Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelni... - Interpretacja - US IV/I/443-41/06

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.07.2006, sygn. US IV/I/443-41/06, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.05.2006 r. (data wpływu do US 12.05.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 03.07.2006 r. (data wpływu do US 04.07.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie - czy Wnioskodawca w zakresie weryfikacji rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784) jest podatnikiem podatku od towarów i usług - podziela pogląd Wnioskodawcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową. Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982 z późn. zm.) do zadań ustawowych Wnioskodawcy należy weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784). Czynności te Wnioskodawca zaklasyfikował wg PKWiU do grupowania 75.11.15-00.90. Weryfikacja rocznych raportów do zadań Wnioskodawcy została wprowadzona mocą art. 53 w/w ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. Zgodnie z art. 42 cytowanej wyżej ustawy roczny raport podlega weryfikacji przez uprawnionych audytorów lub wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska w zakresie zgodności informacji zawartych w raporcie ze stanem faktycznym.

Wnioskodawca nie planuje zawierać umów cywilnoprawnych, zamierza dokonywać weryfikacji raportów na podstawie zgłoszonego żądania podmiotu prowadzącego instalację, a koszty określać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 10 kwietnia 2006 r. w sprawie warunków i sposobu ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów (Dz. U. Nr 71, poz. 496).

Zdaniem Wnioskodawcy - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w zakresie weryfikacji rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784) - sklasyfikowanej wg PKWiU w grupowaniu 75.11.15-00.90 - Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tut. Organ podziela pogląd Wnioskodawcy w sprawie.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Skoro Wnioskodawca, wykonujący w imieniu Wojewody zadania i kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska, został na mocy przepisów prawa zobligowany do weryfikacji rocznych raportów, za które pobiera odpłatności określone rozporządzeniem Ministra Środowiska, to w tym zakresie, stosownie do art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Urząd Skarbowy w Olsztynie