brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-38/13/AŚ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.03.2013, sygn. IBPP3/443-38/13/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013r. (data wpływu 14 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2013r. (data wpływu 22 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2013r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa na mocy:

  • ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2001 nr 79, poz. 855 z póz. zm.);
  • Statut Stowarzyszenia
  • Związek ... jest ogólnopolskim, patriotycznym stowarzyszeniem i prowadzi działalność pożytku publicznego. Celem Stowarzyszenia jest między innymi stwarzanie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju człowieka; kształtowanie osobowości człowieka odpowiedzialnego, przy poszanowaniu jego prawa do wolności i godności; upowszechnianie i umacnianie w społeczeństwie przywiązania do wartości: wolność, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, samorządności, równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni; stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich ponad podziałami rasowymi, narodowościowymi i wyznaniowymi; upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawianie się jego niszczeniu przez cywilizacji, kształtowanie potrzeby kontaktu z nieskażoną przyrodą.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Związek ... (Wnioskodawca) w dniu 7 grudnia 2011r. podpisało umowę przyznania pomocy pomiędzy Samorządem Województwa a Związkiem .... na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 ....

Celem jest utworzenie obszaru przestrzeni publicznej poprzez rozbudowę istniejącego obiektu aktywnego wypoczynku i rekreacji. Umożliwienie efektywnego spędzania czasu wolnego dzieciom, młodzieży i dorosłym mieszkańcom wsi S. i P.. Wzbogacenie oferty sportowej, rekreacyjnej i wypoczynkowej na rzecz mieszkańców wsi oraz wzmocnienie atrakcyjności spędzania czasu wolnego dla turystów. Kreowanie wizerunku ... jako regionu atrakcyjnego turystycznie w oparciu o walory przestrzeni publicznej.

Zadania realizowane w ramach operacji: rozeznanie cenowe, podpisanie umowy z wybranym wykonawcą, wykonanie placu zabaw, odbiór prac budowlanych, opłacenie wykonanego zadania.

Wszystkie działania Wnioskodawcy są działaniami, które ofiarowane były i będą bezpłatnie beneficjentom; towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane na cele statutowe.

Zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie która dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia Związku ... z opodatkowania podatkiem VAT - opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie organizacji kolonii, półkolonii, zimowisk i obozowisk.

W piśmie z dnia 19 lutego 2013r. uzupełniono wniosek wskazując, że plac zabaw nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w jakikolwiek sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Plac zabaw będzie udostępniony wszystkim korzystającym z niego nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 lutego 2013r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ... w ramach działania 413.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 lutego 2013r.), nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ... w ramach działania 413.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik podatku VAT, składający deklaracje VAT-7) w dniu 7 grudnia 2011r. podpisał z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 ....

Celem jest utworzenie obszaru przestrzeni publicznej poprzez rozbudowę istniejącego obiektu aktywnego wypoczynku i rekreacji (wykonanie placu zabaw udostępnianego wszystkim korzystającym z niego nieodpłatnie).

Plac zabaw nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w jakikolwiek sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że plac zabaw nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w jakikolwiek sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie podkreślić, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy, tj możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ... w ramach działania 413.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku VAT opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie organizacji kolonii, półkolonii, zimowisk i obozowisk, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach