Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT? - Interpretacja - IPTPP1/443-460/12-4/MG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2012, sygn. IPTPP1/443-460/12-4/MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków;
  • prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pismem z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu).

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje w ramach wykonywania zadań własnych inwestycje . Inwestycje te finansowane są z wpłat mieszkańców gminy i środków pozyskanych w ramach pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Aby zrealizować w pełni cel budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, zawierane są umowy cywilno-prawne z mieszkańcami, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonywania określonych wpłat na rachunek Gminy, w związku z tym partycypują w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Umowy zawierane mają poniższą treść:

Umowa Nr./ zawarta w dniu .. w Urzędzie Gminy w pomiędzy Gminą .. z siedzibą w ., zwaną Inwestorem reprezentowaną przez: .. Wójta Gminy .. a Panem/Panią posiadającym/posiadającą Pesel zwanym/zwaną w dalszej części umowy Partycypantem o następującej treści:

  1. Gmina .. oświadcza, iż zobowiązuje się zrealizować inwestycję pt. ze środków własnych osób zainteresowanych oraz ze środków pozyskanych w ramach pożyczki.
  2. Inwestycja zostanie zrealizowana do końca . r.
  3. Szacunkowy koszt budowy standardowej przydomowej oczyszczalni ścieków dla 4-6 osobowej rodziny ok. 11.000 zł/szt.
  4. Udział własny gospodarstwa w kosztach inwestycji określa się na 25% wartości inwestycji i obejmuje koszty dokumentacji projektowej, wykonawstwa robót wraz z wykonaniem inwentaryzacji geodezyjnej podwykonawczej oraz koszty nadzoru inwestorskiego.
  5. Rzeczywisty koszt budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zostanie określony po przeprowadzeniu postępowania przetargowego.
  6. Kwotę udziału własnego Partycypant zobowiązuje się uiścić w 2-ch ratach:
    • I rata w kwocie .. płatna w terminie do .
    • II rata w wysokości określonej po przeprowadzeniu procedury przetargowej płatna w terminie wyznaczonym przez Inwestora.
    • Udział własny należy wpłacić na konto Urzędu Gminy ..
    • Warunkiem objęcia gospodarstwa podmiotową inwestycją jest uiszczenie kwoty udziału w określonych terminach.
    • Wpłata udziału z opóźnieniem skutkować będzie naliczeniem odsetek w wysokości ustawowej.
    • Gmina zastrzega sobie prawo do odstąpienia od niniejszej umowy w przypadku, gdyby zwłoka z zapłatą udziału przekraczała 1 miesiąc.
    • W przypadku powstania szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania, Inwestor będzie dochodził odszkodowanie w pełnej wysokości na zasadach ogólnych.
    • W przypadku rezygnacji Partycypanta z realizacji inwestycji po dokonaniu wpłaty I raty w wyznaczonym terminie Inwestor zastrzega, iż wpłacona kwota nie zostanie zwrócona.
    • W sytuacji określonej powyżej Partycypant otrzyma wykonaną dokumentację projektową wraz z wyrażoną przez Starostę Powiatowego zgodę na przystąpienie do budowy.
    • Warunki dotyczące eksploatacji, bieżącego utrzymania zrealizowanej inwestycji zostaną określone w odrębnej umowie zawartej do dnia zakończenia inwestycji przed rozpoczęciem eksploatacji urządzeń.
    • W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego.

Po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni będą one własnością Gminy. Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymaniem i obsługą tych oczyszczalni. Mieszkańcy będą korzystać z oczyszczalni na zasadach określonych w odrębnej umowie dzierżawy:

Umowa zawarta w dniu . w UG pomiędzy: Gminą .. zwaną w umowie Wydzierżawiającym reprezentowaną przez: Wójta Gminy . a zam. .. PESEL .. NIP .. zwanym Dzierżawcą, o następującej treści:

  1. Wydzierżawiający oświadcza, że jest inwestorem montażu urządzeń przydomowej oczyszczalni ścieków wykonywanych ze środków finansowych pozyskanych z zewnątrz i działu zainteresowanego w formie partycypacji na działce nr ew . położonej w które są przedmiotem dzierżawy.
  2. Wydzierżawiający przekazuje a Dzierżawca przyjmuje w dzierżawę urządzenia przydomowej oczyszczalni ścieków firmy . o przepustowości l/dobę składającej się z:
    • osadnik - . szt.
    • drenaż o długości m.
    • przepompowni szt.
    • kopiec filtracyjny ..szt.
    • inne - .
    • Strony ustalają czynsz dzierżawny przedmiotu niniejszej umowy w kwocie 1,00 zł + 23% VAT rocznie.
    • Czynsz dzierżawny płatny będzie jednorazowo do dnia 31 grudnia każdego roku w wysokości 1,00 zł + 23% VAT
    • Zapłata należności przez Dzierżawcę nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez wydzierżawiającego
    • W przypadku zwłoki w płatnościach, Wydzierżawiającemu przysługują ustawowe odsetki.
    • Strony dopuszczają możliwość zmiany wysokości czynszu w formie aneksu.
    • Dzierżawca będzie korzystał z przedmiotu dzierżawy zgodnie z jego przeznaczeniem, oraz zgodnie z instrukcją obsługi urządzeń przydomowej oczyszczalni ścieków i warunkami gwarancji udzielonej przez producenta urządzeń i wykonawcę robót budowlano instalacyjnych.
    • Podatki, opłaty oraz inne należności związane z gruntem, na którym znajdują się urządzenia oczyszczalni ponosi Dzierżawca
    • Dzierżawca zobowiązuje się do użytkowania przedmiotu dzierżawy z zachowaniem należytej staranności.
    • Wszystkie koszty związane z eksploatacją, bieżącym utrzymaniem urządzeń, w tym niezbędne naprawy ponosi Dzierżawca.
    • Dzierżawca może zlecić na własny koszt obsługę urządzeń serwis regularnych czynności serwisowych Autoryzowanemu Serwisowo lub zapewnić stałą obsługę we własnym zakresie
    • Dzierżawca odpowiada w pełnej wysokości za szkodę spowodowaną zniszczeniem, uszkodzeniem lub inną przyczyną przedmiotu dzierżawy.
    • Umowę dzierżawy zawiera się na czas określony tj. z możliwością przedłużenia na okres następny w drodze aneksu.
    • W sprawach nie uregulowanych postanowieniami niniejszej umowy mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), wpłaty dokonywane przez mieszkańców nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wpłaty mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu potrzeb zbiorowych, mają pomóc gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji. Nie są to czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonanie przydomowej oczyszczalni nie może być uznane także za dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż w związku z wpłatą mieszkańcy nie nabywają prawa własności oczyszczalni. Nie są też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż mieszkańcy po wybudowaniu oczyszczalni nie korzystają z żadnych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

Art. 8 ust. 1 stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje w ramach wykonywania zadań własnych inwestycje . Inwestycje te finansowane są z wpłat mieszkańców gminy i środków pozyskanych w ramach pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Aby zrealizować w pełni cel budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, zawierane są umowy cywilno-prawne z mieszkańcami, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonywania określonych wpłat na rachunek Gminy, w związku z tym partycypują w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Zgodnie z pkt 8 umowy, warunkiem objęcia gospodarstwa podmiotową inwestycją jest uiszczenie kwoty udziału w określonych terminach. Po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni będą one własnością Gminy. Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymaniem i obsługą tych oczyszczalni. Mieszkańcy będą korzystać z oczyszczalni na zasadach określonych w odrębnej umowie dzierżawy, w której została ustalona wysokość czynszu dzierżawnego.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Odnosząc się do przedstawionych okoliczności sprawy przede wszystkim należy zaznaczyć, iż określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zakres opodatkowania tym podatkiem obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jak już uprzednio zauważono, przepis art. 7 ust. 1 ustawy definiujący pojęcie dostawy towarów nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel należy zaznaczyć, iż dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu prawo do rozporządzania jak właściciel nie można interpretować jako prawa własności. Idąc dalej należy wskazać, iż czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem dostawa towarów nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż oderwanie pojęcia dostawa towarów oraz ekonomicznych aspektów transakcji od skutków konwencjonalnych powstających na gruncie prawa podatkowego pozwala także na uznanie danej czynności za dostawę towarów nawet mimo pewnych nałożonych na nabywcę ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę (osobę fizyczną) korzyści i ciężarów związanych z towarem jest, co do zasady, wydanie towaru.

Należy podkreślić, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie czynnością jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańca, będzie wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków, na poczet wykonania której Gmina pobiera określoną w umowie wpłatę, zgodnie z zawartą z mieszkańcem umową.

Z powyższego wynika więc, że kwoty uiszczane przez mieszkańców na poczet wykonania przez Gminę przedmiotowej inwestycji stanowią zaliczki, w związku z otrzymaniem których po stronie Gminy powstaje obowiązek podatkowy. W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczyć będą budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Powyższe zatem wskazuje, że świadczenia, co do których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym kontekście, należy stwierdzić, że wpłaty będą dokonywane przez mieszkańców jako konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w budowie przydomowych oczyszczalni ścieków i pozostają w bezpośrednim związku z ww. świadczeniem usług realizowanym na rzecz tych właśnie mieszkańców. Nie można uznać, że wpłaty wnoszone przez osoby fizyczne pozostają w oderwaniu od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, iż we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz konkretnego mieszkańca, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego wnoszone przez indywidualnych użytkowników wpłaty stanowią w istocie zapłatę za budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Jak bowiem wskazał Zainteresowany, warunkiem objęcia gospodarstwa inwestycją jest uiszczenie kwoty udziału w określonym terminie. Zauważyć zatem należy, iż ww. wpłaty ponoszą wyłącznie osoby fizyczne, które następnie korzystać będą, jako uczestnicy inwestycji z przydomowych oczyszczalni. W sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić zatem należy, iż świadczenia, do wykonania których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach inwestycji, stanowić będą odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu według stawek obowiązujących dla danego świadczenia.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.),, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Tak więc strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Należy podkreślić, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów cywilnoprawnych, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w części E.1. wniosku ORD-IN zaznaczył jako przedmiot wniosku jeden zaistniały stan faktyczny i jedno zdarzenie przyszłe, oraz zadał dwa pytania, tut. Organ, mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy, rozpatrzył przedmiotowy wniosek przyporządkowując przedmiot wniosku wg kolejności zadanych pytań, tj. w odniesieniu do opodatkowania wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w zaistniałym stanie faktycznym, natomiast w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w zdarzeniu przyszłym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-460/12-5/MG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP1/443-460/12-5/MG, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 405 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi