prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z Budową Centrum Sportowego - Interpretacja - IBPP4/443-1784/10/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.02.2011, sygn. IBPP4/443-1784/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z Budową Centrum Sportowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 28 stycznia 2011r.) oraz pismem z dnia 28 stycznia 2011r. (data wpływu 2 lutego 2011r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 28 stycznia 2011r.) oraz pismem z dnia 28 stycznia 2011r. (data wpływu 2 lutego 2011r).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat w latach 2010-2012 będzie realizował w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.3 Inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego turystyki i sportu osi 5 Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe turystykę i sport zgodnie z umową z dnia 5 listopada 2010r. z Województwem - Instytucją Zarządzającą RPOW na lata 2007-2013.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7.

Realizowana inwestycja, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie powiatowym, jest zadaniem publicznym o charakterze ponadgminnym.

Wybudowane Centrum Sportowe będzie samorządową jednostką budżetową prowadzącą, działalność zgodnie z przepisami art. 11 ustawy o finansach publicznych. Działalnością statutową jednostki będzie realizacja zadań określonych w art. 13a ustawy o systemie oświaty.

Powiatowe Centrum Sportowe będzie służyło uczniom szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjalnych, podstawowych i przedszkoli w celu realizacji obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego.

Wobec powyższego efekty projektu nie będą generowały dla Powiatu dochodów, a tym samym sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Koszty ponoszone w związku z realizacją projektu w całości łącznie z podatkiem VAT traktowane są jako wydatek kwalifikowany, finansowany częściowo ze środków Unii Europejskiej oraz w części z budżetu powiatu.

Podatek VAT jest uznany w projekcie za kwalifikowany wtedy, gdy rzeczywiście i ostatecznie poniesiony jest przez beneficjenta i w myśl przepisów ustawy o podatku VAT nie może być odzyskany, tzn. beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Powiatowi jako ostatecznemu beneficjentowi, realizującemu projekt inwestycyjny pn. , przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 stycznia 2011r. po zrealizowaniu inwestycji budowy powiatowego Centrum Sportowego w ramach projektu pn. współfinansowanego z EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013, Powiat pozostanie właścicielem powstałego centrum sportowego.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 stycznia 2011r. wskazał, że w przedmiotowym wniosku nie wskazał numeru projektu oraz błędnie poda jego nazwę: .

Prawidłowy numer projektu oraz jego nazwa to: , który współfinansowany jest z EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2007 2013 na podstawie umowy z dnia 5 listopada 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(doprecyzowane w piśmie z dnia 28 stycznia 2011r.):
Czy Powiatowi jako ostatecznemu beneficjentowi, realizującemu projekt inwestycyjny pn. , przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 stycznia 2011r.), nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani do otrzymania zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje inwestycje w zakresie budowy Centrum Sportowego.

Efekty projektu nie będą generowały dla Powiatu dochodów, a tym samym sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, z wniosku jednoznacznie wynika, że efekty projektu nie będą generowały dla Powiatu dochodów, a tym samym sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą . Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani do otrzymania zwrotu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach