Czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w przypadku rezygnacji przez strony ze zwolnienia, zgodn... - Interpretacja - ILPP1/443-1515/11-2/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.02.2012, sygn. ILPP1/443-1515/11-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w przypadku rezygnacji przez strony ze zwolnienia, zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, przy założeniu, że zostaną spełnione wszystkie warunki przewidziane w art. 43 ust. 10 i ust. 11 Ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą głównie w zakresie świadczenia usług zarządzania oraz usług administracyjnych na rzecz innych spółek z grupy, mających siedziby w Polsce. Zgodnie ze strategią i strukturą Grupy, zakres działalności Wnioskodawcy ma się ograniczać właśnie do świadczenia wyżej wskazanych usług zarządzania i administracyjnych dla innych spółek z Grupy oraz ewentualnie do funkcji holdingowych, tj. posiadania udziałów w innych spółkach z Grupy. Natomiast, podstawowa działalność operacyjna Grupy, tj. budowa i wynajem powierzchni magazynowych prowadzona jest zasadniczo przez spółki celowe tworzone dla poszczególnych inwestycji.

Oprócz prowadzenia wyżej wskazanej działalności, Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej o powierzchni ok. 9,6 ha (dalej: Grunt). Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest centrum magazynowym o powierzchni całkowitej ok. 50.265 m 2 (dalej: Budynek). Na przedmiotowym Gruncie znajdują się również liczne budowle oraz infrastruktura towarzysząca (dalej: Budowle), taka jak: place manewrowe, drogi, parkingi, doki przeładunkowe itd., które konieczne są do prowadzenia działalności w ramach wynajmu powierzchni magazynowych (Grunt, Budynek i Budowle dalej łącznie zwane: Nieruchomość). Wnioskodawca ponosił wydatki na budowę Budynku i Budowli oraz odliczał podatek naliczony VAT związany z tymi wydatkami. Inwestycja związana z budową Budynku i Budowli położonych na Gruncie została zakończona w roku 2007 i w tym również roku Wnioskodawca oddał Budynek i Budowle do użytkowania najemcom, na podstawie stosownych umów najmu. Oprócz Nieruchomości, Wnioskodawca nie jest właścicielem innych nieruchomości gruntowych lub budynkowych.

Oddawanie do używania Budynku i Budowli następowało stopniowo, w miarę zawierania przez Wnioskodawcę kolejnych umów najmu z najemcami. Niemniej jednak, całość powierzchni magazynowej Budynku, a w konsekwencji całość Budowli znajdujących się na Gruncie, została oddana do używania do końca roku 2007. Od tego czasu, powierzchnia Budynku (wraz z związanymi z nim Budowlami) jest przedmiotem najmu na rzecz najemców, choć okresowo następują zmiany w składzie najemców, czego skutkiem może być, iż w danym okresie nie cała powierzchnia magazynowa Budynku jest wynajmowana. Od czasu oddania Budynku (i w konsekwencji również Budowli i Gruntu) do użytkowania najemcom, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie Budynku/Budowli, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Biorąc pod uwagę opisane powyżej podstawowe funkcje pełnione przez Wnioskodawcę w ramach Grupy (tj. przede wszystkim świadczenie usług administracyjnych i zarządczych na rzecz spółek operacyjnych), rozważana jest sprzedaż przez Wnioskodawcę całej Nieruchomości do jednej ze spółek z Grupy (dalej: Nabywca). Celem przeprowadzenia tej transakcji jest osiągnięcie stanu zgodnego ze strategią Grupy, w której Wnioskodawca nie prowadzi działalności w ramach wynajmu powierzchni magazynowych, a ogranicza się jedynie do działalności pomocniczej na rzecz innych spółek z Grupy, które są spółkami celowymi będącymi operatorami centrów magazynowych położonych w Polsce. Przeniesienie Nieruchomości do spółki operacyjnej (tj. do Nabywcy) pozwoli również na ewentualną sprzedaż takiej spółki celowej do potencjalnego inwestora, jeżeli taka decyzja zostałaby podjęta przez Grupę.

Sprzedaż Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie zasadniczo skutkować automatycznym wstąpieniem przez Nabywcę (jako wynajmującego) w stosunki najmu dotyczące powierzchni Budynku, istniejące na dzień sprzedaży (stosownie do art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego). W rezultacie sprzedaży Nieruchomości, rozwiązane zostaną natomiast zawarte przez Wnioskodawcę umowy na dostawę określonych usług związanych z Nieruchomością (np. dostawa energii elektrycznej, odprowadzanie ścieków, usługi porządkowe, itd.). Nabywca będzie musiał zawrzeć nowe umowy z tymi usługodawcami. Ewentualnie, jeżeli z biznesowego punktu widzenia takie rozwiązanie okaże się korzystniejsze, przedmiotowe umowy związane z utrzymaniem i obsługą Nieruchomości, mogą zostać przeniesione przez Wnioskodawcę na Nabywcę.

Planowana transakcja nie będzie obejmowała przejęcia jakichkolwiek należności i zobowiązań Wnioskodawcy, w tym bieżących należności i zobowiązań związanych z prowadzonym wynajmem, jak również zobowiązań Wnioskodawcy związanych z finansowaniem nabycia Nieruchomości i budowy Budynku/Budowli. Jednocześnie, na Nabywcę nie zostaną przeniesione środki pieniężne Wnioskodawcy, tajemnice przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, ani też jakikolwiek know-how związany z wynajmem, księgi rachunkowe Wnioskodawcy i inne dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Wnioskodawcy.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Nabywca są zarejestrowani, jako czynni podatnicy VAT w Polsce. Po zakupie Nieruchomości Nabywca będzie prowadził działalność obejmującą wynajem powierzchni użytkowej w nabytym Budynku, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż Nabywca wystąpi z analogicznym wnioskiem o interpretację indywidualną dotyczącą sposobu opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w przypadku rezygnacji przez strony ze zwolnienia, zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, przy założeniu, że zostaną spełnione wszystkie warunki przewidziane w art. 43 ust. 10 i ust. 11 Ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku spełnienia przez Wnioskodawcę i Nabywcę warunków wskazanych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), dalej Ustawa o VAT, planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT z uwagi na wybór przez strony rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. W konsekwencji, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, wskazuje, iż towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei jak stanowi art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zatem, w świetle powyższej definicji towaru, jak również z uwagi na fakt, że planowana transakcja dotycząca sprzedaży rzeczy (Nieruchomości) będzie przeprowadzona za wynagrodzeniem, uznać należy, iż mieści się ona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów.

Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem dostawa Nieruchomości, na którą składa się Grunt, Budynek oraz Budowle, będzie stanowiła jedną transakcję dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości, co do zasady, spełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Od pierwszego zasiedlenia Nieruchomości upłynęło bowiem więcej niż 2 lata, a Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie Nieruchomości wynoszących co najmniej 30% wartości początkowej.

Niemniej jednak, stosownie do art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 11 Ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Zarówno Wnioskodawca jak i Nabywca są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, strony transakcji będą uprawnione do wyboru opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem VAT, pod warunkiem złożenia przed dniem sprzedaży Nieruchomości naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Nabywcy zgodnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem VAT.

Potwierdzeniem powyższego wniosku jest, między innymi, stanowisko Ministra Finansów wyrażone w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 25 stycznia 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-1087/10-3/KT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT przy założeniu, że zostaną spełnione warunki przewidziane w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT. W konsekwencji, przedmiotowa transakcja będzie opodatkowana podstawową stawką VAT.

Na marginesie Wnioskodawca pragnie również wskazać, że w jego opinii, transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT, jako sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Przepisy Ustawy o VAT nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa. Natomiast, zgodnie z art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Oznacza to, że przedsiębiorstwo obejmuje całość aktywów posiadanych przez podatnika, odpowiednio zorganizowanych w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Powyższe oznacza, że przez pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada samodzielność finansową. W praktyce organów podatkowych podkreśla się, że nie każda grupa poszczególnych składników majątkowych może zostać zakwalifikowana jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Decydujące jest bowiem wyodrębnienie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione powyżej uregulowania Nieruchomość nie będzie stanowiła przedsiębiorstwa. Sama Nieruchomość, w tym Budynek, Budowle oraz Grunt nie wyczerpują przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa z art. 55 1 Kodeksu cywilnego, planowanej transakcji nie będzie towarzyszył transfer kluczowych składników, wchodzących w skład normatywnej definicji przedsiębiorstwa i determinujących jego funkcjonowanie. Przy Wnioskodawcy pozostaną bowiem podstawowe elementy składające się na przedsiębiorstwo, a mianowicie nazwa przedsiębiorstwa, środki pieniężne, ruchomości, wierzytelności, zobowiązania wynikające z umów kredytu i pożyczek, należności z tytułu opłat czynszowych i rozliczenia dostarczanych mediów.

Mając na uwadze umiejscowienie oraz funkcje pełnione przez Nieruchomość w całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż Nieruchomość nie będzie również stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Nieruchomość nie stanowi bowiem organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wnioskodawca nie prowadzi odrębnej rachunkowości dla potrzeb Nieruchomości, działalność związana z Nieruchomością nie została również wyodrębniona w jakikolwiek formalny sposób (np. w formie oddziału). Co więcej, należy podkreślić iż podstawowym celem funkcjonowania Wnioskodawcy nie jest prowadzenie działalności w zakresie wynajmu powierzchni magazynowej, lecz świadczenie usług administracyjnych i zarządzania na rzecz innych spółek z Grupy. Jednoznaczne podkreślenie tych funkcji pełnionych przez Wnioskodawcę jest również powodem przeniesienia Nieruchomości do spółki operacyjnej z Grupy, tj. do Nabywcy.

Mając zatem na uwadze powyższą analizę, w opinii Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja sprzedaży Nieruchomości na rzecz Nabywcy stanowić będzie jedynie przeniesienie własności konkretnych składników majątkowych, niespełniających definicji przedsiębiorstwa lub też zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Powyższy wniosek potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, w tym, między innymi interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2010 r. nr IPPP3/443-1167/09-3/MM, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 grudnia 2009 r. nr IBPP3/443-701/09/K0, a także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 września 2009 r. nr IPPP2/443-778/09-2/IK.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających VAT, wskazanych w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

W konsekwencji, planowana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej przy założeniu, że zostaną spełnione warunki przewidziane w art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności interpretacji przepisów definiujących przedsiębiorstwo oraz zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 797 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu