Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, ar... - Interpretacja - U.S.V-443/19/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2006, sygn. U.S.V-443/19/2006, Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2006 r. (data wpływu 04.08.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 04.09.2006 r. oraz pismem z dnia 20.09.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Panią w powyższym wniosku dotyczące podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 12.07.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 04.09.2006 r. oraz pismem z dnia 20.09.2006 r. zwróciła się Pani o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego w pismach stanu faktycznego wynika, że została Pani powołana na pozaetatowego członka kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 7.10.1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych spośród kandydatów zgłoszonych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. We wniosku wskazała Pani, że sprawowanie funkcji pozaetatowego członka kolegium regionalnej izby obrachunkowej jako organu nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego nie jest usługą, pracą zarobkową - to realizacja potrzeb społecznych określonych w ustawie o samorządzie terytorialnym. Za wykonywane czynności jako pozaetatowy członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej otrzymuje Pani ryczałt ustalony zgodnie z zasadami określonymi rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20.02.2004 r. (Dz. U. Nr 31, poz. 264 ze zm.). Zdaniem Pani wypłacany ryczałt za powyższe czynności zaliczany jest do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U z 2000 r. Nr 14 , poz. 176 ze zm.). Z tytułu czynności wykonywanych jako pozaetatowy członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej istnieje stosunek prawny na podstawie powołania i przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym, z których wynikają warunki wykonywania tych czynności. Ponadto wyjaśniła Pani, że jako pozaetatowy członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wykonywane czynności wobec osób trzecich. Powyższym wnioskiem zwróciła się Pani z zapytaniem czy w związku z otrzymywaniem "stosownego ryczałtu" za wykonywane czynności pozaetatowego członka kolegium jest Pani podatnikiem zgodnie z art.15 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług i winna odprowadzać podatek VAT. Zdaniem Pani z tytułu czynności wykonywanych jako pozaetatowy członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej nie jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ te czynności zgodnie z ustawą nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ocenie tut. organu stanowisko przedstawione przez Panią w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 , bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Przepis art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Dokonując oceny zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych przez pozaetatowego członka kolegium regionalnej izby obrachunkowej należy kierować się uregulowaniami zawartymi w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług pod kątem kryterium decydującym o uznaniu tych osób za podatników podatku od towarów i usług. W świetle ww. przepisów, aby dana czynność zaliczana do wymienionych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogła być wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług muszą zostać spełnione łącznie wszystkie warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że wypłacany ryczałt pozaetatowemu członkowi kolegium regionalnej izby obrachunkowej stanowi przychód o którym mowa w art. 13 pkt 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, pomiędzy Panią wykonującą czynności jako pozaetatowy członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej a zlecającym występują więzy prawne tworzące stosunek prawny zarówno co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia jak i braku Pani odpowiedzialności za wykonywane czynności wobec osób trzecich. Z powyższego wynika, że zostały spełnione warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zatem czynności wykonywane przez pozaetatowego członka kolegium regionalnej izby obrachunkowej korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy. Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.

W sprawie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych tut. organ wyda odrębne postanowienie, w którym udzieli żądanych informacji.

Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu