
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych nabycia tokenów w ramach programu motywacyjnego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również: „ustawa PIT”).
Wnioskodawca w okresie od 11 kwietnia 2022 r. do 29 kwietnia 2024 r. prowadził jednoosobową działalność gospodarczą rozliczaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca współpracował z zagranicznym podmiotem, na rzecz którego wystawiał faktury dokumentujące wykonanie usług, w szczególności tworzenie oprogramowania, budowanie oraz utrzymanie infrastruktury informatycznej. Zagraniczny podmiot zajmował się tworzeniem API do wymiany crypto tokenów. Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie za świadczone przez siebie usługi w dolarach amerykańskich.
Wnioskodawca zawarł ze Spółką umowę uczestnictwa w programie motywacyjnym (dalej: „Program Motywacyjny”), w ramach którego miał otrzymać tokeny ZRX (dalej: „Tokeny”).
Na bazie przedmiotowej Umowy, pod warunkiem dalszego świadczenia usług na rzecz Spółki Wnioskodawca nabył prawo do nieodpłatnego nabycia 80 000 Tokenów, na następujących zasadach:
·po ukończeniu pierwszego roku współpracy, Wnioskodawca nabył 25% całkowitej liczby Tokenów, czyli 20 000 Tokenów,
·przez kolejne 36 miesięcy, każdego miesiąca Wnioskodawca nabywał równą część pozostałych 75% Tokenów, czyli po ok. 1 670 Tokenów miesięcznie.
Celem utworzonego przez Spółkę Programu Motywacyjnego są m.in.:
·stabilizacja składu osobowego kluczowych pracowników i współpracowników Spółki,
·utrzymanie wysokiego poziomu profesjonalnego działalności Spółki,
·stworzenie nowych mechanizmów motywacyjnych dla kluczowych pracowników i współpracowników Spółki, co w efekcie przełoży się na efektywne wspieranie celów biznesowych,
·zapewnienie stabilnego wzrostu wartości Spółki i świadczonych przez Spółkę usług,
·stworzenia silnych związków pomiędzy Spółką, a jej kluczowymi pracownikami i współpracownikami.
W wyniku decyzji o wcześniejszym zakończeniu współpracy, które nastąpiło po około dwóch latach świadczenia usług, w okresie od sierpnia 2022 r. do lutego 2024 r. Wnioskodawca nabył prawo do około 50% pierwotnie ustalonego pakietu Tokenów. Uczestnictwo w Programie Motywacyjnym Wnioskodawcy i nabywanie w jego ramach Tokenów było nierozerwalnie związane z Jego działalnością gospodarczą i świadczeniem w jej ramach usług na rzecz Spółki.
Gdyby Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz Spółki, to nie byłby uprawniony do przystąpienia do Programu Motywacyjnego.
Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, Tokeny nie są:
·prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
·międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
·pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
·instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi ani
·wekslem lub czekiem.
Jednocześnie Tokeny są wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także mogą być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo mogą być przedmiotem handlu elektronicznego.
W ocenie Wnioskodawcy, Tokeny są walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124) oraz tym samym Tokeny są walutą wirtualną w rozumieniu art. 5a pkt 33a Ustawy PIT.
Wnioskodawca spełniał warunki do opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzystał Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ Wnioskodawca:
·nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;
·nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
·nie osiąga, nawet w części, przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami pojazdów mechanicznych; nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Do tej pory Wnioskodawca nie dokonał sprzedaży, ani wymiany posiadanych Tokenów. Wnioskodawca planuje w przyszłości sprzedać część lub całość posiadanych Tokenów, poprzez ich wymianę na inne waluty wirtualne lub bezpośrednio na walutę tradycyjną.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu tzn. nie świadczy usług w zakresie:
a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a) lub b),
d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e).
Pytania
1.Czy na moment zawarcia Umowy w związku z uzyskaniem uprawnienia do nabycia Tokenów na warunkach określonych w Umowie po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w rozumieniu Ustawy PIT?
2.Czy w związku z nabyciem prawa własności i posiadania Tokenów na podstawie Umowy w momencie nabycia prawa własności i posiadania po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w rozumieniu Ustawy PIT?
3.Czy przychód powstały w związku z nabyciem Tokenów na podstawie Umowy należy zakwalifikować jako świadczenie nieodpłatne (na podstawie art. 11 ust. 2b w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT) o wartości różnicy pomiędzy wartością rynkową Tokenów na moment nabycia ich własności i posiadania, a ceną zapłaconą przez Wnioskodawcę, i rozliczyć jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT z zastosowaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) Ustawy o Ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, na moment zawarcia Umowy w związku z uzyskaniem uprawnienia do nabycia Tokenów na warunkach określonych w Umowie po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu Ustawy PIT.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabyciem prawa własności i posiadania Tokenów na podstawie Umowy w momencie nabycia prawa własności i posiadania po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w rozumieniu Ustawy PIT.
Ad 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód powstały w związku z nabyciem Tokenów na podstawie Umowy należy zakwalifikować jako świadczenie nieodpłatne (na podstawie art. 11 ust. 2b w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT) o wartości różnicy pomiędzy wartością rynkową Tokenów na moment nabycia ich własności i posiadania a ceną zapłaconą przez Wnioskodawcę, i rozliczyć jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT z zastosowaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) Ustawy o Ryczałcie.
W ocenie Wnioskodawcy, Umowa nie spełnia definicji pochodnego instrumentu finansowego określonego w art. 5a ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Ilekroć w ustawie jest mowa o instrumentach pochodnych rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego (art. 3 pkt 28a ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).
Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 3 pkt 28 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, aby można było uznać, że prawo do nabycia Tokenów na warunkach określonych w Umowie za instrument pochodny musiałoby ono być prawem majątkowym, którego cena zależy od wartości wskaźników oraz być zbywalne i posiadać swoją cenę, a jak wskazał Wnioskodawca określenie ceny tego prawa nie jest możliwe, a same uprawnienia do nabycia Tokenów nie są zbywalne. Wobec okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku samo przyznanie Wnioskodawcy prawa do nabycia Tokenów na warunkach określonych w Umowie oraz po spełnieniu przesłanek tam przewidzianych nie będzie skutkować powstaniem przychodu po Jego stronie.
W ocenie Wnioskodawcy, nie jest możliwa sytuacja, w której przychód mógłby powstać na etapie zawierania Umowy. Na dzień zawierania Umowy nie było możliwe określenie wartości Tokenów, do których prawo nabycia miało powstać w przyszłości. Samo zawarcie Umowy, która jest umową warunkową nie daje możliwości określenia, że po stronie Wnioskodawcy następuje definitywne przysporzenie, bo uprawnienie nabycia Tokenów na warunkach określonych w Umowie może nigdy nie nastąpić.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód po Jego stronie może powstać dopiero w momencie przeniesienia prawa własności i posiadania Tokenów, gdyż dopiero wtedy można określić, ile Tokenów faktycznie nabył i jaka jest ich wartość rynkowa. Dopiero wtedy jednoznacznie można stwierdzić, czy i w jakiej wysokości przysporzenie powstało po stronie Wnioskodawcy. Dlatego też uznać należy, że na dzień zawarcia Umowy po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód. Przychód powstanie w momencie nabycia prawa własności i posiadania po stronie Wnioskodawcy.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, fakt świadczenia przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usług doradczych na rzecz Spółki jest podstawą umożliwieniu Mu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, zawarcia Umowy, a także nabycia własności i posiadania Tokenów. Co więcej, odpowiedni okres współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką także jest warunkiem uzyskania uprawnienia do nabycia Tokenów i wpływa na ich liczbę możliwą do nabycia/otrzymania przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny przychód związany z nabyciem własności i posiadania Tokenów należy zakwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT.
W przypadku Tokenów nabywanych na bazie Umowy, za które Wnioskodawca nie ponosi odpłatności, przychód z tytułu nabycia ich własności i posiadania należy zakwalifikować na podstawie art. 11 ust. 2a w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT jako przychód ze świadczeń nieodpłatnych. Co za tym idzie, jego wartość powinna zostać ustalona w kwocie odpowiadającej wartości rynkowej Tokenów na moment nabycia ich własności i posiadania. Jako zaś, że Wnioskodawca rozlicza osiągane przez siebie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej z zastosowaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, sposób opodatkowania przychodu osiągniętego wraz z nieodpłatnym nabyciem Tokenów należy ustalić w oparciu o Ustawę o Ryczałcie.
Zgodnie zaś z przywołanym już art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) Ustawy o Ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT, wynosi 3%.
Mając zaś na uwadze, że art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT odnosi się do wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b Ustawy PIT, do których należą przychody z nieodpłatnego nabycia Tokenów, ich wartość powinna podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g, art. 30j-30p oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.
Stosownie zaś do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ogólne wyjaśnienie pojęcia przychodu zawiera art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia oraz świadczenia w naturze otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych regulują art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania, uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów (obejmujący m.in. kwestię uwzględniania kosztów uzyskania przychodów dla celów ustalenia dochodu z danego źródła przychodów).
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest m.in.:
·pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3) oraz
·kapitały pieniężne i prawa majątkowe (pkt 7).
Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Odrębnym źródłem przychodów są także kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:
a)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Z uwagi na to, że przedstawiony przez Pana opis sprawy dotyczy szeroko rozumianych programów motywacyjnych, należy przytoczyć treść art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
a)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
b)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
a)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
b)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Z regulacji art. 24 ust. 11 oraz 11b jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:
1)jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
2)podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
3)w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
4)podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.
W przypadku takich programów motywacyjnych przychód powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych tokenów i zaliczany jest do źródła przychodów kapitały pieniężne.
Ponadto, jak wynika wprost z ww. regulacji, program może być uznanym za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, jeśli podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 tej ustawy. Tymczasem uzyskuje Pan świadczenia w ramach programu z innego zupełnie tytułu, tj. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Zasady opodatkowania przychodów osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określają przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym.
Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 11 kwietnia 2022 r. do 29 lutego 2024 r. prowadził Pan jednoosobową działalność gospodarczą rozliczaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności, współpracował Pan z zagranicznym podmiotem, na rzecz którego wystawiał faktury dokumentujące wykonanie usług, w szczególności tworzenie oprogramowania, budowanie oraz utrzymanie infrastruktury informatycznej. Zagraniczny podmiot zajmował się tworzeniem API do wymiany crypto tokenów. Otrzymywał Pan wynagrodzenie za świadczone przez siebie usługi w dolarach amerykańskich.
Zawarł Pan ze Spółką umowę uczestnictwa w programie motywacyjnym, w ramach którego miał otrzymać tokeny ..... Na bazie przedmiotowej Umowy, pod warunkiem dalszego świadczenia usług na rzecz Spółki nabył Pan prawo do nieodpłatnego nabycia 80 000 Tokenów, na następujących zasadach:
·po ukończeniu pierwszego roku współpracy, nabył Pan 25% całkowitej liczby Tokenów, czyli 20 000 Tokenów,
·przez kolejne 36 miesięcy, każdego miesiąca nabywał Pan równą część pozostałych 75% Tokenów, czyli po ok. 1 670 Tokenów miesięcznie.
Celem utworzonego przez Spółkę programu motywacyjnego są m.in.:
·stabilizacja składu osobowego kluczowych pracowników i współpracowników Spółki,
·utrzymanie wysokiego poziomu profesjonalnego działalności Spółki,
·stworzenie nowych mechanizmów motywacyjnych dla kluczowych pracowników i współpracowników Spółki, co w efekcie przełoży się na efektywne wspieranie celów biznesowych,
·zapewnienie stabilnego wzrostu wartości Spółki i świadczonych przez Spółkę usług,
·stworzenia silnych związków pomiędzy Spółką, a jej kluczowymi pracownikami i współpracownikami.
W wyniku decyzji o wcześniejszym zakończeniu współpracy, które nastąpiło po około dwóch latach świadczenia usług, w okresie od sierpnia 2022 r. do lutego 2024 r. nabył Pan prawo do około 50% pierwotnie ustalonego pakietu Tokenów. Pana uczestnictwo w programie motywacyjnym i nabywanie w jego ramach Tokenów było nierozerwalnie związane z Pana działalnością gospodarczą i świadczeniem w jej ramach usług na rzecz Spółki. Gdyby nie świadczył Pan usług na rzecz Spółki, to nie byłby uprawniony do przystąpienia do programu motywacyjnego.
Zgodnie z Pana wiedzą, Tokeny nie są:
·prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
·międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
·pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
·instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi ani
·wekslem lub czekiem.
Jednocześnie Tokeny są wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także mogą być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo mogą być przedmiotem handlu elektronicznego. Tokeny są walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz tym samym Tokeny są walutą wirtualną w rozumieniu art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do tej pory nie dokonał Pan sprzedaży, ani wymiany posiadanych Tokenów. Planuje Pan w przyszłości sprzedać część lub całość posiadanych Tokenów, poprzez ich wymianę na inne waluty wirtualne lub bezpośrednio na walutę tradycyjną.
Nie prowadzi Pan działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu tzn. nie świadczy usług w zakresie:
a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b),
d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e).
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również: wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2–2b, z zastrzeżeniem ust. 2gi art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Z informacji we wniosku wynika, że zawarł Pan ze Spółką umowę uczestnictwa w programie motywacyjnym, w ramach którego miał otrzymać tokeny ..... Na bazie przedmiotowej Umowy, pod warunkiem dalszego świadczenia usług na rzecz Spółki nabył Pan prawo do nieodpłatnego nabycia Tokenów. Prawo do nabycia Tokenów nieodpłatnie jest więc swego rodzaju bonusem, z którego miał Pan prawo skorzystać. Tokeny same w sobie nie stanowiły jednak, wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług. A zatem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymał Pan bonus wypłacany w formie Tokenów.
W konsekwencji, skoro na bazie umowy, pod warunkiem dalszego świadczenia usług na rzecz Spółki nabył Pan prawo do nieodpłatnego nabycia Tokenów, które nie posiadają wartości w momencie ich przyznania, to nabycie ich przez Pana w sposób nieodpłatny – w ramach opisanego programu – jest dla Pana nieodpłatnym świadczeniem, jednakże nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód po Pana stronie powstaje dopiero w momencie przeniesienia prawa własności i posiadania Tokenów, gdyż dopiero wtedy można określić, ile Tokenów faktycznie Pan nabył i jaka jest ich wartość rynkowa. Zatem, na dzień zawarcia Umowy w związku z uzyskaniem uprawnień do nabycia Tokenów po Pana stronie nie powstanie przychód. Przychód powstanie dopiero w momencie nabycia prawa własności i posiadania Tokenów na podstawie Umowy.
Z opisu wynika, że świadczenie w postaci bonusu w formie Tokenów wynikało z Pana udziału w programie motywacyjnym, który związany był z Pana działalnością gospodarczą. Z uwagi, że rozliczał Pan osiągane przez siebie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej z zastosowaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, sposób opodatkowania przychodu osiągniętego wraz z nieodpłatnym nabyciem Tokenów należy ustalić w oparciu o ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczenie w postaci bonusu w formie Tokenów należy uznać za świadczenie, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając zaś na uwadze, że art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się do wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których należą przychody z nieodpłatnego nabycia Tokenów, ich wartość powinna stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując:
·na moment zawarcia Umowy w związku z uzyskaniem uprawnienia do nabycia Tokenów na warunkach określonych w Umowie po Pana stronie nie powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
·w związku z nabyciem prawa własności i posiadania Tokenów na podstawie Umowy w momencie nabycia prawa własności i posiadania do dysponowania Tokenami powstanie po Pana stronie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
·przychód powstały w związku z nabyciem Tokenów na podstawie Umowy należy zakwalifikować jako świadczenie nieodpłatne (na podstawie art. 11 ust. 2a w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) o wartości rynkowej Tokenów na moment nabycia ich własności i posiadania, i rozliczyć jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastosowaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w Pana sprawie.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
