Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j... - Interpretacja - OG-005/197/2006/PP/443/45/2006

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.05.2006, sygn. OG-005/197/2006/PP/443/45/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.11.2005 r. (data wpływu 04.11. złożonego przez Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 14a § 1 cytowanej we wstępie ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe stosownie do swojej właściwości zobowiązane są do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek.

W dniu 04.11.2005 r. Spółka prowadząca działalność gospodarczą, wystąpiła do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego z pismem o interpretację przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka rozszerza działalność gospodarczą o usługi budowlano-montażowe ze szczególnym uwzględnieniem montażu urządzeń sanitarnych i armatury łazienkowej z materiałów własnych na konkretne zlecenie klienta. Usługi montażu będą wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Zdaniem spółki zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przepis ten niewątpliwie będzie miał zastosowanie do usług montażu urządzeń sanitarnych i armatury łazienkowej wykonanych w budynkach mieszkalnych z użyciem własnych (zakupionych) materiałów, których koszt jest wkalkulowany w wartość świadczonej usługi. Wobec powyższego zdaniem Jednostki całość usługi podlega stawce podatkowej 7%.

Wnioskodawca zadaje pytanie: czy cała wartość usługi montażu urządzeń sanitarnych i armatury łazienkowej z własnego materiału w budynkach mieszkalnych podlega łącznej stawce 7% czy innej?

Postanowieniem z dnia 03.03.2006 r. znak: OG-005/197/PP-1/443/63/2005 Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach pozostawił wniosek w sprawie udzielenia interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług bez rozpatrzenia.

Na w/w postanowienie organu pierwszej instancji Jednostka pismem z dnia 19.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.03.2006r.) złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach decyzją z dnia 25.04.2006 r. Znak: PP1-443-64/2006 uchylił postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach i przekazał wniosek Jednostki z dnia 03.11.2005 r. (data wpływu 04.11.2006 r.) do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.

W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu po ponownym rozpatrzeniu powyższego wniosku stwierdza co następuje:

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Tak więc od 1 maja 2004 r. na dostawę materiałów budowlanych oraz roboty budowlane, montażowe i remonty nie związane z budownictwem mieszkaniowym obowiązuje stawka podatku w wysokości 22%.

Dla pewnych towarów i usług ustawodawca przewidział jednakże niższe stawki podatkowe. Towary bądź usługi, przy dostawie których stosuje się preferencyjne stawki wymienione są w załącznikach do ustawy o VAT, a także w przepisach przejściowych i końcowych zawartych w tejże ustawie. Ponadto ustawa zawiera upoważnienie dla Ministra Finansów do obniżania stawek podatkowych w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Ustawa o VAT w dużej mierze preferencyjną stawkę uzależnia od symbolu PKWiU przewidzianego dla danego towaru czy usługi.

Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego - art. 146 ust 2 wyżej powołanej ustawy. Przez obiekt budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, rozumieć należy budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie : budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zakres przedmiotowy pojęcia infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art.146 ust.3 ustawy o VAT, obejmuje:

1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2. urządzanie i zagospodarowywanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Usługi świadczone przez Spółkę sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod numerem PKWiU 45.33.20-00.00 jako usługi polegające na montażu (także przez sprzedawcę ) w budynkach mieszkalnych instalacji wodno -kanalizacyjnych, urządzeń sanitarnych i armatury łazienkowej (umywalki, muszle, wanny, brodziki, kabiny prysznicowe, itp.) - wyrobów obcej produkcji mieszczą się w wyżej wymienionym grupowaniu i są opodatkowane do 31.12.2007r. obniżoną 7% stawką VAT.

Przepisy regulujące podatek VAT nie zawierają natomiast postanowień dotyczących możliwości odrębnego fakturowania usług oraz materiałów zużytych przy ich wykonywaniu.

Jeżeli więc świadczeniem głównym, z punktu widzenia nabywcy, będzie wykonanie usługi, a obrotem dla wykonawcy tych usług (przedmiotem opodatkowania) będzie wynagrodzenie od całości wykonanych robót, bez odrębnego rozliczenia zużytych materiałów, właściwą stawką będzie stawka podatku VAT dla danej usługi. Należy wówczas wystawić jedną fakturę VAT i w jednej pozycji wpisać pełną wartość wynikającą z kosztorysu. Nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych materiałów oraz robót budowlanych. W pozycji tej również towar jako integralny element całej usługi będzie objęty stawką obowiązującą dla danej usługi. Faktura winna zawierać określenie robót budowlanych, a ponadto wskazanie z jakim obiektem są one związane i stawkę podatku odnoszącą się do całości usługi (7%).

W sytuacji gdy umowa przewiduje odrębne rozliczenie robocizny i materiałów, wówczas wyłączone z kosztorysu poszczególne elementy podlegają opodatkowaniu osobno według stawek właściwych dla poszczególnych towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że sposób fakturowania wykonanych przez Podatnika czynności będzie każdorazowo zależał od warunków umowy na wykonanie tych czynności, jakie ustalone zostaną ze zleceniodawcą.

W związku z powyższym w świetle zawartych wyjaśnień oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Podatnika w sprawie interpretacji przepisów podatkowych uważając iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT w/w usługi wykonywane przez Podatnika są opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach