
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 i 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.05.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w ww. wniosku stanie faktycznym, stanowisko wyrażone przez Podatnika:
- w zakresie dotyczącym sposobu rozliczenia podatku od nieruchomości i wykonywaniu usług polegających na "refakturowaniu" dla Rejonowego Zarządu Infrastruktury kosztów za korzystanie przez Terenową Wojskową Komisją Lekarską z mediów (energii elektrycznej, wody, odprowadzania wody, centralnego ogrzewania) za prawidłowe,
- w zakresie dotyczącym dokumentowania wykonywanych usług polegających na technicznym utrzymaniu nieruchomości - za nieprawidłowe.
Jak wynika z treści przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca zawarł porozumienie z zarządem infrastruktury i wojskową komisją lekarską (zwanej dalej WKL), na mocy którego zostaną udostępnione komisji pomieszczenia niezbędne do wykonywania jej zadań. Kompleks budynków w których Jednostka prowadzi działalność został wydzielony z mienia Skarbu Państwa i przekazany na podstawie umowy z Ministrem Obrony Narodowej w bezpłatne użytkowanie. Z zawartego porozumienia wynika, iż zarząd infrastruktury zwróci szpitalowi podatek od nieruchomości od użytkowanych przez WKL pomieszczeń oraz koszty technicznego utrzymania nieruchomości (remonty, konserwacje) w wysokości 164,51 zł miesięcznie. Dodatkowo na mocy odrębnej umowy zarząd infrastruktury będzie płacił za korzystanie przez WKL z energii elektrycznej, wody, odprowadzania wody, centralnego ogrzewania. Jak wynika z przedstawionego przez Podatnika własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie, w przypadku korzystania z mediów, płatność następowałaby na podstawie wystawionej "refaktury". Natomiast w przypadku podatku od nieruchomości i kosztów technicznego utrzymania nieruchomości rozliczenia pomiędzy podmiotami następowałoby poprzez wystawienia noty księgowej. Jak wynika z treści przedmiotowego wniosku jak również dołączonego do wniosku porozumienia, Szpital nie pobiera z tytułu udostępniania pomieszczeń dla WKL dodatkowych korzyści w postaci czynszu.
Wątpliwości Podatnika dotyczą prawidłowości opisanego wyżej sposobu dokumentowania rozliczeń pomiędzy Stronami porozumienia.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, co następuje:
Podatek od nieruchomości nie stanowi w rozumieniu przepisów art. 7 i art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usług i tym samym nie może być przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Jednakże podatek ten, powstały niezależnie od usługobiorcy (najemcy) może stanowić jeden z elementów rachunku kosztów stanowiących podstawę ustalenia wysokości czynszu najmu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Jednak w przypadku prezentowanym przez Podatnika na podstawie zawartego porozumienia z użytkownikiem pomieszczeń, uznać należy, iż podatek od nieruchomości nie jest elementem kalkulacyjnym stanowiącym element składowy czynszu z uwagi na nieodpłatny charakter tej czynności (brak czynszu), dlatego też jako nie wymieniony w katalogu czynności określonych w art. 5 cytowanej wyżej ustawy nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rozliczenie pomiędzy stronami porozumienia, podatku od nieruchomości może odbyć się między innymi w sposób opisany przez Podatnika tj. na podstawie noty księgowej.
W przypadku umowy dotyczącej korzystania przez WKL z mediów (energii elektrycznej, wody, odprowadzania wody, centralnego ogrzewania) należy stwierdzić, co następuje: zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Katalog czynności zaliczanych do dostawy towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, określony został w art. 7 i art. 8 tej ustawy. Przepisy ustawy VAT oraz przepisy wykonawcze do niej, nie definiują terminu "refakturowanie". Jednak przyjęta praktyka dopuszcza sytuację, w której koszty niektórych usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw. refaktur. Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie skorzystał, mimo, że podmiot refakturujący faktycznie danej usługi nie wykonał. O refakturowaniu usług możemy mówić jednak tylko wtedy, gdy strony łączy umowa określająca sprzedaż usług zasadniczych, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą wykonaniu tych usług. Ponadto adresat refaktury winien być równocześnie odbiorcą refakturowanych usług oraz pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania (tj. refakturowania).
Reasumując należy stwierdzić, iż prawo, a zarazem obowiązek refakturowania ma jedynie podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż opisany przez Podatnika sposób rozliczania kosztów mediów ze Stronami porozumienia jest prawidłowy.
Natomiast wykonywane przez Jednostkę: remonty, konserwacje, udostępnianych WKL pomieszczeń wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wykonanie powyższych czynności na podstawie art. 106 ust. 1 cytowanej ustawy, powinno być potwierdzone fakturą VAT ze stawką właściwą dla tych czynności wykonywanych na terenie kraju.
Dlatego też, opisany we wniosku Podatnika sposób dokumentowania wykonanych czynności należy uznać za nieprawidłowy.
