prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego - Interpretacja - IPPP1-443-738/11-2/BS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2011, sygn. IPPP1-443-738/11-2/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2011 r. (data wpływu 05.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Ochotnicza Straż Pożarna działa jako stowarzyszenie wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej dnia 25.06.2001 r. przez Sąd Rejonowy, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Ochotnicza Straż Pożarna otrzymała dotację na realizację operacji mającej na celu wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w świetlicy wiejskiej w budynku OSP. Koszt tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 138 poz. 868 z poźn. zm.).

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach operacji nie będzie prowadzona sprzedaż. Dotacja na tę operację zostanie przekazana Straży po jej zrealizowaniu na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku beneficjenta o płatność.

W zakres realizacji operacji polegającej na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej w świetlicy wiejskiej w budynku OSP wchodzą następujące elementy:

  1. zakup okna o wymiarach zewn. 2450 mm x i 1950 mm dwuskrzydłowego z dwoma naświetleniami u góry okna - koszt zakupu 1 789,74 zł,
  2. zakup okna o wymiarach zewn. 1350 mm x 1950 mm jednoskrzydłowego z naświetleniem u góry okna - koszt zakupu 1 006,50 zł,
  3. zakup drzwi zewnętrznych aluminiowych z naświetleniem u góry o wymiarach 110 cm x 252 cm - koszt zakupu 3 370,86 zł,
  4. demontaż starych okien i drzwi oraz montaż nowych wraz z obróbką tynkarską glifów - koszt wykonania 1 793,40 zł,
  5. dostawa i montaż parapetów o szerokości 30 cm - koszt wykonania 168,66 zł,
  6. dostawa i montaż mechanizmów otwierania naświetli z poziomu podłogi koszt wykonania 915 zł,
  7. zakup stopki odkładanej do drzwi - koszt zakupu 30,50 zł,
  8. zakup krat na okna wymienione w poz. 1 i 2 oraz krat uchylanych na drzwi z poz. 3 z pręta stalowego kw. 10 mm - koszt zakupu 3 660 zł.

Wyżej wskazane elementy będą służyły poprawie warunków lokalowych świetlicy, podniesieniu standardu pomieszczenia oraz poprawie estetyki całego budynku OSP. Całkowity koszt operacji wynosi 12 734,66 zł.

Wyżej wymienione wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług (VAT = 22% ponieważ wniosek o dofinansowanie tej operacji został złożony w ubiegłym roku kiedy obowiązywała stawka VAT 22%). Jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przy realizacji ww. operacji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji polegającej na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej w świetlicy wiejskiej w budynku OSP...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zwrot podatku VAT nie będzie przysługiwał, ponieważ OSP nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna otrzymał dotację na realizację operacji mającej na celu wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w świetlicy wiejskiej w budynku OSP. Koszt tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 138 poz. 868 z poźn. zm.). Dotacja na tę operację zostanie przekazana Straży po jej zrealizowaniu na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Ponadto z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, w ramach operacji nie będzie prowadzona sprzedaż - zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku okoliczności, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją operacji, o której mowa we wniosku, w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie