P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP-1-443-5331-06-6791004568-191-123-mk

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.01.2006, sygn. PP-1-443-5331-06-6791004568-191-123-mk, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku złożonego w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 28.11.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 12.12.2005 r. (wpł. 16.12.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do sprzedaży samochodu udokumentowanej fakturą VAT FV .../.../...

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny:
We IX 2004 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupiono samochód osobowy. Z faktury VAT dokumentującej ten zakup dokonano odliczenia 50% podatku naliczonego.
We IX 2005 r. samochód ten uległ wypadkowi drogowemu, w wyniku którego powstały uszkodzenia powodujące trwałą niezdolność do dalszego użytkowania tego samochodu. W związku z zaistniałym zdarzeniem otrzymała Pani odszkodowanie stanowiące różnicę pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego a wartością pozostałości (wraku), który sprzedała Pani zgodnie z wystawioną fakturą VAT nr FV .../.../... r. Nadmienia się, że w załączonym do Pani wniosku piśmie PZU SA z dnia 2005.10.09. r. - podana jest informacja, iż ?wartość pojazdu i pozostałości pomniejszono o zakres podatku VAT odliczony podczas zakupu pojazdu?.
Odszkodowanie oraz sprzedaż pozostałości samochodu zostały rozliczone w księgach firmy.

Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii ? prawidłowości rozliczenia podatku związanego z likwidacją środka trwałego.

Stanowisko podatnika:
Zdaniem Podatnika ? kwestia podatku VAT związanego z likwidacją środka trwałego zostały prawidłowo uregulowane.

Ocena prawna stanowiska:
Na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w treści obowiązującej do 22 sierpnia 2005 r., w przypadku zakupu samochodu osobowego o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg +n x 68 kg, gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy, podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia 50% kwoty podatku podatku określonej w fakturze dokumentującej ten zakup, nie więcej jednak niż 5.000 zł.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust., 3 i 5 ustawy, jeżeli samochody i pojazdy te są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
W przypadku, gdy samochód będący przedmiotem transakcji sprzedaży spełnia cytowane wyżej wymogi towaru używanego, wówczas na podstawie cytowanego § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, dostawa ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
Z podanych informacji wynika, że przedmiotem transakcji sprzedaży udokumentowanej fakturą VAT FV .../.../... był samochód po wypadku drogowym, nieprzydatny do dalszego użytkowania. Tytułem odszkodowania otrzymała Pani kwotę stanowiącą różnicą pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego, ustaloną na dzień rozliczenia a wartością ?pozostałości? jak zostało to określone w piśmie PZU SA z dnia 19.10.2005 r.
Mając na uwadze, że okres użytkowania tego samochodu był dłuższy niż pół roku (1 rok), zdaniem tutejszego organu, dla transakcji tej na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów właściwe było zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Prawidłowe zatem było przyjęcie do rozliczenia w księgach firmy zarówno otrzymanego odszkodowania z PZU SA jak również sprzedaży z faktury VAT FV .../.../... zwolnionej od podatku od towarów i usług.
W związku z likwidacją środka trwałego, nie poruszyła Pani natomiast problemu związanego z obowiązkiem dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego, wynikającego z przepisów art. 91 ust. 4 ? 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli bowiem sprzedaż środka trwałego dokonana została przed upływem 5 lat jego użytkowania, podatnik powinien dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Stosownie do art. 91 ust. 6 pkt 2 niniejszej ustawy, w przypadku, gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu ? do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub nie podlegającymi opodatkowaniu.
W art. 91 ust. 5 ustawy podano, że korekta po sprzedaży, o której mowa w ust, 4 powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego okresu korekty, oraz powinna być przyjęta do rozliczenia podatku od towarów i usług w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.
Powołane przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 90 ust. 7 ustawy).
W przedstawionej sprawie, dokonała Pani odliczenia 50% podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup samochodu, który ponad rok był wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej.
Samochód ten uległ wypadkowi i po oszacowaniu przez ubezpieczyciela szkody dokonała Pani jego sprzedaży. W oparciu o powołany wyżej § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów ? do sprzedaży tej zastosowała Pani zwolnienie od podatku od towarów i usług.
Ponieważ sprzedaż niniejszego środka trwałego nastąpiła przed upływem 5 lat od roku, w którym został on zakupiony i była ona objęta zwolnieniem od podatku, zatem jest Pani zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty odliczonego podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż tego samochodu, tj. w rozliczeniu za Listopad 2005 r.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto