
Temat interpretacji
Wyłączenie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podziału Spółki przez wydzielenie oraz obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) oraz z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podziału Spółki przez wydzielenie oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podziału Spółki przez wydzielenie oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) oraz z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, uszczegółowienie pytania oraz własne stanowisko.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka (zwana dalej Wnioskodawca) jest spółką prowadzącą działalność handlową hurtową i detaliczną. Zgodnie ze strukturą organizacyjną wyodrębnione zostały trzy piony: dystrybucji, magazynowania i administracji, a w nich poszczególne działy, m. in. działy: sprzedaży hurtowej oraz sprzedaży detalicznej z siecią ponad 80 punktów handlowych. Od wielu lat Spółka prowadzi ewidencję księgową w podziale na piony i działy. W drodze sprawozdawczości wewnętrznej Wnioskodawca ustala dla nich odrębnie przychody, koszty i wynik finansowy, przy czym pion administracji obsługuje pion magazynowania oraz hurt i detal w zakresie serwisu IT, usług księgowych i podatkowych, usług kadrowych oraz administrowania majątkiem. Ewidencja księgowa jest prowadzona w sposób pozwalający na przypisanie każdemu wyodrębnionemu w strukturach organizacyjnych spółki zespołowi składników majątkowych określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych przez ten zespół. Dla celów zarządczych Spółka sporządza odrębne rachunki zysków i strat oraz bilanse dla działalności detalu i hurtu.
W taki sam sposób ustalane są zadania w ramach przyjętego sposobu budżetowania. Istotny jest również fakt, że można jednoznacznie wskazać pracowników wykonujących pracę w poszczególnych pionach i działach. Każdy z pionów i działów ma więc wydzielony zbiór składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), organizacyjnie i finansowo wyodrębnionych w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Ponieważ na styku tych dwóch kanałów dystrybucji (hurtu i detalu) powstaje szereg problemów, np. w zakresie stosowanych marż, terminów płatności, premiowania własnych pracowników w powiązaniu z wynikami sprzedaży, budowania wizerunku firmy na zewnątrz, opierając się na radach specjalistów w tej branży, Spółka postanowiła rozdzielić hurt i detal i kontynuować te działalności w formie dwóch odrębnych podmiotów gospodarczych. W związku z powyższym Udziałowcy Spółki podjęli decyzję o dokonaniu podziału aktualnej spółki przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki kapitałowej (z ograniczoną odpowiedzialnością) do prowadzenia działalności hurtowej i przeniesienie do niej części majątku w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP).
Istotą planowanego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podziału Wnioskodawcy jest wydzielenie ze Spółki jako spółki dzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, rozumianej jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych i przeniesienie go do nowo zawiązanej spółki, w zamian za udziały w nowo zawiązanej spółce przyznane aktualnym wspólnikom Wnioskodawcy. Przeniesiona na spółkę nowo zawiązaną zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przedmiot działalności określony w umowie spółki, głównie w zakresie działalności dotyczącej sprzedaży hurtowej. Do nowej spółki powstałej w wyniku podziału przez wydzielenie wniesione zostaną składniki majątku działów sprzedaży hurtowej, zakupu, marketingu, magazynu centralnego (hurtowego) oraz pion administracji, który w przyszłości świadczyć będzie usługi księgowe i administracyjne dla spółki dzielonej, podobnie jak aktualnie świadczy takie usługi innej firmie.
Po dokonaniu podziału, Wnioskodawca jako spółka dzielona będzie kontynuować działalność gospodarczą, zgodnie z przedmiotem działalności określonym w umowie spółki, głównie w zakresie sprzedaży detalicznej, w oparciu o pozostały po podziale majątek oraz pracowników, a także będzie zatrudniać nowych pracowników, nabywać nowe składniki majątku (materialne i niematerialne), zaciągać nowe zobowiązania i nabywać nowe prawa, w tym także wierzytelności i roszczenia wobec osób trzecich. Nowi pracownicy, nowe składniki majątkowe, zobowiązania i prawa powstałe po dacie podpisania planu podziału i dotyczące przenoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, istniejące w dniu wydzielenia zostaną przeniesione na spółkę nowo zawiązaną w dniu wydzielenia. Wnioskodawca po podziale zamierza powierzyć prowadzenie kadr, usług księgowych i informatycznych firmie zewnętrznej spółce nowo zawiązanej.
W wyniku podziału dojdzie do obniżenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy i jednocześnie kwota obniżenia będzie stanowiła kapitał zakładowy spółki nowo zawiązanej. Udziałowcami dzielonej i nowo utworzonej spółki będą dotychczasowi właściciele dzielonej spółki. Pozostałe składniki kapitałów własnych dzielonej spółki zostaną podzielone pomiędzy dzieloną i nowo powstałą spółkę.
Wydzielona część przedsiębiorstwa w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa wyżej, obejmować będzie zorganizowany zespół następujących składników związanych z działalnością hurtową (dział sprzedaży hurtowej z przedstawicielami handlowymi, magazyny hurtowe wraz z działami zakupu, koordynacji transportu, marketingu, pion administracji):
- wartości niematerialne i prawne, w tym licencje i programy komputerowe,
- środki trwałe wraz z budynkami i budowlami oraz inwestycjami w obcych obiektach, wraz z kapitałem rezerwowym powstałym w wyniku urzędowej aktualizacji wyceny,
- wyposażenie,
- zapasy towarów wraz z utworzonymi dla nich odpisami aktualizującymi ich wartość,
- międzyokresowe rozliczenia kosztów i przychodów,
- wierzytelności i środki pieniężne,
- zobowiązania handlowe,
- wydzielona w umowie z bankiem część kredytu w rachunku bieżącym,
- część funduszu socjalnego zgodnie z przepisami kodeksu pracy,
- umowy najmu i dzierżawy i inne o podobnym charakterze,
- księgi i dokumenty związane z przekazaną częścią działalności gospodarczej, z uwzględnieniem umowy o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
W wyniku podziału dojdzie do przejścia zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.
Wszystkie umowy, które przed podziałem dotyczyły jednocześnie działalności detalicznej oraz wydzielanej działalności hurtowej zostaną rozdzielone. Ponadto, Wnioskodawca i spółka przejmująca zawrą niezbędne umowy dotyczące dostaw towarów i usług. Wnioskodawca po podziale zamierza powierzyć prowadzenie kadr, usług księgowych i informatycznych firmie zewnętrznej spółce przejmującej.
W piśmie z dnia 9 lutego 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, iż:
- Przez podział w trybie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych, zaplanowano wydzielenie do spółki nowo utworzonej działalność hurtową wraz z magazynami hurtowymi. W dzielonej spółce natomiast po podziale pozostanie cała działalność detaliczna prowadzona w 87 punktach sprzedaży detalicznej na terenie całej Polski. Sprzedaż detaliczna spółki dzielonej prowadzona jest i będzie w lokalach stanowiących własność spółki dzielonej, również po jej podziale oraz w lokalach użytkowanych na podstawie umów najmu.
- Warunkiem dokonania podziału spółki kapitałowej i wpisania tego podziału przez sąd rejestrowy do rejestru przedsiębiorców jest wcześniejsze sporządzenie planu podziału, bezpłatne udostępnienie planu podziału do publicznej wiadomości na stronie internetowej spółki dzielonej, zgłoszenie planu podziału do sądu rejestrowego, który bada zgodność jego treści z wymaganiami określonymi przez kodeks spółek handlowych (art. 534 kodeksu spółek handlowych). Jest on więc sporządzany zwykle na około 3 miesiące przed planowaną datą podziału. Tym samym w okresie pomiędzy datą sporządzenia planu podziału a datą podziału (dniem wydzielenia) mogą zachodzić zmiany, jak np. zatrudnianie nowych pracowników, rozwiązywanie umów o pracę, zakup nowych lub zbycie starych środków trwałych itp. W związku z tym w planie podziału dodaje się stwierdzenie, że: Nowi pracownicy, nowe składniki majątkowe, zobowiązania i prawa powstałe po dacie przyjęcia i podpisania planu podziału i dotyczące przenoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, istniejące w dniu wydzielenia zostaną przeniesione na Spółkę nowo zawiązaną w dniu wydzielenia.
- Wydzielone przez spółkę rzeczowe składniki majątkowe, jak np. towary, środki trwałe, materiały oraz przeniesieni do spółki wydzielonej w trybie art. 231 kodeksu pracy pracownicy (207 etatów) wymagają dla celów funkcjonowania i realizowania zadań gospodarczych odpowiednich warunków lokalowych. Dlatego też w planie podziału jako składniki majątku trwałego przenoszonego w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa znalazły się nieruchomości zabudowane budynkami magazynowymi i magazynowo administracyjnymi (w tym powierzchnia magazynowa ponad 15 tys. m2,).
- Jak podano wyżej, w planie podziału jako składniki majątku trwałego przenoszonego w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa znalazły się nieruchomości zabudowane budynkami magazynowymi i magazynowo administracyjnymi (w tym powierzchnia magazynowa ponad 15 tys. m2). Na podstawie art. 531 kodeksu spółek handlowych, prawo własności opisanych w planie podziału nieruchomości przejdzie z dniem wydzielenia na nowo powstałą spółkę przejmującą, podobnie jak i inne aktywa i pasywa (w tym zobowiązania) związane z działalnością hurtową.
- Wraz z przeniesieniem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa na spółkę przejmującą dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych do tych nieruchomości wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej przez tę część przedsiębiorstwa działalności gospodarczej.
- Przypisany do wyodrębnionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zespół składników majątkowych jest wystarczający do samodzielnego realizowania zadań bez angażowania struktur spółki dzielonej. Jak wcześniej wspomniano do spółki przejmującej przejdzie 207 pracowników z 489 pracujących w spółce dzielonej przed podziałem. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki przejmującej przejdą takie aktywa związane z działalnością hurtową, jak m. in.: materialne i niematerialne składniki majątku trwałego, zapasy, należności, rachunki bankowe i kasy związane z tą działalnością, kapitały, kredyty bankowe, zobowiązania handlowe i pozostałe, rozliczenia międzyokresowe dotyczące wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast aktywa związane z działalnością detaliczną składające się również z materialnych i niematerialnych składników majątku trwałego, tj. zapasów, należności, rachunków bankowych i kasy związanych z tą działalnością, kapitałów, kredytów bankowych, zobowiązań handlowych i pozostałych, rozliczeń międzyokresowych dotyczące detalu pozostaną w spółce dzielonej.
- Przedmiotem przeniesienia będą wszystkie składniki majątku związane z wyodrębnioną częścią przedsiębiorstwa, w tym zobowiązania w całości dotyczące działalności hurtowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 26 stycznia 2012 r.):
- Czy przekazanie wyżej określonych składników na opisanych zasadach spełnia wymogi zakwalifikowania ich jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w świetle aktualnie obowiązujących przepisów podatkowych, w tym w zakresie podatku od towarów i usług...
- Czy w przypadku uznania zespołu przekazywanych przez Wnioskodawcę (zwanym dalej: Spółką Dzieloną) składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, wniesienie majątku do spółki nowo powstałej (zwanej dalej: Spółką Przejmującą) w wyniku podziału jest całkowicie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
- Czy w przypadku uznania zespołu przekazywanych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, wniesienie majątku do Spółki Przejmującej w ramach podziału przez wydzielenie nie rodzi obowiązku dokonania przez Spółkę Dzieloną korekty wcześniej odliczonego podatku od towarów i usług naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 26 stycznia 2012 r.):
Ad. 1
Zgodnie z aktualną wykładnią organów skarbowych, podstawowym kryterium uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) jest jego samodzielność, tj. zdolność do realizacji obecnie wykonywanych funkcji również po odseparowaniu go od przedsiębiorstwa. W ocenie Spółki, opisany wyżej zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do wydzielenia do nowo powstałej w wyniku podziału spółki jest wystarczający do prowadzenia działalności gospodarczej w formie odrębnej spółki, tj. zespół ten może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze. W opinii Wnioskodawcy, spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionych w istniejącym przedsiębiorstwie (tutaj: pion sprzedaży funkcjonujący w ramach prowadzonej przez podatnika działalności),
- zespół ten przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół ten może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze,
- zespół ten posiada zdolność do realizacji obecnie wykonywanych funkcji, również po odseparowaniu ZCP od aktualnie działającego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z przyjętą wykładnią, organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa powinny mieć cechę zorganizowania. Cecha ta występuje w Spółce Dzielonej, tj. w ramach prowadzonej przez nią działalności wydzielony został zespół składników tworzących część tego przedsiębiorstwa, np. w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej pionu i działu.
Natomiast aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie wyodrębnionemu zespołowi składników majątkowych w strukturach podatnika określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych przez ten zespół. Takie przypisanie jest możliwe i zostało dokonane m. in. przy wykorzystaniu systemu finansowo-księgowego oraz w przyjętych procedurach.
Przeznaczony do wydzielenia zespół składników majątkowych został też wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. w zakresie przydzielania i realizacji określonych zadań gospodarczych.
Jak wynika z powyższego, działalność hurtowa jest wyodrębniona zarówno organizacyjnie, funkcjonalnie (odrębna lokalizacja geograficzna, trwale przypisane składniki majątkowe, odrębna załoga pracownicza, własne i unikalne zadania i funkcje), jak i finansowo (własny budżet na zadania inwestycyjne i koszty bieżące, wydzielone księgowo przychody i koszty).
W ocenie Wnioskodawcy, po podziale, zarówno spółka dzielona, jak i spółka nowo zawiązana, do której wniesiony zostanie majątek działalności hurtowej, będą w stanie niezależnie prowadzić działalność gospodarczą. W tym samym zakresie, w jakim prowadzona jest ona obecnie przez Spółkę Dzieloną, nawet jeżeli pozostała po podziale Spółka w zakresie: kadr, usług informatycznych i finansowych, będzie korzystać z usług zewnętrznych.
Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, planowany do wydzielenia zespół składników, o których mowa wyżej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych.
Ad. 2
Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki powstałej w wyniku podziału przez wydzielenie, jest całkowicie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, bo jak wynika z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ad. 3
Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki powstałej w wyniku podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. nie spowoduje utraty prawa Spółki Dzielonej do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu tych składników majątkowych, tj. Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do korekty podatku VAT naliczonego. Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, pozostaje dla zbywającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z zakupami, które służyły podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części.
Jednocześnie zgodnie z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów opodatkowanych VAT związanych zarówno z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku, jak i czynnościami, w stosunku do których takie prawo nie przysługuje, jest on uprawniony jedynie do częściowego odliczenia podatku naliczonego oraz jest obowiązany do dokonania odpowiedniej korekty podatku naliczonego w kolejnym roku lub latach (w przypadku środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gruntów).
W myśl art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta podatku naliczonego określona w art. 91 ust. 1-8 ustawy jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Z powyższego wynika, że w przypadku konieczności dokonania korekty podatku naliczonego, a więc w przypadku gdy zbywca ZCP miał częściowe prawo do odliczenia tego podatku obowiązek korekty ciąży na nabywcy ZCP.
W konsekwencji, podział Spółki poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo powstałej Spółki Przejmującej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. nie powinien wywoływać jakichkolwiek skutków dla Spółki Dzielonej jako zbywcy ZCP w zakresie podatku VAT naliczonego, tj. Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do jakiejkolwiek korekty VAT naliczonego odliczonego związanego ze składnikami majątku przekazanego w ramach podziału Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary według art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek zwarte są w treści art. 528-550 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), zwanej dalej k.s.h.
Stosownie do treści art. 529 § 1 k.s.h., podział może być dokonany przez:
- przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie),
- zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek),
- przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki),
- przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).
Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 2 k.s.h.).
W świetle powyższego, podział przez wydzielenie jest instytucją prawa handlowego będącą jedną z form restrukturyzacji, polegającą na rozdrobnieniu majątku spółki dzielonej, które polega na przekazaniu składników majątkowych (pasywów i aktywów) spółki dzielonej bez przeprowadzenia likwidacji do spółek nowo tworzonych.
Ustawodawca w art. 6 pkt 1 ustawy wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m. in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy przeniesienie własności.
Zatem podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową hurtową i detaliczną. Zgodnie ze strukturą w Spółce wyodrębnione zostały trzy piony: dystrybucji, magazynowania i administracji, a w nich poszczególne działy, m. in. działy: sprzedaży hurtowej oraz sprzedaży detalicznej z siecią ponad 80 punktów handlowych. Od wielu lat Zainteresowany prowadzi ewidencję księgową w podziale na piony i działy. W drodze sprawozdawczości wewnętrznej Wnioskodawca ustala dla nich odrębnie przychody, koszty i wynik finansowy, przy czym pion administracji obsługuje pion magazynowania oraz hurt i detal w zakresie serwisu IT, usług księgowych i podatkowych, usług kadrowych oraz administrowania majątkiem. Ewidencja księgowa jest prowadzona w sposób pozwalający na przypisanie każdemu wyodrębnionemu w strukturach organizacyjnych spółki zespołowi składników majątkowych określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych przez ten zespół. Dla celów zarządczych Spółka sporządza odrębne rachunki zysków i strat oraz bilanse dla działalności detalu i hurtu.
W taki sam sposób ustalane są zadania w ramach przyjętego sposobu budżetowania. Istotny jest również fakt, że można jednoznacznie wskazać pracowników wykonujących pracę w poszczególnych pionach i działach. Każdy z pionów i działów ma więc wydzielony zbiór składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), organizacyjnie i finansowo wyodrębnionych w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Ponieważ na styku tych dwóch kanałów dystrybucji (hurtu i detalu) powstaje szereg problemów, np. w zakresie stosowanych marż, terminów płatności, premiowania własnych pracowników w powiązaniu z wynikami sprzedaży, budowania wizerunku firmy na zewnątrz, opierając się na radach specjalistów w tej branży, Zainteresowany postanowił rozdzielić hurt i detal i kontynuować te działalności w formie dwóch odrębnych podmiotów gospodarczych. W związku z powyższym Udziałowcy Spółki podjęli decyzję o dokonaniu podziału aktualnej spółki przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki kapitałowej (z ograniczoną odpowiedzialnością) do prowadzenia działalności hurtowej i przeniesienie do niej części majątku w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Istotą planowanego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podziału jest wydzielenie ze Spółki jako spółki dzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, rozumianej jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych i przeniesienie go do nowo zawiązanej spółki, w zamian za udziały w nowo zawiązanej spółce przyznane aktualnym wspólnikom. Przeniesiona na spółkę nowo zawiązaną zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przedmiot działalności określony w umowie spółki, głównie w zakresie działalności dotyczącej sprzedaży hurtowej. Do nowej spółki powstałej w wyniku podziału przez wydzielenie wniesione zostaną składniki majątku działów sprzedaży hurtowej, zakupu, marketingu, magazynu centralnego (hurtowego) oraz pion administracji, który w przyszłości świadczyć będzie usługi księgowe i administracyjne dla spółki dzielonej, podobnie jak aktualnie świadczy takie usługi innej firmie.
W wyniku podziału dojdzie do obniżenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy i jednocześnie kwota obniżenia będzie stanowiła kapitał zakładowy spółki nowo zawiązanej. Udziałowcami dzielonej i nowo utworzonej spółki będą dotychczasowi właściciele dzielonej spółki. Pozostałe składniki kapitałów własnych dzielonej spółki zostaną podzielone pomiędzy dzieloną i nowo powstałą spółkę.
Wydzielona część przedsiębiorstwa w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa wyżej, obejmować będzie zorganizowany zespół następujących składników związanych z działalnością hurtową (dział sprzedaży hurtowej z przedstawicielami handlowymi, magazyny hurtowe wraz z działami zakupu, koordynacji transportu, marketingu, pion administracji):
- wartości niematerialne i prawne, w tym licencje i programy komputerowe,
- środki trwałe wraz z budynkami i budowlami oraz inwestycjami w obcych obiektach, wraz z kapitałem rezerwowym powstałym w wyniku urzędowej aktualizacji wyceny,
- wyposażenie,
- zapasy towarów wraz z utworzonymi dla nich odpisami aktualizującymi ich wartość,
- międzyokresowe rozliczenia kosztów i przychodów,
- wierzytelności i środki pieniężne,
- zobowiązania handlowe,
- wydzielona w umowie z bankiem część kredytu w rachunku bieżącym,
- część funduszu socjalnego zgodnie z przepisami kodeksu pracy,
- umowy najmu i dzierżawy i inne o podobnym charakterze,
- księgi i dokumenty związane z przekazaną częścią działalności gospodarczej, z uwzględnieniem umowy o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
W wyniku podziału dojdzie do przejścia zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.
Wszystkie umowy, które przed podziałem dotyczyły jednocześnie działalności detalicznej oraz wydzielanej działalności hurtowej zostaną rozdzielone. Ponadto, Wnioskodawca i spółka przejmująca zawrą niezbędne umowy dotyczące dostaw towarów i usług.
Ponadto, Zainteresowany wskazał, iż:
- Przez podział w trybie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych zaplanowano wydzielenie do spółki nowo utworzonej działalność hurtową wraz z magazynami hurtowymi. W dzielonej spółce natomiast po podziale pozostanie cała działalność detaliczna prowadzona w 87 punktach sprzedaży detalicznej na terenie całej Polski. Sprzedaż detaliczna spółki dzielonej prowadzona jest i będzie w lokalach stanowiących własność spółki dzielonej również po jej podziale oraz w lokalach użytkowanych na podstawie umów najmu.
- Warunkiem dokonania podziału spółki kapitałowej i wpisania tego podziału przez sąd rejestrowy do rejestru przedsiębiorców jest wcześniejsze sporządzenie planu podziału, bezpłatne udostępnienie planu podziału do publicznej wiadomości na stronie internetowej spółki dzielonej, zgłoszenie planu podziału do sądu rejestrowego, który bada zgodność jego treści z wymaganiami określonymi przez kodeks spółek handlowych (art. 534 kodeksu spółek handlowych). Jest on więc sporządzany zwykle na około 3 miesiące przed planowaną datą podziału. Tym samym w okresie pomiędzy datą sporządzenia planu podziału a datą podziału (dniem wydzielenia) mogą zachodzić zmiany, jak np. zatrudnianie nowych pracowników, rozwiązywanie umów o pracę, zakup nowych lub zbycie starych środków trwałych itp. W związku z tym w planie podziału dodaje się stwierdzenie, że: Nowi pracownicy, nowe składniki majątkowe, zobowiązania i prawa powstałe po dacie przyjęcia i podpisania planu podziału i dotyczące przenoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, istniejące w dniu wydzielenia zostaną przeniesione na Spółkę nowo zawiązaną w dniu wydzielenia.
- Wydzielone przez spółkę rzeczowe składniki majątkowe, jak np. towary, środki trwałe, materiały oraz przeniesieni do spółki wydzielonej w trybie art. 231 kodeksu pracy pracownicy (207 etatów) wymagają dla celów funkcjonowania i realizowania zadań gospodarczych odpowiednich warunków lokalowych. Dlatego też w planie podziału jako składniki majątku trwałego przenoszonego w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa znalazły się nieruchomości zabudowane budynkami magazynowymi i magazynowo administracyjnymi (w tym powierzchnia magazynowa ponad 15 tys. m2).
- Jak podano wyżej, w planie podziału jako składniki majątku trwałego przenoszonego w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa znalazły się nieruchomości zabudowane budynkami magazynowymi i magazynowo administracyjnymi (w tym powierzchnia magazynowa ponad 15 tys. m2). Na podstawie art. 531 kodeksu spółek handlowych prawo własności opisanych w planie podziału nieruchomości przejdzie z dniem wydzielenia na nowo powstałą spółkę przejmującą, podobnie jak i inne aktywa i pasywa (w tym zobowiązania) związane z działalnością hurtową.
- Wraz z przeniesieniem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa na spółkę przejmującą dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych do tych nieruchomości wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej przez tę część przedsiębiorstwa działalności gospodarczej.
- Przypisany do wyodrębnionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zespół składników majątkowych jest wystarczający do samodzielnego realizowania zadań bez angażowania struktur spółki dzielonej. Jak wcześniej wspomniano do spółki przejmującej przejdzie 207 pracowników z 489 pracujących w spółce dzielonej przed podziałem. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki przejmującej przejdą takie aktywa związane z działalnością hurtową jak m. in.: materialne i niematerialne składniki majątku trwałego, zapasy, należności, rachunki bankowe i kasy związane z tą działalnością, kapitały, kredyty bankowe, zobowiązania handlowe i pozostałe, rozliczenia międzyokresowe dotyczące wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast aktywa związane z działalnością detaliczną składające się również z materialnych i niematerialnych składników majątku trwałego, tj. zapasów, należności, rachunków bankowych i kasy związanych z tą działalnością, kapitałów, kredytów bankowych, zobowiązań handlowych i pozostałych, rozliczeń międzyokresowych dotyczące detalu pozostaną w spółce dzielonej.
- Przedmiotem przeniesienia będą wszystkie składniki majątku związane z wyodrębnioną częścią przedsiębiorstwa, w tym zobowiązania w całości dotyczące działalności hurtowej.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstwa wyodrębnione z majątku Spółki dotyczące działu sprzedaży hurtowej posiadają cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy i tym samym spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, transakcja przeniesienia tego majątku do Spółki Przejmującej w ramach podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych będzie czynnością niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 art. 90 ust. 2 ustawy.
Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.
Kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.
Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Przepis art. 91 ust. 2 ustawy stanowi, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 - 6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości. Ponadto, korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania jakiejkolwiek korekty wcześniej odliczonego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem majątku w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Przejmującej w ramach podziału przez wydzielenie. Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zostanie przeniesiony na otrzymującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czyli w analizowanym przypadku na Spółkę Przejmującą.
Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podziału Spółki przez wydzielenie oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-543/11-6/EK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
