Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji za... - Interpretacja - IPTPP2/443-762/12-5/JN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2012, sygn. IPTPP2/443-762/12-5/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji zadań nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań z dziedziny: ochrony zasobów wodnych, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań z dziedziny: ochrony zasobów wodnych, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zgodnie ze Statutem zatwierdzonym Uchwałą Sejmiku Województwa, jest samorządową jednostką budżetową Samorządu Województwa, realizującą zadania własne Województwa wynikające z art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Województwa nieposiadającą osobowości prawnej. Bezpośredni nadzór nad Zespołem sprawuje Sejmik Województwa. Zespół jest jednostką budżetową Samorządu Województwa, działającą na zasadach określonych przepisami o finansach publicznych. Podstawowym celem Zespołu jest inspirowanie i podejmowanie działań mających na celu zachowanie, popularyzację i upowszechnianie wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych Parków w warunkach zrównoważonego rozwoju. Zadania Zespołu to w szczególności realizacja zadań określonych w obowiązującej ustawie o ochronie przyrody oraz rozporządzeń o utworzeniu Parków, organizacja działalności edukacyjnej, turystycznej oraz rekreacyjnej, współdziałanie w zakresie ochrony przyrody z jednostkami organizacyjnymi oraz osobami prawnymi i fizycznymi.

Wnioskodawca rozpoczął działania zmierzające do pozyskania dofinansowania z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań z dziedziny: ochrony zasobów wodnych, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nadto dodał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadań, o których mowa we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowych zadań będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy złożeniu wniosku do WFOŚiGW Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT od usług wykonywanych w ramach realizacji zadań z dziedziny: ochrony zasobów wodnych, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi, skoro nie jest podatnikiem VAT... Wnioski do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wnioskodawca składa za pośrednictwem Województwa, ale faktury wystawiane są na Zainteresowanego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca, zgodnie ze Statutem zatwierdzonym uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 24 listopada 2009 r., jest samorządową jednostką budżetową Samorządu Województwa, realizującą zadania własne Województwa wynikające z art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Województwa nieposiadającą osobowości prawnej. Bezpośredni nadzór nad Wnioskodawcą sprawuje Sejmik Województwa. Zespół jest jednostką budżetową Samorządu Województwa, działającą na zasadach określonych przepisami o finansach publicznych. Podstawowym celem Wnioskodawcy jest inspirowanie i podejmowanie działań mających na celu zachowanie, popularyzację i upowszechnianie wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych Parków w warunkach zrównoważonego rozwoju. Zadania Wnioskodawcy to w szczególności realizacja zadań określonych w obowiązującej ustawie o ochronie przyrody oraz rozporządzeń o utworzeniu Parków, organizacja działalności edukacyjnej, turystycznej oraz rekreacyjnej, współdziałanie w zakresie ochrony przyrody z jednostkami organizacyjnymi oraz osobami prawnymi i fizycznymi.

Składanie wniosków o dotację i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska służy realizacji zadań wynikających z art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa oraz określonych w obowiązującej ustawie o ochronie przyrody oraz rozporządzeń o utworzeniu Parków. Otrzymane dotacje i pożyczki są wprowadzane do budżetu Wnioskodawcy i służą realizacji ww. zadań. Według Zainteresowanego nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT z tytułu wykonywania powyższych zadań, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze Statutem zatwierdzonym Uchwałą Sejmiku Województwa, jest samorządową jednostką budżetową Samorządu Województwa, realizującą zadania własne Województwa wynikające z art. 14 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Województwa nieposiadającą osobowości prawnej. Bezpośredni nadzór nad Zespołem sprawuje Sejmik Województwa. Wnioskodawca rozpoczął działania zmierzające do pozyskania dofinansowania z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań z dziedziny: ochrony zasobów wodnych, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadań, o których mowa we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowych zadań będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadań, o których mowa we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowych zadań. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań z dziedziny: ochrony zasobów wodnych, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji zadań nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 287 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi