OSP nie ma prawa do odliczenia VAT w odniesieniu do projektu polegającego na doposażeniu świetlicy wiejskiej - Interpretacja - IBPP4/443-1037/11/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2011, sygn. IBPP4/443-1037/11/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

OSP nie ma prawa do odliczenia VAT w odniesieniu do projektu polegającego na doposażeniu świetlicy wiejskiej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011r. (data wpływu 24 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pn. ..." jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pn. ...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U z 2002r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.). Stowarzyszenie - Ochotnicza Straż Pożarna w marcu 2010r. złożyła do Lokalnej Grupy Działania ..." wniosek o dofinansowanie operacji pn. ...." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Oś 4 Leader, Działanie 413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów.

W ramach operacji zostaną zakupione krzesła w ilości 150 szt., agregat prądotwórczy, zestaw komputerowy (komputer, monitor, urządzenie wielofunkcyjne, oprogramowanie) oraz biurko pod komputer w ramach doposażenia świetlicy wiejskiej, która jest placówką ogólnodostępną i działającą od wielu lat, prowadzącą swoją działalność na rzecz mieszkańców i cieszącą się ich dużym zainteresowaniem. Ponadto w ramach pracy/usług świadczonych nieodpłatnie zostaną przeprowadzone warsztaty edukacyjne dla mieszkańców Ł. i T. a także nastąpi opracowanie i dystrybucja broszur informacyjnych dotyczących kształtowania postaw proekologicznych. Celem niniejszej operacji jest poprawa wyposażenia infrastruktury kulturalnej, wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania oraz zwiększenie tożsamości społecznej poprzez doposażenie świetlicy w Ł. oraz organizację warsztatów edukacyjnych dla mieszkańców wsi. Powyższe działania wpisują się w cel ogólny LSR, jakim jest wspieranie rozwoju i zaplecza kulturalnego na potrzeby lokalnych mieszkańców jak i turystów, operacja jest zgodna z celami określonymi w PROW na lata 2007-2013. Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 25 marca 2011r. podpisała umowę z Samorządem Województwa na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, tym samym koszty ponoszone przez Ochotniczą Straż Pożarną w ramach realizacji ww. umowy kwalifikują się do refundacji w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader - na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 ze zm.).

Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, tym samym towary zakupione w celu realizacji operacji nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z realizacją ww. operacji Wnioskodawca będzie ponosił koszty. Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. operacji zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. operacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa na operację pn. ..." z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Oś 4 Leader.

W ramach operacji zostaną zakupione krzesła w ilości 150 szt., agregat prądotwórczy, zestaw komputerowy (komputer, monitor, urządzenie wielofunkcyjne, oprogramowanie) oraz biurko pod komputer w ramach doposażenia świetlicy wiejskiej, która jest placówką ogólnodostępną i działającą od wielu lat, prowadzącą swoją działalność na rzecz mieszkańców i cieszącą się ich dużym zainteresowaniem. Ponadto w ramach pracy/usług świadczonych nieodpłatnie zostaną przeprowadzone warsztaty edukacyjne dla mieszkańców Ł. i T. a także nastąpi opracowanie i dystrybucja broszur informacyjnych dotyczących kształtowania postaw proekologicznych. Celem niniejszej operacji jest poprawa wyposażenia infrastruktury kulturalnej, wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania oraz zwiększenie tożsamości społecznej poprzez doposażenie świetlicy w Ł. oraz organizację warsztatów edukacyjnych dla mieszkańców wsi.

Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, tym samym towary zakupione w celu realizacji operacji nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. operacji zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem nabywane towary nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów, które zostanie dokonane w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach