możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości w związku z realizacją projektu polegającego na wdrożen... - Interpretacja - IBPP3/443-192/13/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2013, sygn. IBPP3/443-192/13/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości w związku z realizacją projektu polegającego na wdrożeniu technologii informacyjnych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 15 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2013r. (data wpływu 8 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2013r. (data wpływu 8 kwietnia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) ubiega się o pozyskanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2073, Działanie 1.2 Rozwój społeczeństwa informacyjnego, poprzez rozbudowę lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego oraz wykorzystanie technologii IT do świadczenia usług publicznych, celem realizacji projektu pn. .

Przedmiotem projektu jest wdrożenie systemów informatycznych usprawniających działalność Urzędu Miasta i Gminy: Platformy Usług Transakcyjnych umożliwiającej klientom UMiG realizację szeregu spraw w sposób elektroniczny - bez wychodzenia z domu, systemu powiadamiania mieszkańców o istotnych wydarzeniach oraz sytuacjach kryzysowych na terenie Gminy, a także systemu do elektronicznego głosowania w Radzie Miejskiej ułatwiającego pracę radnych oraz zwiększającego transparentność procesów decyzyjnych.

Dodatkowo w ramach projektu przewidziane są prace przygotowawcze (opracowanie dokumentacji technicznej), zakup sprzętu informatycznego na potrzeby platformy oraz systemu, a także adaptacja pomieszczenia serwerowni, w której zostaną zlokalizowane nabywane urządzenia. Celem wymienionych działań jest wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Województwie poprzez opracowanie i wdrożenie systemów informacji usprawniających procesy realizowane w Urzędzie i zwiększenie efektywności funkcjonowania administracji publicznej w Gminie. Wnioskodawcą i Beneficjentem projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego (gmina miejsko - wiejska), działająca oraz wykonująca powierzone zadania zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W realizację przedsięwzięcia nie będzie zaangażowana żadna inna instytucja ani podmiot.

Grupą docelową projektu są przede wszystkim mieszkańcy oraz przedsiębiorcy będący klientami Urzędu Miasta i Gminy, którzy będą bezpośrednimi beneficjentami wdrażanej w ramach projektu Platformy Usług Transakcyjnych oraz systemu do powiadamiania. Ponadto do odbiorców rezultatów projektu należy zaliczyć pracowników UMiG, którzy dostaną narzędzie usprawniające wykonywanie czynności służbowych, a także Radnych Miasta korzystających z elektronicznego systemu do głosowania. Inwestycja przyczyni się do wzmocnienia potencjału społeczno-gospodarczego Gminy oraz zwiększenia atrakcyjności tego obszaru dla rozwoju przedsiębiorczości i turystyki. Realizacja projektu umożliwi mieszkańcom Gminy załatwienie wybranych spraw urzędowych przez internet (bez konieczności osobistego kontaktu z pracownikami UMIG) oraz skróci czas realizacji usług świadczonych przez Urząd, pozwoli na skrócenie, czasu realizacji przez pracowników określonych czynności, obniżenie kosztów eksploatacyjnych w Urzędzie (oszczędności na telefonach, faxach, korespondencji, i innych materiałach w związku z zastosowaniem e-informacji jako priorytetowej), wpłynie na udogodnienie pracy w Urzędzie, pozwoli na rozsyłanie do zainteresowanych informacji o najważniejszych wydarzeniach w Gminie, w tym w szczególności alertów dotyczących zagrożeń kryzysowych, umożliwi przeprowadzanie głosowań w Radzie Gminy w sposób cyfrowy oraz przesłanie wyników do zainteresowanych. Obecnie Gmina nie posiada bogatego wachlarza e-usług dla mieszkańców swojego regionu, dlatego realizuje zadania nałożone ustawą o samorządzie gminnym w sposób tradycyjny z zachowaniem konieczności osobistych wizyt celem złożenia i odbioru dokumentów, a także uzyskania informacji np. o wysokości opłat. UMiG w prowadzeniu aktualnej działalności nie korzysta w pełni z narzędzi teleinformatycznych wspomagających pracę administracji, dlatego poprzez realizację projektu chce oprzeć swój rozwój na powszechnym dostępie do informacji przechowywanych w systemach administracyjnych. Aby móc świadczyć usługi administracyjne nowej generacji z wykorzystaniem zasobów informacyjnych oraz danych przechowywanych w rejestrach należy wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne służące upraszczaniu i doskonaleniu procesów obsługi obywatela. Narzędziami tymi będą wdrażane w ramach projektu systemy informatyczne. W związku z ubieganiem się Gminy o przyznanie dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację projektu - Beneficjent nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo odliczenia podatku VAT dotyczące rzeczowego projektu, ponieważ zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Nie będzie zatem związku pomiędzy realizowaniem zadania ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, a wykonywaniem przez zarządzających czynności opodatkowanych na powstałym majątku. Towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań statutowych Gminy. Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina będzie prawnym właścicielem i zarządcą powstałej infrastruktury. Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na powyższe Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji albowiem towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, nie posłużą czynnościom opodatkowanym. Elementem niezbędnym do pozyskania środków jest złożenie przez beneficjenta czyli Gminę oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT, potwierdzającego zaistniały stan rzeczy w związku z wymogami konkursu ogłoszonego przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Dodatkowo w piśmie z dnia 3 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wskazał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pn. nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym generujących podatek należny. Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 kwietnia 2013r.):
Czy realizując zadanie opisane w pozycji 68 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina będzie miała prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy (Gminie) nie będzie przysługiwać prawo odliczenia podatku VAT ponieważ zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Nie będzie zatem związku pomiędzy zrealizowaniem zadania ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, a wykonywaniem przez zarządzających czynności opodatkowanych na powstałym majątku.

Osoby prawne, jakimi są jednostki samorządu terytorialnego, a także ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, nie mają prawa do odliczania VAT w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą one jako podmioty publiczne, wykonujące działalność publiczną, dla której zostały powołane. I to nawet wówczas, jeśli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami pobierają opłaty i inne należności. Oznacza to, że od nabycia towarów i usług dla celów wykonywania czynności i transakcji typu publicznego, dokonywanego przez podmioty podlegające prawu publicznemu, występuje zakaz odliczeń i zwrotu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na powyższe Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji ponieważ towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych w ramach realizacji inwestycji, nie posłużą czynnościom opodatkowanym.

Środki na refundację ponoszonych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z inwestycją będzie finansowany w całości ze środków Gminy, a częściowa refundacja poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013 nastąpi w trakcie realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) celem realizacji projektu pn. ubiega się o pozyskanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2073, Działanie 1.2 Rozwój społeczeństwa informacyjnego, poprzez rozbudowę lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego oraz wykorzystanie technologii IT do świadczenia usług publicznych.

Przedmiotem projektu jest wdrożenie systemów informatycznych usprawniających działalność Urzędu Miasta i Gminy: Platformy Usług Transakcyjnych umożliwiającej klientom UMIG realizację szeregu sprawa w sposób elektroniczny - bez wychodzenia z domu, systemu powiadamiania mieszkańców o istotnych wydarzeniach oraz sytuacjach kryzysowych na terenie Gminy, a także systemu do elektronicznego głosowania w Radzie Miejskiej ułatwiającego pracę radnych oraz zwiększającego transparentność procesów decyzyjnych.

Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina będzie prawnym właścicielem i zarządcą powstałej infrastruktury. Towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pn. nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym generujących podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym generujących podatek należny, towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 245 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach