sanitarnych 1 weterynaryjnych przed rozpoczęciem produkcji oraz w trakcie produkcji w pomieszczeniach i otoczeniu zakładu części rzeźnianej; weryfikacja zakładowego systemu bezpieczeństwa żywności, weryfikacja (SPS, SSOP przed i śródoperacyjnego), zakładowego HACCP. Pomoc przy organizowaniu szkoleń pracowników;

25. Natychmiastowe wstrzymanie produkcji w przypadku przerw w dostawie wody zimnej lub ciepłej, prądu 1 innych awarii, stanowiących niebezpieczeństwo poważnego naruszenia warunków weterynaryjnych i powiadomienie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w A.;

26. Prowadzenie sprawozdawczości rocznej i miesięcznej wg wymagań Powiatowego Lekarza Weterynarii w A. oraz udzielanie innych informacji wymaganych przez władze zwierzchnie;

27. Wstępne przygotowywanie dokumentacji w postępowaniu administracyjno-egzekucyjnym;

28. Wykonywanie innych dyrektyw, zaleceń i poleceń Powiatowego Lekarza Weterynarii w A., związanych z przedmiotowym wyznaczeniem do wykonywania czynności urzędowych w imieniu PLW;

29. Przeprowadzania kontroli urzędowych w ramach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt na terenie powiatu B. oraz miasta A.;

30. Pobierania próbek do badań na terenie powiatu B. oraz miasta A.;

31. Szczepień ochronnych lub badań rozpoznawczych (prowadzenie m.in. obserwacji w kierunku wścieklizny) na terenie powiatu B. oraz miasta A. Podstawą wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 roku o Inspekcji Weterynaryjnej, jest zawarta przeze mnie z PLW umowa cywilnoprawna (zlecenie).

Zgodnie z umową przychody uzyskane w ramach umowy stanowią przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Wykonywane przez Panią czynności będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie świadczyć Pani usługi, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0, to przychody uzyskiwane z ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług, w szczególności badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Jednocześnie, zaznaczyć trzeba, że w przypadku trudności/wątpliwości w ustaleniu właściwego symbolu można:

·skorzystać z informacji dostępnych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego,

·złożyć wniosek dotyczący zaklasyfikowania danej usługi według PKWiU z 2015 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w C.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
  • albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.