Czynność przekazania do użytkowania obiektów wraz z dostarczaniem do nich mediów, będzie generowało sprzedaż opodatkowaną. Zatem, kierując się zasadą ... - Interpretacja - IPPP1-443-1248/10-4/IGo

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2011, sygn. IPPP1-443-1248/10-4/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czynność przekazania do użytkowania obiektów wraz z dostarczaniem do nich mediów, będzie generowało sprzedaż opodatkowaną. Zatem, kierując się zasadą wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy (tj. związku podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących realizacji przedmiotowych projektów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 06.12.2010r. (data wpływu 10.12.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.12.2010r. (data wpływu 24.12.2010r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 16.12.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach materiałów i usług związanych realizacją projektów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach materiałów i usług związanych realizacją projektów. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22.12.2010r. (data wpływu 24.12.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16.12.2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut posiada status instytutu badawczego. Prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego otrzymuje dotację podmiotową na dofinansowanie działalności statutowej i dotacje celowe na dofinansowanie programów badawczych. Z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymuje dotację celową na finansowanie programów wieloletnich oraz programów badawczych. Otrzymane dotacje traktuje jako przychody nie podlegające opodatkowaniu i dlatego od zakupów związanych z w/w działalnościami nie odlicza podatku VAT.

Instytut prowadzi także inną działalność: świadczy usługi naukowo-badawcze dla podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych, usługi organizacji konferencji i szkoleń, usługi hotelarskie. W ewidencji księgowej przyporządkowuje kwoty poszczególnych zakupów do rodzaju działalności: nie podlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej i zwolnionej. Jedynie zakupy związane z kosztami ogólnymi rozliczane są wskaźnikiem proporcji, który za 2009r. wyniósł 97%. Siedziba Instytutu mieści się w zabytkowym Pałacu otoczonym parkiem, w którym znajdują się zabytkowe obiekty małej architektury: Świątynia Sybilli, Dom Gotycki, Domek Żółty i inne. Obiekty są w złym stanie technicznym i są niedostosowane do prowadzenia działalności muzealniczej. Instytut zobowiązany jest do ponoszenia kosztów remontów, konserwacji i renowacji obiektów zabytkowych.

W dniu 20.06.2010r. Instytut zawarł z Województwem w ramach Osi Priorytetowej VII Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna, Działania 7.1. Infrastruktura kultury i turystyki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, dwie umowy o dofinansowanie projektów:

  1. Remont konserwatorski Świątyni Sybilli i Domu Gotyckiego w P. Całkowita wartość projektu wynosi: 3.846.765,87zł w tym: - dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich, w kwocie nieprzekraczającej 2.692.736,10 zł stanowiącej nie więcej niż 70% kwoty wydatków projektu, - wkład własny Instytutu w wysokości nie mniejszej niż 1.154.029,77 zł stanowiący 30% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Okres realizacji projektu wynosi od 20.08.2010r. do 29.10.2012r. Świątynia Sybilli i Domek Gotycki to zabytkowe obiekty o dużym znaczeniu dla dziedzictwa narodowego, obecnie wykorzystywane w celach kulturalno-turystycznych.
    Obiekty te obecnie użytkuje nieodpłatnie Oddział P PTTK, prowadząc w nich w ograniczonym zakresie działalność muzealniczą. Obiekty są udostępniane zwiedzającym od wiosny do jesieni. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej Świątyni Sybilli i Domu Gotyckiego jako zabytkowych obiektów, w których prowadzona jest działalność muzealnicza oraz zwiększenie dostępności do tych obiektów. Instytut w celu prawidłowej realizacji projektu podpisał umowę partnerską z Muzeum w K D. Umowa reguluje zasady współpracy obu partnerów przy realizacji projektu. Projekt będzie finansowany ze środków własnych Instytutu, a następnie refundowanych w wysokości określonej w umowie ze środków EFRR. Muzeum nie będzie ponosiło żadnych środków finansowych na realizację projektu. Instytut pozostanie właścicielem obiektów po zakończeniu realizacji projektu. Instytut po zakończeniu okresu realizacji projektu zobowiązuje się przekazać w nieodpłatne użytkowanie nowo powstałemu Muzeum Czartoryskich w P, które jest oddziałem Muzeum w K D wyremontowanych obiektów: Świątynia Sybilli i Dom Gotycki na cele muzealnicze. Instytut i Muzeum zobowiązują się do zachowania celów projektu zgodnych z wnioskiem o dofinansowanie projektu przez co najmniej 5 lat od daty zakończenia jego realizacji. Po zakończeniu realizacji projektu koszty wspólne związane z zachowaniem celów projektu regulować będzie oddzielna umowa. Przewiduje się, że Instytut podobnie jak do chwili obecnej, ponosić będzie wszelkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją odnowionych obiektów. Muzeum, któremu zostaną użyczone nieodpłatnie odnowione obiekty, będzie pokrywało część kosztów eksploatacyjnych na zasadzie refakturowania kosztów energii i pozostałych mediów. Muzeum z własnych środków utworzy ekspozycje muzealne w obu obiektach, oraz będzie użytkowało obiekty, prowadząc w nich działalność muzealniczą oraz udostępni je odpłatnie zwiedzającym.
  2. Rewaloryzacja i konserwacja Domku Żółtego i części Pałacu w P z przeznaczeniem na cele kulturalno-turystyczne. Całkowita wartość projektu wynosi 3.999.077,05zł w tym: dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich, w kwocie nieprzekraczającej 2.799.353,93 zł stanowiącej nie więcej niż 70% kwoty wydatków projektu, wkład własny Instytutu w wysokości nie mniejszej niż 1.199.723, 12zł. stanowiący 30% kwoty całkowitych wydatków projektu. Domek Żółty jest zabytkowym obiektem w bardzo złym stanie technicznym. Obecnie nie jest użytkowany i nie jest udostępniany turystom. Realizacja projektu spowoduje odrestaurowanie obiektu i jego udostępnienie turystom. Pałac jest obiektem zabytkowym, siedzibą instytutu, w którym prowadzona jest działalność naukowo-badawcza, część pomieszczeń Pałacu jest wydzierżawiona. W centralnej części Pałacu znajdują się pomieszczenia najatrakcyjniejsze pod względem kulturalno-turystycznym, udostępniane w ograniczonym zakresie turystom: Sala Rycerska, Sala Gotycka, Sala Kamienna, Sień Główna, Główna klatka schodowa. Instytut nie sprzedaje biletów wstępu na teren Pałacu dla osób zwiedzających, zajmuje się tą działalnością osoba fizyczna, która sprzedaje bilety i świadczy usługi przewodnika, a do Instytutu płaci niewielki czynsz za dzierżawę jednego pomieszczenia.
    Celem bezpośrednim projektu jest udostępnienie zwiedzającym Domku Żółtego oraz wybranych pomieszczeń w Pałacu - zabytkowych obiektów, w których będzie prowadzona działalność kulturalna, w tym muzealnicza. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez: remont konserwatorski, zainstalowanie systemów zabezpieczeń i monitoringu, uruchomienie wielofunkcyjnego modułu serwisu internetowego, zakup audioprzewodników oraz utworzenie w Domku Żółtym placówki muzealnej i rozwój działalności kulturalnej w pomieszczeniach Pałacu.
    W celu lepszego wykorzystania rezultatów projektu dla celów kulturalno-turystycznych instytut w dniu 25.09.2009r. podpisał umowę partnerską na realizację tego projektu z Muzeum w K D. Umowa reguluje zasady współpracy obu partnerów przy realizacji projektu. Projekt będzie finansowany ze środków własnych Instytutu, a następnie refundowanych w wysokości określonej w umowie ze środków EFRR. Muzeum nie będzie ponosiło żadnych środków finansowych na realizację projektu. Instytut pozostanie właścicielem obiektów. Po zakończeniu realizacji projektu Instytut zobowiązuje się przekazać w nieodpłatne użytkowanie nowo powstałemu Muzeum w P, które jest oddziałem Muzeum w K D wyremontowanego Domku Żółtego na cele muzealnicze, a Sale Pałacu będą udostępniane nieodpłatnie Muzeum w celu organizacji wystaw i imprez kulturalnych. Muzeum z własnych środków utworzy ekspozycje muzealne w Domku Żółtym i będzie ponosiło koszty organizacji wystaw i imprez kulturalnych w salach Pałacu. Muzeum udostępni je odpłatnie zwiedzającym. Po zakończeniu projektu rozliczenie kosztów wspólnych związanych z zachowaniem celów projektu regulować będzie oddzielna umowa. Przewiduje się, że Instytut podobnie jak do chwili obecnej, ponosić będzie wszelkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją odnowionych obiektów, a Muzeum, któremu zostaną użyczone nieodpłatnie obiekty, będzie pokrywało część kosztów eksploatacyjnych na zasadzie refakturowania kosztów energii i pozostałych mediów.
    Instytut i Muzeum zobowiązują się do zachowania celów projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu przez co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji.
    Działania w ramach projektów są związane z realizacją zadań statutowych Instytutu polegających także na prowadzeniu działań na rzecz utrzymania i ochrony obiektów zabytkowych dziedzictwa narodowego będących własnością Instytutu dla celów kultury i turystyki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach materiałów i usług związanych realizacją projektów p.n. Remont konserwatorski Świątyni Sybilli i Domu Gotyckiego w P oraz Rewaloryzacja i konserwacja Domku Żółtego i części Pałacu ks. Czartoryskich w P z przeznaczeniem na cele kulturalno-turystyczne dofinansowanych ze środków publicznych, których później rezultaty (odnowione obiekty) zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie Muzeum w P, które udostępni je odpłatnie turystom do zwiedzania...

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że po zakończeniu projektów wyremontowane obiekty: Świątynia Sybilli, Dom Gotycki, Domek Żółty zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie dla Muzeum w P, sale w Pałacu będą udostępniane nieodpłatnie Muzeum w miarę potrzeb w celu organizowania wystaw i imprez kulturalnych oraz, że w/w obiekty nie są wykorzystywane przez Instytut do prowadzenia działalności gospodarczej ani dla celów kulturalno-turystycznych (Instytut nie zajmuje się sprzedażą biletów dla turystów), Wnioskodawca uważa, że są związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc Instytut nie może odliczyć podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca posiada status instytutu badawczego. Prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego otrzymuje dotację podmiotową na dofinansowanie działalności statutowej i dotacje celowe na dofinansowanie programów badawczych. Z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymuje dotację celową na finansowanie programów wieloletnich oraz programów badawczych. Otrzymane dotacje traktuje jako przychody nie podlegające opodatkowaniu i dlatego od zakupów związanych z w/w działalnościami nie odlicza podatku VAT. Prowadzi także inną działalność: świadczy usługi naukowo-badawcze dla podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych, usługi organizacji konferencji i szkoleń, usługi hotelarskie. W ewidencji księgowej przyporządkowuje kwoty poszczególnych zakupów do rodzaju działalności: nie podlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej i zwolnionej.

Siedziba Instytutu mieści się w zabytkowym Pałacu otoczonym parkiem, w którym znajdują się zabytkowe obiekty małej architektury. Obiekty są w złym stanie technicznym i są niedostosowane do prowadzenia działalności muzealniczej. Instytut zobowiązany jest do ponoszenia kosztów remontów, konserwacji i renowacji obiektów zabytkowych.

W dniu 20.06.2010r. Instytut zawarł z Województwem w ramach Osi Priorytetowej VII Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna, Działania 7.1. Infrastruktura kultury i turystyki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa L na lata 2007-2013, dwie umowy o dofinansowanie projektów:

  1. Remont konserwatorski Świątyni Sybilli i Domu Gotyckiego w P.
    Obiekty te obecnie użytkuje nieodpłatnie Oddział P PTTK, prowadząc w nich w ograniczonym zakresie działalność muzealniczą. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej Świątyni Sybilli i Domu Gotyckiego jako zabytkowych obiektów, w których prowadzona jest działalność muzealnicza oraz zwiększenie dostępności do tych obiektów. Projekt będzie finansowany ze środków własnych Instytutu, a następnie refundowanych w wysokości określonej w umowie ze środków EFRR. Instytut po zakończeniu okresu realizacji projektu zobowiązuje się przekazać w nieodpłatne użytkowanie nowo powstałemu Muzeum w P.
  2. Rewaloryzacja i konserwacja Domku Żółtego i części Pałacu ks. Czartoryskich w P z przeznaczeniem na cele kulturalno-turystyczne.
    Realizacja projektu spowoduje odrestaurowanie obiektu i jego udostępnienie turystom. Instytut nie sprzedaje biletów wstępu na teren Pałacu dla osób zwiedzających, zajmuje się tą działalnością osoba fizyczna, która sprzedaje bilety i świadczy usługi przewodnika, a do Instytutu płaci niewielki czynsz za dzierżawę jednego pomieszczenia.
    Projekt będzie finansowany ze środków własnych Instytutu, a następnie refundowanych w wysokości określonej w umowie ze środków EFRR. Po zakończeniu realizacji projektu Instytut zobowiązuje się przekazać w nieodpłatne użytkowanie nowo powstałemu Muzeum w P, które jest oddziałem Muzeum w K D wyremontowanego Domku Żółtego na cele muzealnicze, a Sale Pałacu będą udostępniane nieodpłatnie Muzeum w celu organizacji wystaw i imprez kulturalnych. Instytut i Muzeum zobowiązują się do zachowania celów projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu przez co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji.
    Na uwagę zasługuje fakt, iż w obu przypadkach po oddaniu do nieodpłatnego użytkowania wyremontowanych obiektów, Muzeum będzie pokrywało część kosztów eksploatacyjnych na zasadzie refakturowania kosztów energii i pozostałych mediów.
    Działania w ramach projektów są związane z realizacją zadań statutowych Instytutu polegających także na prowadzeniu działań na rzecz utrzymania i ochrony obiektów zabytkowych dziedzictwa narodowego będących własnością Instytutu dla celów kultury i turystyki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl zaś art. 8 ust. 2 powołanej ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 222, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE.L.06.347.1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1997r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny System podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG)(Dz.U.UE.L.77.145.1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

W świetle ww. przepisów, stwierdzić należy, że zakup usług (tzw. mediów) przez Wnioskodawcę we własnym imieniu, jak również w dalszej kolejności ich odprzedaż na rzecz innych podmiotów wypełnia dyspozycję definicji określonej w art. 8 ust. 1 ustawy.

Zatem w świetle przepisów Dyrektywy, jak i ustawy o podatku VAT nie jest to tylko zwrot poniesionych wydatków, ale świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca sam wykonuje pośrednio usługi polegające na dostarczaniu mediów użytkownikom oddanych obiektów.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Biorąc pod uwagę powyższe unormowania należy stwierdzić, że o refakturowaniu mówimy wówczas, gdy u świadczącego odpłatną usługę (np. najmu) bądź też usługę nieodpłatną (np. w ramach nieodpłatnego przekazania do użytkowania) powstaje konieczność przeniesienia na usługobiorcę kosztu towarów lub usług obcych niezbędnych do wykonania tego świadczenia (np. dostawy energii elektrycznej lub usług w zakresie dostawy wody, wywozu nieczystości, usług telekomunikacyjnych itp.). Wówczas przedmiotem sprzedaży danego podatnika jest nie tylko czynność własna tj. oddanie w odpłatne lub nieodpłatne użytkowanie rzeczy lub nieruchomości, ale także wchodzące w jej skład towary (energia) i usługi obce, które są ściśle i nierozłącznie związane z czynnością własną oraz te, które w aspekcie gospodarczym stanowią jedną całość. W sytuacji, gdy następuje przekazanie do użytkowania rzeczy bez wynagrodzenia (np. w formie czynszu), ale następuje obciążenie korzystającego kosztami związanymi z bezpośrednim korzystaniem z udostępnionej rzeczy, w istocie mamy do czynienia z usługą odpłatną. Dostawy energii elektrycznej lub usług w zakresie dostawy wody, wywozu nieczystości, usług telekomunikacyjnych itp. stanowią bowiem składnik usługi związanej z przekazaniem rzeczy do użytkowania, a zatem stanowi element ceny za tą usługę. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że przekazanie rzeczy do użytkowania innemu podmiotowi bez wynagrodzenia wraz ze świadczeniem usług polegających na dostarczaniu mediów użytkownikowi oddanych obiektów stanowi w istocie odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należy uznać wyjaśnienie Wnioskodawcy zawarte w opisie stanu faktycznego, iż wydatki związane z projektami Remont konserwatorski Świątyni Sybilli i Domu Gotyckiego w P oraz Rewaloryzacja i konserwacja Domku Żółtego i części Pałacu ks. Czartoryskich w P z przeznaczeniem na cele kulturalno-turystyczne nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Czynność przekazania przez Instytut do użytkowania ww. obiektów wraz z dostarczaniem do nich mediów, które w związku z eksploatacją obiektów będzie ponosić Muzeum, będzie generowało sprzedaż opodatkowaną.

Zatem, kierując się zasadą wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy (tj. związku podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących realizacji przedmiotowych projektów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wymienioną inwestycją, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie