P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443 - 71/06/ŁK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2006, sygn. 1435/PP1/443 - 71/06/ŁK, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa ? Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 14.04.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 26.04.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 14.04.2006r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż jest ona rolniczym zrzeszeniem branżowym, którego członkowie, zgodnie ze statutem związku są obowiązani wpłacić wpisowe i regularnie opłacać składki członkowskie. Pozostały obrót Strona uzyskuje z opłat zootechnicznych za dokonanie i utrzymanie wpisu konia do ksiąg hodowlanych, opłat za dokonanie opisu konia i wydanie paszportu zwierzęcia, sprzedaży czasopism branżowych oraz dotacji przeznaczonych na dofinansowanie wykonania zadań statutowych. Cały uzyskiwany obrót pochodzi z wykonywania zadań określonych w statucie Strony i jest opodatkowany różnymi stawkami podatku od towarów i usług. Strona nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje zadań innych niż określone w statucie.

Strona zwraca się z pytaniem ? czy prawidłowo uznajemy składki członkowskie oraz wpisowe jako obrót zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług??

Zdaniem Strony ?wpisowe i składki członkowskie stanowiące obrót określony w poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, dlatego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy są zwolnione od VAT.?

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny należy stwierdzić, iż w myśl dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytoriumkraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zaś zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniuart. 7, w tym również:1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu naformę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowaniaczynności lub sytuacji;3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotudziałającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Biorąc pod uwagę w/w przepisy, tut. organ podatkowy zauważa, iż czynnikiem warunkującym kwestię opodatkowania pobieranych składek członkowskich oraz wpisowego jest cel na który zostaną one przeznaczone . Wydatkowanie środków finansowych pochodzących z w/w źródeł na zakup usług i towarów dokonywany w ramach prowadzonej działalności, powoduje opodatkowanie tych środków podatkiem od towarów i usług, natomiast przeznaczenie składek członkowskich i wpisowego na utrzymanie, organizację i inne cele statutowe podmiotu nie prowadzącego działalności gospodarczej jest zdarzeniem nie rodzącym obowiązku podatkowego w przedmiotowym podatku. Strona oświadcza, iż składki członkowskie oraz wpisowe, pobierane od hodowców przeznaczane są w całości na utrzymanie Związku oraz finansowanie imprez hodowlanych w ramach działalności statutowej. W związku z tym wpisowe oraz składki członkowskie należy uznać jako czynności nie rodzące skutków prawnopodatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście