POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-109/06/ŁK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2006, sygn. 1435/PP1/443-109/06/ŁK, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 18.07.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 20.07.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 18.07.2006r. za prawidłowe


Uzasadnienie


XXX jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25.10.1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( Dz.U. Z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) oraz ustawy z dnia 03.02.2001r. o ochronie dziedzictwa Fryderyka Chopina (Dz.U. Nr 16, poz. 168). Do zadań statutowych Instytutu należy m.in.:organizacja międzynarodowych i ogólnopolskich chopinowskich konkursów pianistycznych;zapewnienie stałej obecności muzyki Chopina w życiu kulturalnym kraju, podnoszenie poziomu jej wykonawstwa, w tym zwłaszcza udostępnienie polskiej i międzynarodowej publiczności najwybitniejszych kreacji koncertowych;zorganizowanie nowoczesnego muzeum Fryderyka Chopina jako placówki odpowiadającej światowym standardom muzealnictwa, o rozbudowanym programie edukacyjnym i oddziaływaniu promocyjnym w skali międzynarodowej;rewitalizację zagrożonych zabytkowych obiektów związanych z Fryderykiem Chopinem na terenie całego kraju i ich adaptację na cele kulturalne.Na mocy porozumienia trójstronnego pomiędzy Ministrem YYY, XXX a Towarzystwem WWW, Instytut w drugiej połowie 2005r. rozpoczął prace w zakresie celów statutowych m.in. prowadzi Muzea w AAA, Zamku BBB oraz Saloniku CCC, renowacji BBB.Instytut jako jednostka, której celem statutowym jest działalność kulturalna, osiągane dochody przeznacza na realizację tego celu i tym samym korzysta ze zwolnienia z zakresu podatku regulowanego ustawą z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowy, od osób prawnych ( Dz.U. 54 z 2000r. ze zm.). Ponadto Instytut finansuje swoją działalność z otrzymywanej dotacji podmiotowej na pokrycie kosztów bieżących oraz na realizację zadań inwestycyjnych zgodnie z Wieloletnim Programem Inwestycyjnym SSS, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Instytut.

Strona wnosi o wyjaśnienie czy " ma prawo odliczać VAT naliczony od wszystkich zakupów, również inwestycyjnych, sfinansowanych w całości otrzymaną dotacją, jeżeli nabycie ich ma związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi?"

Zdaniem Strony posiada ona " prawo do odliczania podatku od całości dokonywanych zakupów, w tym również inwestycyjnych."

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl art. 86 ust. 1 w/w ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż otrzymuje ona dotacje podmiotową na pokrycie kosztów bieżących oraz na realizację Wieloletniego Programu Inwestycyjnego SSS która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. W świetle art. 29 ust. 1 w/w ustawy należy uznać, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług włącza się tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na wysokość cen dostaw towarów i świadczonych usług. Przedmiotowa dotacja nie kształtuje wysokości cen w sposób bezpośredni, gdyż przeznaczona jest na pokrycie kosztów bieżących oraz na realizację Wieloletniego Programu Inwestycyjnego SSS i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 w/w ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Stronie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, w świetle art. 88 ust. 1 pkt 2, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Stronie, korzystającej ze zwolnienia podmiotowego regulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowy, od osób prawnych ( Dz.U. 54 z 2000r. ze zm.) przysługuje w przedmiotowej sprawie prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług. Jednakże obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Strona może dokonać wyłącznie w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście