Pismem Nr Fn 3160-3 /06 z dnia 28.05.2006 r. (wpłynęło 06.06.2006 r.), uzupełnione pismem zx dnia 17.07.2006 r. (...) wystąpił o wydanie pisemnej int... - Interpretacja - US.I-3/443-24/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2006, sygn. US.I-3/443-24/06, Urząd Skarbowy w Bielsku Podlaskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem Nr Fn 3160-3 /06 z dnia 28.05.2006 r. (wpłynęło 06.06.2006 r.), uzupełnione pismem zx dnia 17.07.2006 r. (...) wystąpił o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług. Zwrócił się między innymi z następującymi pytaniami :

  • czy w związku z wygaszeniem przez Prezesa URE decyzjami z dnia 08.09.2005 r. koncesji na wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję ciepła (...) może nastąpić zmiana podatnika tj. w miejsce (...) podatnikiem byłoby (...)? Czy w przypadku zmiany podatnika na (...) (urząd obsługujący Zarząd (...), jednostka niemająca osobowości prawnej, działająca w formie jednostki budżetowej) w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego dotyczącego wytwarzania energii cieplnej w kotłowniach olejowych, powinno być uznane za podatnika, czy też w świetle art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług nie może być podatnikiem?
  • czy w przypadku uznania (...) za podatnika zawierane umowy na dostarczanie energii cieplnej pomiędzy (...) a inną jednostką organizacyjną (...) lub jednostką organizacyjną innej j.s.t. rodzą skutki podatkowe wynikające z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym rozliczanie za dostarczone ciepło powinno następować na podstawie wystawionych przez (...) faktur?

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że (...) posiada kilka kotłowni olejowych, w których wytwarzane jest ciepło i dostarczane jako towar za odpłatnością do jednostek organizacyjnych (...) oraz w niewielkich ilościach do tzw. jednostek obcych.

Rozliczenia z tytułu dostarczanego ciepła były dokonywane w oparciu o zawarte umowy pomiędzy (...) a poszczególnymi odbiorcami . Konsekwencją zawartych umów były wystawiane przez (...) faktury VAT, w których naliczano w odpowiedniej wysokości stawki podatku od towarów i usług. Rozliczenia z US następowały na zasadach ogólnych. Obecnie w związku z wygaszeniem przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesji na wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucje ciepła, (...) został zwolniony z obowiązku ponoszenia opłat koncesyjnych oraz kosztów związanych z postępowaniem administracyjnym. Ze względu na fakt zwolnienia z konieczności zatwierdzenia przez URE stawek opłat za ciepło oraz upływem okresu obowiązywania niektórych umów zawartych z odbiorcami, istnieje konieczność uregulowania rozliczeń za ciepło na zasadach rozliczenia według której miesięczna należność za dostawę energii cieplnej obliczana będzie jako iloczyn miesięcznego zużycia energii cieplnej wynikającego z zainstalowanych ciepłomierzy oraz jednostkowego kosztu wyprodukowania 1GJ energii cieplnej wyliczonego w oparciu o faktycznie poniesione koszty w danym miesiącu.

Strona, zajmując własne stanowisko w sprawie uważa, że w związku z wygaszeniem przez Prezesa URE koncesji na wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję ciepła (...) może nastąpić zmiana podatnika, tj. w miejsce (...) podatnikiem może być (...). Zdaniem strony, w przypadku zmiany podatnika, tj. gdy podatnikiem byłoby (...) dostarczanie ciepła:1/ innej jednostce organizacyjnej (...) (np. Bursie Szkolnej) nie powinno rodzić skutków podatkowych, a zawarta umowa nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej,2/jednostce organizacyjnej innej jednostki samorządu terytorialnego (np. Zespół Szkół (...) wchodzące w skład struktury organizacyjnej Gminy (...) rodzi skutki podatkowe, a zawarta umowa ma charakter umowy cywilnoprawnej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim po przeanalizowaniu przedmiotowej sprawy oraz ustaleniu, że w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa jak również postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do ust.2 tegoż artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do art.15 ust.6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego przepisu nie powinno budzić wątpliwości, że jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im osobowość prawną , są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełniają pozostałe warunki wskazane w art.15 ustawy (wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Dlatego też stwierdzić należy, że (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, w tym również w zakresie dostaw energii cieplnej, której jest wytwórcą. Odnosi się to zarówno do dostaw energii cieplnej na rzecz własnych jednostek organizacyjnych, jak również do dostaw dokonywanych na rzecz jednostek obcych.

W związku z powyższym nie można zaakceptować stanowiska, iż to (...) w miejsce (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dostaw energii cieplnej. Jest ono bowiem jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz jednostką pomocniczą służącą zarządowi do wykonywania zadań powiatu i obsługującą od strony techniczno organizacyjnej tą jednostkę samorządu terytorialnego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim stoi na stanowisku, że podatnikiem VAT jest (...). Dlatego powinno być składane jedno rozliczenie w podatku VAT (deklaracja VAT-7) oraz stosowane jednakowe oznaczenie NIP. (...) jako urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego powinno składać deklaracje dla podatku od towarów i usług w imieniu (...) oraz posługiwać się numerem NIP nadanym (...).

Mając na uwadze powyższe stanowisko strony wyrażone we wniosku należało uznać za nieprawidłowe. Skoro w ocenie tut. organu podatkowego podatnikiem VAT z tytułu dostaw energii cieplnej jest (...), to bezprzedmiotowe jest udzielanie odpowiedzi w postaci wiążącej interpretacji na pytanie nr 4 wyartykułowane we wniosku z dnia 06.06.2006 r.

Urząd Skarbowy w Bielsku Podlaskim