
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Na podstawie wniosku z dnia 15 lipca 2024 r. (…) z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca”), uzyskał dnia (…) 2024 r. decyzję o wsparciu nr (…) (dalej jako: „decyzja”) nowej inwestycji na terenie zarządzanym przez (…).
Działalność objęta decyzją o wsparciu będzie prowadzona pod adresem nowej siedziby Wnioskodawcy. W związku z uzyskaną decyzją, Wnioskodawca zamierza skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych. Pierwszy rok podatkowy Wnioskodawcy kończy się 31 grudnia 2025 r.
Wspomniana decyzja, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) została wydana na działalność opisaną następującymi kodami PKWiU:
-(…)
Wnioskodawca, zgodnie z wydaną decyzją zobowiązał się do:
- realizacji nowej inwestycji oraz działalność objęta decyzją będzie prowadzona w (…), na terenie 4 określonych działek ewidencyjnych,
- utworzenia po dniu wydania decyzji na terenie realizacji nowej inwestycji 2 nowych miejsc pracy w terminie do 31 grudnia 2025 r. i utrzymania tego zatrudnienia przez co najmniej 3 lata, licząc od dnia zatrudnienia do 31 grudnia 2028 r.,
- poniesienia po dniu wydania decyzji kosztów kwalifikowanych inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji w łącznej wysokości 8 960 000,00 zł, nie mniejszej niż 8 000 000 zł, w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r.
Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych jest taka sama i wynosi 8 960 000,00 zł. Zgodnie z decyzją, graniczna data poniesienia kosztów kwalifikowanych przez Wnioskodawcę to 31 grudnia 2025 r. Maksymalna wysokość pomocy publicznej ustalona dla Wnioskodawcy to 50% kosztów kwalifikowanych i dla maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych wynosi 4 480 000 zł. Wnioskodawca posiada status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu Rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej jako: „rozporządzenie nr 651/2014”).
Ponadto, Wnioskodawca zobowiązał się do spełnienia następujących kryteriów jakościowych:
-w ramach kryterium zrównoważonego rozwoju gospodarczego do:
- przystąpienia do Krajowego Klastra Kluczowego wyłonionego w drodze konkursu organizowanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki w okresie utrzymania inwestycji tj. w ciągu 3 lat od dnia zakończenia nowej inwestycji;
-w ramach kryterium zrównoważonego rozwoju społecznego do:
- utworzenia wyspecjalizowanych miejsc pracy w celu prowadzenia działalności gospodarczej objętej nową inwestycją i oferowanie stabilnego zatrudnienia, w okresie utrzymania inwestycji tj. w ciągu 3 lat od dnia zakończenia nowej inwestycji;
- wspierania zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpracy ze szkołami branżowymi w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 3 lat od dnia zakończenia nowej inwestycji;
- podejmowania działań w zakresie opieki nad pracownikiem w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 3 lat od dnia zakończenia nowej inwestycji.
W ślad za wnioskiem w sprawie wydania decyzji, Wnioskodawca zobowiązał się do utworzenia nowego zakładu, posadowionego w rejonie (…). Rejon objęty decyzją nie jest terenem objętym SSE. Główną działalnością Wnioskodawcy w ramach nowej inwestycji będzie (…).
W ramach inwestycji Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości zabudowanej oraz zlecenia prac budowalnych, a także zakupu szeregu maszyn i urządzeń tj. giętarka, prasa krawędziowa, walcarki, fazowarka oraz spawarka. Nakłady poniesione na wskazane środki trwałe, zgodnie z dokumentacją stanowiącą element wniosku o wydanie decyzji, stanowią dla Wnioskodawcy koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.
Prace związane z posadowieniem zakładu, w tym nabycie prawa użytkowania wieczystego działek zabudowanych budynkiem oraz koszt usług budowlanych związanych z pracami remontowymi, przebudową i adaptacją pomieszczeń stanowią ok. 97% kosztu kwalifikowanego w ramach nowej inwestycji. Pozostałe 3% kosztu kwalifikowanego zostało poniesione na nabycie maszyn i urządzeń, które będą służyć nowej inwestycji.
Część urządzeń i maszyn Wnioskodawca zakupi od podmiotu powiązanego, będącego wspólnikiem Wnioskodawcy. Cena nabycia maszyn i urządzeń zostanie ustalona na zasadach rynkowych. Źródłem finansowania nabycia wskazanych maszyn i urządzeń od wspólnika Wnioskodawcy jest pożyczka udzielona przez tego wspólnika Wnioskodawcy. Oprocentowanie pożyczki w ślad za postanowieniami art. 11g ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę określone w obwieszczeniu Ministra Finansów w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych z dnia 27 grudnia 2023 r.
W ślad z przedstawionymi okolicznościami sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do zasad rozpoznania tego wydatku jako kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji.
Pytanie
Czy wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego (wspólnika Wnioskodawcy) po cenie rynkowej może stanowić dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego (wspólnika Wnioskodawcy) po cenie rynkowej może stanowić dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Na mocy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej jako: „u.w.n.i.”) do polskiego porządku prawnego został wprowadzony mechanizm wsparcia przedsiębiorców w zakresie realizacji nowych inwestycji.
Jak wynika z art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, przedmiotowe wsparcie jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p. zwolnienie podatkowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 34a, przysługuje podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Katalog wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną został natomiast szczegółowo określony w § 8 rozporządzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:
a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,
f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia, koszty określone w ust. 1 pkt 1 zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji, jeżeli zostały poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku:
1)kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. e - jeżeli zostały poniesione w okresie nie dłuższym niż do zakończenia okresu utrzymania inwestycji, trwającego przez okres 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców przez okres 3 lat, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji;
2)kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. f - jeżeli zostały poniesione w okresie obowiązywania umowy leasingu finansowego.
Jak stanowi § 8 ust. 6 rozporządzenia, środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014.
Zgodnie z art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014, sformułowanie „na warunkach rynkowych” oznacza, że warunki transakcji między umawiającymi się stronami nie różnią się od tych, jakie określiłyby niezależne przedsiębiorstwa, i nie zawierają jakiegokolwiek elementu zmowy. Każda transakcja, która wynika z otwartego, przejrzystego i niedyskryminującego postępowania, jest uznawana za spełniającą zasadę ceny rynkowej.
Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
Jednocześnie, zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia, dniem poniesienia kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono koszt.
Co istotne, dane wydatki można uznać za koszty kwalifikowane nowej inwestycji, jeśli zostaną poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu, co wynika z literalnego brzmienia art. 2 pkt 7 u.w.n.i. Wszelkie obowiązki podatkowe, a także związane ze stosunkiem prawnopodatkowym prawa (uprawnienia) podatników, w tym ulgi podatkowe rozumiane jako przewidziane w przepisach prawa podatkowego zwolnienia, odliczenia albo zmniejszenia, których zastosowanie powoduje obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku, powinny wynikać z wykładni językowej powszechnie obowiązującego prawa podatkowego; nie można przy ich ustalaniu posługiwać się ani wykładnią celowościową, ani wykładnią rozszerzającą (por. np. wyrok SN z dnia 22 października 1992 r. (III ARN 50/92), wyrok NSA z dnia 3 czerwca 1993 r. (SA/Po 561/93).
Należy wskazać, że żaden przepis u.p.d.o.p. ani rozporządzenia nie sprzeciwia się możliwości uznania za koszt kwalifikowany ponoszony w ramach nowej inwestycji realizowanej na podstawie DoW, wydatku na nabycie środków trwałych o ile nabycie to zostało dokonane na warunkach rynkowych. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca zamierza nabyć na warunkach rynkowych od podmiotu powiązanego środki trwałe w postaci maszyn i urządzeń, które będą wykorzystywane w miejscu nowej inwestycji i na cele działalności określonej w DoW, to będzie uprawniony do rozpoznania wydatków na ich nabycie jako kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Według art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Jak stanowi art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 469 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), użyte w ustawie określenie nowa inwestycja oznacza,
inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.
Stosownie do art. 2 pkt 7 lit. a ustawy o WNI, użyte w ustawie określenie koszty kwalifikowane nowej inwestycji - poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu oznacza,
koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 108 ze zm., dalej: „Rozporządzenie o WNI”).
Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI,
do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:
1)kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:
a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,
f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.
Według § 8 ust. 3 Rozporządzenia o WNI,
koszty określone w ust. 1 pkt 1 zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji, jeżeli zostały poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku:
1) kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. e - jeżeli zostały poniesione w okresie nie dłuższym niż do zakończenia okresu utrzymania inwestycji, trwającego przez okres 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców przez okres 3 lat, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji;
2) kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. f - jeżeli zostały poniesione w okresie obowiązywania umowy leasingu finansowego.
Stosownie do § 8 ust. 5 Rozporządzenia o WNI,
cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Na podstawie § 8 ust. 6 Rozporządzenia o WNI,
środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014.
Według art. 2 pkt 39a Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz.UE.L Nr 187, str. 1),
do celów niniejszego rozporządzenia przyjmuje się następujące definicje: »na warunkach rynkowych« oznacza, że warunki transakcji między umawiającymi się stronami nie różnią się od tych, jakie określiłyby niezależne przedsiębiorstwa, i nie zawierają jakiegokolwiek elementu zmowy. Każda transakcja, która wynika z otwartego, przejrzystego i niedyskryminującego postępowania, jest uznawana za spełniającą zasadę ceny rynkowej.
Zgodnie z § 9 ust. 2 Rozporządzenia o WNI,
warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż:
a)5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców,
b)3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców
- od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym.
Analizując powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że określają one następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z nabyciem maszyn i urządzeń zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek ten musi:
-stanowić koszt nowej inwestycji,
-zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,
-być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,
-być nabyty na warunkach rynkowych,
-środki trwałe nabyte muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Uwzględniając powyższe przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że w odniesieniu do nabytych maszyn i urządzeń, spełniają Państwo ww. warunki, co uprawnia Spółkę do zaliczenia wydatków na nabycie maszyn i urządzeń do kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej interpretacji indywidualnej należy wskazać, że dotyczy ona konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym zdarzeniu przyszłym i w tej danej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
