P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - NP/443-9/06/RS/17176

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2006, sygn. NP/443-9/06/RS/17176, Urząd Skarbowy w Krotoszynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie ocenia, że stanowisko zajęte we wniosku z dnia 19 kwietnia 2006r. jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 19 kwietnia 2006r. Strona złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w następującej sprawie:

Czy odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia uczestnikom przetargów publicznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona w ramach procedur przetargowych odpłatnie przekazuje specyfikację istotnych warunków zamówienia uczestnikom przetargów publicznych.

Zdaniem Strony udostępnianie powyższej specyfikacji następuje na warunkach określonych ustawą Prawo zamówień publicznych i nie może być uznane za sprzedaż podlegającą opodatkowaniu, a zatem nie powinna podlegać podatkowi od towarów i usług gdyż czynność ta nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie wyjaśnia, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...)".

Pod pojęciem towaru rozumie się w myśl art. 2 pkt 6 ustawy VAT "(...) rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty". Z kolei Kodeks cywilny w art. 45 definiuje pojęcie "rzeczy" jako przedmiotu materialnego. Przedmiot materialny pozostaje natomiast częścią przyrody na tyle wyodrębnioną, że może być w obrocie traktowana jako dobro samoistne.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) w ramach prowadzonych przygotowań do postępowania w zakresie zamówień publicznych zamawiający przygotowuje specyfikację istotnych warunków zamówienia zawierającą elementy szczegółowo określone w art. 36 ust. 1 powołanej ustawy.

Mając na uwadze określenia i definicje zawarte w ustawie VAT oraz Kodeksie cywilnym nie ma podstaw, aby formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia, stanowiący pewien element, jeden z wielu dokumentów związanych z procedurami zamówień publicznych traktować jako dobro samoistne mogące być przedmiotem obrotu, a tym samym jako towar w rozumieniu przepisów podatkowych.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ustawie Prawo zamówień publicznych, podmioty wymienione w art. 3 są zobowiązane do przekazania podmiotom zainteresowanym złożeniem oferty specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Stosownie do art. 37 tejże ustawy, specyfikacje przetargowe przekazywane są nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który stanowi, że zamawiający może żądać od wykonawcy ceny za ich udostępnienie jednak w wysokości nieprzekraczającej kosztów jej druku i przekazania.

Mając powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto za takim stanowiskiem przemawiają następujące fakty:

nie jest to czynność o charakterze zarobkowym;wynika z obowiązku nałożonego na zamawiającego ustawą Prawo zamówień publicznych;jest jednym z elementów postępowania przetargowego;wydania specyfikacji przetargowej nie można wyodrębnić z całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, nie może więc być mowy o dostawie towarów (specyfikacja nie jest wytwarzana i udostępniana w ramach prowadzonej działalności, ale na potrzeby konkretnego prawem wymaganego postępowania);specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako dobro samoistne nie przedstawia żadnej wartości i nie jest przedmiotem obrotu gospodarczego;z uwagi na powyższe nie może być także mowy o świadczeniu usług na rzecz oferenta.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień wydania i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów.

Urząd Skarbowy w Krotoszynie