Czy w stosunku do realizowanego projektu uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu? Jeżeli ... - Interpretacja - IPTPP1/443-529/11-2/MW

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2011, sygn. IPTPP1/443-529/11-2/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w stosunku do realizowanego projektu uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu? Jeżeli tak, to czy w całości czy części?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo Informatyczne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informatyczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo Informatyczne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informatyczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Uniwersytet realizuje projekt w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo Informatyczne; Działanie 4.1 Społeczeństwo Informatyczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wdrożenie projektu spełni następujące potrzeby uczelni:

  • zapewni kanały komunikacyjne dla wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu rozproszonych zarówno na terenie kampusu (istniejącego i planowanego), obszarze miasta, jak i dla jednostek zamiejscowych zlokalizowanych w X, Y, Z
  • umożliwi przesyłanie głosu w sieciach transmisji danych i integrację usług głosowych z aplikacjami komputerowymi, takimi jak: poczta elektroniczna, bazy danych, czy system obsługi,
  • znacznie obniży koszty rozmów telefonicznych wewnątrz organizacji,
  • umożliwi połączenie z internetem budynku kampusu i ich okolic,
  • wdroży system łączności bezprzewodowej (dostęp do internetu przez wydział matematyki, fizyki i informatyki) dla studentów i pracowników uczelni,
  • umożliwi bezpłatne połączenia integrujące różne kanały kontaktu ze studentem i pracownikiem, w tym integracja z informatycznym systemem zintegrowanym.

Celem projektu jest wyrównanie poziomu cywilizacyjnego i budowanie kapitału ludzkiego poprzez poprawę jakości kształcenia i dostępu do wiedzy na poziomie szkolnictwa wyższego.

Szczegółowe cele to:

  • poprawa wyposażenia bazy naukowo-dydaktycznej uczelni,
  • wsparcie dalszego rozwoju uczelni dotyczącego kształcenia w zakresie specjalizacji informatycznych,
  • wzrost dostępności do szerokopasmowego internetu,
  • wzrost liczby usług on-line.

Realizacja projektu przyczyni się do przygotowania uczelni wyższych do aktywnego udziału w tworzeniu konkurencyjnej gospodarki oraz podnoszenia standardów kształcenia.

W ramach projektu zostanie przeprowadzona kompleksowa informatyzacja poprzez:

  1. budowę zintegrowanego systemu komunikacji wewnętrznej kampusu w oparciu o telefonie IP,
  • zapewni to kanały komunikacyjne dla wszystkich jednostek rozproszonych na terenie kampusu, jak i jednostek zamiejscowych,
  • umożliwi przesyłanie głosu w sieciach transmisji danych i integrację usług głosowych z aplikacjami komputerowymi,
  • obniży koszty rozmów telefonicznych wewnątrz organizacji,
  1. budowę sieci punktów bezprzewodowego dostępu do internetu,
  • umożliwi to połączenie z internetem budynków kampusu,
  • wdroży system łączności bezprzewodowej dla studentów i pracowników,
  • umożliwi bezpłatne połączenia integrujące różne kanały kontaktu ze studentem i pracownikiem,
  1. modernizację istniejącej serwerowni w celu zwiększenia bezpieczeństwa zamontowanych urządzeń,
  • modernizacja instalacji elektrycznej pomieszczenia serwerowni wraz z modernizacją rozdzielni głównej budynku, co zwiększy niezawodność zasilania urządzeń,
  • wymiana klimatyzacji,
  • budowa systemu gaszenia,
  • wymiana układu zasilania awaryjnego połączona z wymianą agregatu prądotwórczego.

W przypadku obszarów objętych niniejszym projektem nie jest prowadzona żadna działalność generująca przychody. Wszystkie usługi świadczone w wyniku realizacji projektu będą bezpłatne, co wynika ze specyfiki ich założeń.

Z celów projektu wynika, że nie przewiduje się komercyjnego wykorzystania infrastruktury i sprzętu zakupionego w projekcie. Ze względu na charakter inwestycji objętej niniejszym projektem, nie przewiduje się odpłatnej sprzedaży, a także dzierżawy obiektów oraz gruntów, na których projekt będzie realizowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stosunku do realizowanego projektu uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu... Jeżeli tak, to czy w całości czy części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Oprócz szeroko rozumianych usług dydaktyczno - badawczych w niewielkim zakresie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT, takich jak wynajem lokali, reklama, sprzedaż usług parkingowych czy sprzedaż miejsc noclegowych, itp.

Usługi dydaktyczne świadczone przez Uczelnię w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 54 poz. 535 z późn. zm.), są zwolnione z opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatkowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT wskazano również, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Z zasady tej wynika również częściowe odliczenie podatku naliczonego VAT, tzn. w takiej części, w jakiej towary i usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych z pominięciem tej części podatku od towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych od podatku. Związek podatku naliczonego w stosunku do czynności opodatkowanych powinien być bezpośredni, a tym samym bezsporny.

W przypadku realizowanego projektu wykonane czynności będą służyły tylko sprzedaży zwolnionej z podatku VAT i nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej zarówno w okresie bieżącym, jak i w przyszłości, ponieważ głównym celem jest podniesienie jakości usług dydaktycznych świadczonych przez uczelnię, które zgodnie z cytowanym wcześniej art. 43 ustawy, są zwolnione z podatku.

Dlatego zdaniem uczelni nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z realizacji projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do doliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizuje projekt w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo Informatyczne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informatyczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu jest wyrównanie poziomu cywilizacyjnego i budowanie kapitału ludzkiego poprzez poprawę jakości kształcenia i dostępu do wiedzy na poziomie szkolnictwa wyższego. W ramach projektu zostanie przeprowadzona kompleksowa informatyzacja poprzez: budowę zintegrowanego systemu komunikacji wewnętrznej kampusu w oparciu o telefonie IP, budowę sieci punktów bezprzewodowego dostępu do internetu, a także modernizację istniejącej serwerowni w celu zwiększenia bezpieczeństwa zamontowanych urządzeń. Wszystkie usługi świadczone w wyniku realizacji projektu będą bezpłatne, co wynika ze specyfiki ich założeń. Z celów projektu wynika, że nie przewiduje się komercyjnego wykorzystania infrastruktury i sprzętu zakupionego w projekcie. Ze względu na charakter inwestycji objętej niniejszym projektem nie przewiduje się odpłatnej sprzedaży, a także dzierżawy obiektów oraz gruntów na których projekt będzie realizowany. W przypadku realizowanego projektu wykonane czynności będą służyły tylko sprzedaży zwolnionej z podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, projekt będzie związany z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo Informatyczne, Działanie 4.1 Społeczeństwo Informatyczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, ponieważ nabyte towary i usługi jak wskazał Wnioskodawca, będą związane tylko z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zakupionego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi