POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-7/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2006, sygn. PP/443-7/06, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie korekty podatku VAT w sytuacji przekwalifikowania zadania inwestycyjnego dotyczącego budownictwa społecznego na budownictwo komercyjne

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Podatnik jako towarzystwo budownictwa społecznego prowadzi działalność m.in. w oparciu o ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Podatnik zakupił w kwietniu 2004 roku grunt pod inwestycję mieszkaniową, która miała być kredytowana w części przez Krajowy Fundusz Mieszkaniowy oraz wpłaty partycypantów. Przed rozpoczęciem inwestycji musi być zgromadzony szereg dokumentów, m.in.: potwierdzających zakup gruntu, projekt zagospodarowania działki, projekt architektoniczno budowlany określający formę i funkcję budynku, projekt wewnętrznej instalacji cw i co., oraz projekt budowlany.

W 2004 roku pod w/w zadanie inwestycyjne Podatnik przygotował wszystkie wymagane dokumenty w wyniku czego został zafakturowany przez wykonawców fakturami, od których nie odliczył podatku VAT, ponieważ zadania inwestycyjne dotyczyły budownictwa społecznego, które są zwolnione z VAT.

Podatnik przyjął wpłaty od partycypantów, od których nie naliczono podatku VAT.

W związku z przedłużającą się procedurą otrzymania pozytywnej decyzji ze strony Banku w sprawie kredytowania przygotowanego zadania inwestycyjnego w 2006 roku Zarząd Spółki chce podjąć decyzję o przekwalifikowaniu programu inwestycyjnego z budownictwa społecznego na budownictwo komercyjne (deweloperskie) oraz zaproponować partcypantom, którzy wpłacili partcypacje na mieszkanie społeczne o przeniesieniu dokonanej wpłaty na wykup mieszkania na własność.

Inwestycja będzie się odbywać w oparciu o tę samą dokumentację techniczną, która była wykonana dla potrzeb budownictwa społecznego. Poczynione wcześniej zakupy towarów i usług będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Umowy partycypacji wcześniej zawiązane ulegną rozwiązaniu i nastąpi zwrot gotówki z tytułu wpłaconej partycypacji. Nabywcy mieszkań dokonają wpłat (zaliczek) na wykup mieszkania na podstawie podpisanej przedwstępnej umowy sprzedaży.

Pytanie:

Czy Podatnik powinien dokonać korekty VAT naliczonego, jeżeli tak, to w jakim momencie i do jakiego okresu?

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Podatnika w momencie podjęcia uchwały przez Zarząd o przekwalifikowaniu zadania inwestycyjnego dotyczącego budownictwa społecznego na budownictwo deweloperskie powinien dokonać korekty VAT. Całą korektę powinien ująć do miesiąca, w którym podjęta będzie uchwała, bez korygowania wszystkich miesięcy roku 2004, 2005 i 2006.

Ocena prawna:

Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to jednak nie jest prawem samoistnym, lecz jest to prawo warunkowe, korzystanie z niego może odbywać się jedynie na zasadach i w terminach określonych w ustawie. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Stosownie zaś do ust. 11, jeżeli podatnik nie dokonana obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego należy zauważyć, że skoro zakupy towarów i usług dokonane w 2004 roku zawiązane były ze sprzedażą zwolnioną - wynajmem lokali mieszkalnych w ramach budownictwa społecznego - to w tym okresie Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W tej sytuacji Podatnik nie może dokonać korekty podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 13 ustawy, tzn. poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których Podatnik otrzymał faktury.

W wyżej opisanej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 91 ust. 7 ustawy, które stanowią, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zatem w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupu towarów i usług uznając, że są one związane ze sprzedażą zwolnioną, a następnie można stwierdzić istnienie związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną - Spółka ma prawo do korekty podatku naliczonego, jednakże według reguł określonych w art. 90 ust. 1-5 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z ust. 3 art. 91 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

W opisanej przez Spółkę sytuacji podjęcie decyzji o przekwalifikowaniu zadania dotyczącego budownictwa społecznego na budownictwo developerskie ma nastąpić w 2006 roku. Zauważyć w tym miejscu należy, że samo podjęcie uchwały przez Zarząd nie przesądza o powstaniu związku dokonanych w 2004 roku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, muszą zaistnieć okoliczności faktyczne, które będą dowodziły istnienia tego związku. Skoro Spółka nie będzie realizować inwestycji mieszkaniowej w ramach budownictwa społecznego, to fakt zaniechania inwestycji musi być odpowiednio udowodniony, np. umowy o partycypację rozwiązane, wpłaty partycypantów zwrócone, wnioski kredytowe złożone do KFM wycofane. Z dokumentów musi również wynikać, że Podatnik rozpoczyna realizację inwestycji budownictwa komercyjnego (developerskiego), powinien zatem posiadać dokumenty właściwe dla tego rodzaju inwestycji wymagane przepisami prawa budowlanego, potwierdzające, że na zakupionym w 2004 roku gruncie będzie realizowana budowa lokali mieszkalnych na sprzedaż.

Jeżeli z okoliczności faktycznych będzie jednoznacznie wynikało, że w 2006 roku nastąpi przekwalifikowanie zadania inwestycyjnego dotyczącego budownictwa społecznego na budownictwo developerskie, to można będzie uznać, że w tym roku Podatnik nabędzie prawo, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie zatem do przepisu art. 91 ust. 1 i 3 ustawy korekty podatku naliczonego można dokonać po zakończeniu 2006 roku, w deklaracji podatkowej za styczeń 2007 roku.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółki odnośnie korygowania podatku naliczonego w miesiącu, w którym podjęta będzie uchwała Zarządu - jest nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że w niniejszej interpretacji wskazano jedynie zakres i sposób zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do czego organ podatkowy jest zobligowany mocą art. 14 a Ordynacji podatkowej, nie oceniano natomiast jakie są możliwości prawne dokonania przekwalifikowania inwestycji w aspekcie innych przepisów, w oparciu o które funkcjonują towarzystwa budownictwa społecznego, a także zawartych umów i zobowiązań. Nie oceniano również, czy Podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wyszczególnionych we wniosku z dnia 17.01.2006 roku. Takiej oceny można dokonać w toku postępowania podatkowego badając wszystkie okoliczności sprawy.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że odpowiedź na zapytanie dotyczące kwestii naliczania podatku VAT od wpłat na wykup mieszkań została zawarta w postanowieniu PP/443-18/06 z dnia 2006.04. , natomiast w kwestii opodatkowania sprzedaży gruntu - w postanowieniu PP/443-19/06 z dnia 2006.04.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku