
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
- art. 111 ust. 1, ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
- § 3 ust. 1 pkt 3, ust. 5, § 4 pkt 4, § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006 r. Nr 51, poz. 375)
uznaje za prawidłowe stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2006 r. (data wpływu do tut. Organu 28 lipca 2006 r.) uzupełnionym w dniu 03 sierpnia 2006 r. - dotyczące obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W dniu 28 lipca 2006 r. wpłynął, przesłany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, przy piśmie z dnia 26 lipca 2006 r. znak: III-1/448-0130/06/VAT/SG/9599/2006 - wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczący obowiązku instalacji kasy rejestrującej.
Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami motoryzacyjnymi od maja 2002 r. Działalność ta jest klasyfikowania wg PKD 5030 B oraz wg PKWiU 50.30.22. - 00.00. Obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyły w roku 2002 kwoty 20.000 zł, w pozostałych latach nie przekroczyły 40.000 zł, a w 2006 r. - na dzień 31 lipca 2006 r. - obrót ten wynosił 10.000,72 zł.
Podatnik prowadzi sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników zaliczone do grupowania wg PKWiU 34.3. Nie dokonuje natomiast sprzedaży silników tłokowych wewnętrznego spalania w pojazdach mechanicznych PKWiU 34.10.1 oraz nadwozi do pojazdów mechanicznych i naczep PKWiU 34.2.
W związku z powyższym Podatnik zwrócił sie z zapytaniem, czy ma obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych od 1 września 2006 r.
Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Strona uważa, że ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej od 01 września 2006 r., ponieważ prowadzi sprzedaż takich wyrobów jak np. tłumiki, rury wydechowe, amortyzatory, okładziny hamulcowe zmontowane.
Stanowisko tut. Organu :
Obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących został uregulowany w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl powołanego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy).
W § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących, które weszło w życie od dnia 1 kwietnia 2006 r., zostało określone iż do dnia 31 grudnia 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.
Natomiast w § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia określono, iż zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie na podstawie § 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów od 1 września 2006 r. - stosownie do § 4 pkt 4 tego rozporządzenia - zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników ( PKWiU 34.3).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik od 2002 r., prowadzi działalność gospodarczą, sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 50.30.22-00.00.W stosowanej do celów podatkowych klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 ze zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - załącznik do ww. rozporządzenia - pod symbolem wskazanym przez Podatnika wymienione zostały "usługi w zakresie handlu detalicznego pozostałymi częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych" .Podatnik prowadzi sprzedaż (dostawę ) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników zaliczanych do grupowania wg PKWiU 34.3. Jednocześnie z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie osiągnął dotychczas obrotów ze sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy, powodujących utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego VAT przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W związku z powyższym tut. Organ stwierdza, że - w świetle ww. przepisów, tj. § 4 pkt 4 i § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. - począwszy od 1 września 2006 r. będzie Pani zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu ze sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Mając na uwadze powyższe tut. Organ uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2006 r. (uzupełnionym w dniu 3 sierpnia 2006 r.) - za prawidłowe.
Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
