Dokonany w dniu 28 listopada 2008 r. aport środków trwałych korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministr... - Interpretacja - IPPP1/443-614/12-2/MPe

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2012, sygn. IPPP1/443-614/12-2/MPe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dokonany w dniu 28 listopada 2008 r. aport środków trwałych korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2012 r. (data wpływu 16.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia czynności wniesienia aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia czynności wniesienia aportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591 j.t.) do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. edukacji publicznej,
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. cmentarzy gminnych,
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W tym zakresie G, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Jednocześnie, G wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W szczególności, w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej) G:

  1. oddaje grunty w użytkowanie wieczyste,
  2. świadczy usługi w zakresie dzierżawy gruntów,
  3. świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),
  4. dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego.

Gmina ponosiła także ze środków własnych wydatki na budowę ujęć wody, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej oraz oczyszczalni ścieków. W ramach tej inwestycji Wnioskodawca poniósł wydatki na budowę i zakup m.in. pomp, elementów składowych wodociągów i kanalizacji sanitarnej. Następnie, w latach 2005 - 2008, wybudowane składniki majątku (zarówno budowle, jak również zakupione towary) zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy.

G nie odliczył podatku naliczonego od inwestycji związanej z budową ujęć wody, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej oraz oczyszczalni ścieków, ze względu na planowaną likwidację i przekształcenie Zakładu W K Gminy G w spółkę prawa handlowego Zakład Sp. z o.o. (Spółka) i wniesienie ww. środków trwałych w formie aportu do Spółki.

W dniu 28 listopada 2008 r. Gmina podpisała akt notarialny, na podstawie którego z jednej strony podniosła kapitał zakładowy Spółki pokrywając go aportem, który stanowiły środki trwałe, z drugiej zaś otrzymała udziały w Spółce. Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia z 2004 r. Wnioskodawca potraktował wniesienie aportu do Spółki, jako czynność zwolnioną z opodatkowania VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia z 2004 r. Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia z 2004 r. Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odpłatną dostawę towarów (zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez świadczenie usług, (zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zdaniem G, wniesienie aportu do spółki prawa handlowego nie stanowi na gruncie przepisów o podatku VAT odrębnej kategorii czynności opodatkowanej, a jedynie formę w jakiej dokonywana jest (a.) dostawa towarów tj. przeniesienie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami stanowiącymi przedmiot aportu, bądź (b.) świadczenie usług tj. każde świadczenie na rzecz spółki otrzymującej aport, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych.

Należy przy tym podkreślić, iż w zamian za aport Gmina otrzymała udziały w kapitale zakładowym Spółki, które inkorporują prawa majątkowe o możliwej do określenia wartości rynkowej. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportem do Spółki środków trwałych należy uznać za czynność odpłatną, tj. za odpłatną dostawę towarów.

Ustawa o VAT nie zawiera przepisów szczególnych regulujących zasady opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu do spółki prawa handlowego. Takie regulacje znalazły się natomiast w przepisach Rozporządzenia z 2004 r., stanowiącego wykonanie delegacji ustawowej dla Ministra Finansów, przewidzianej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43 - 81 ustawy o VAT zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, przy uwzględnieniu m.in. przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia z 2004 r. zwolnieniu od opodatkowania VAT podlegały m.in. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Tym samym, w okresie kiedy Gmina wniosła aport do Spółki polskie przepisy o podatku VAT przewidywały zwolnienie od VAT dla czynności wniesienia aportu do spółki prawa handlowego i cywilnego.

Należy zatem uznać, że Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania własne, jednocześnie Gmina wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ze środków własnych Gmina ponosiła wydatki na budowę ujęć wody, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej oraz oczyszczalni ścieków. W ramach tej inwestycji Wnioskodawca poniósł wydatki na budowę i zakup m.in. pomp, elementów składowych wodociągów i kanalizacji sanitarnej. Następnie, w latach 2005 - 2008, wybudowane składniki majątku (zarówno budowle, jak również zakupione towary) zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy.

Gmina nie odliczyła podatku naliczonego od inwestycji związanej z budową ujęć wody, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej oraz oczyszczalni ścieków, ze względu na planowaną likwidację i przekształcenie Zakładu W K Gminy G w spółkę prawa handlowego Zakład Sp. z o.o. i wniesienie ww. środków trwałych w formie aportu do tej Spółki.

W dniu 28 listopada 2008 r. Gmina podpisała akt notarialny, na podstawie którego z jednej strony podniosła kapitał zakładowy Spółki pokrywając go aportem, który stanowiły środki trwałe, z drugiej zaś otrzymała udziały w Spółce. Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia z 2004 r. Wnioskodawca potraktował wniesienie aportu do Spółki, jako czynność zwolnioną z opodatkowania VAT.

Wątpliwości Gminy przedstawione w niniejszym wniosku odnoszą się do prawa do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz okoliczności sprawy stwierdzić należy, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Gminę do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w postaci środków trwałych, prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel w zamian za udziały w tej spółce, a zatem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu. W przedmiotowej sprawie Gmina występuje w charakterze podatnika.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), które utraciło moc z dniem 1 grudnia 2008 r., zwolnieniu od podatku podlegały wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Aport wnoszony do spółek prawa handlowego i cywilnego był więc, co do zasady, czynnością podlegającą opodatkowaniu, jednakże na podstawie powyższego przepisu korzystającą ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast w myśl art. 4 § 1 pkt 1 ww. ustawy, spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Uwzględniając zatem treść przytoczonych przepisów w konfrontacji z przedstawionym stanem faktycznym stwierdzić należy, iż dokonany w dniu 28 listopada 2008 r. aport środków trwałych korzystał ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze zawarte we wniosku z zakresu zwolnienia czynności wniesienia aportu. W zakresie pytania drugiego dotyczącego prawa Gminy do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z przedmiotem aportu wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 595 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie