Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), Naczelni... - Interpretacja - US IV/II/443-45/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2006, sygn. US IV/II/443-45/06, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.05.2006 r (data wpływu do tut. Urzędu 06.06.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 26.06.2006 r. (data wpływu do Urzędu 27.06.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług związanych z remontem budynku należącym do Wspólnoty Lokalowej - uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Wspólnota Lokalowa uzyskuje przychody z wpłat właścicieli lokali na pokrycie bieżących wydatków (woda, energia, c.o., telefon) związanych z utrzymaniem budynku oraz pożytki z najmu powierzchni części wspólnych. Przedmiotem usług najmu są powierzchnie wspólne przeznaczone na:
- umieszczanie reklam na elewacji budynku,
- maszty telekomunikacyjne,
- punkt Totalizatora Sportowego, itp.
Należności z tego tytułu przeznaczane są na fundusz remontowy, który tworzony jest wg statutu w celu utrzymania nieruchomości stanowiącej wspólną własność. Statut ten przewiduje również możliwość wprowadzenia wpłat na ten fundusz przez członków wspólnoty.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić remont elewacji budynku oraz wymianę windy osobowej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług związanych z remontem budynku gdyż remont elewacji budynku i wymiana windy będą wydatkami, które mają związek z powstaniem przychodów tworzących fundusz remontowy.

Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 maca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku istnienia bezpośredniego związku nabytych towarów i usług z uzyskaniem sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Strona uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu wynajmu na reklamy jedynie części elewacji budynku, czy też wynajmu tylko części powierzchni wspólnych tj. pod maszt i punkt Totalizatora Sportowego. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków remontowych przysługuje Wnioskodawcy tylko w tej części, w której będą one związane z remontem wynajmowanych powierzchni.

Natomiast koszt remontu pozostałej części elewacji budynku oraz wymiany windy nie jest związany z usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy. Zatem podatek naliczony na zakupach w tej części nie podlega odliczeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 w/w ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie na postanowienie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Urząd Skarbowy w Olsztynie