Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja poda... - Interpretacja - RO/443-20/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.06.2006, sygn. RO/443-20/06, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.01.2006 r., oraz uzupełnienia do wniosku z dnia 17.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) u.p.t.u. stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe odnośnie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nieprawidłowe odnośnie usług naprawy samochodów dla kontrahenta z UE.

Spółka prowadzi działalność polegającą na handlu i świadczeniu usług, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i VAT UE, określając w zgłoszeniu rejestracyjnym, że będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć i wewnątrzwspólnotowych dostaw.
1. Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) dla nabywcy z UE, który podał numer przyznany mu przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, wystawiając fakturę na wewnątrzwspólnotową dostawę (WDT) ze stawką VAT 0%.
Stawkę VAT 0% wnioskodawca stosuje gdy:
- nabywca z UE podał dla tej transakcji ważny numer identyfikacyjny, nadany przez państwo właściwe dla nabywcy,
- przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Spółka posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa (potwierdzona kopia faktury, specyfikacja poszczególnych pozycji na fakturze, dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika, z którego wynika, że towar został dostarczony do miejsca przeznaczenia).
Wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska, czy w tym przypadku postępowanie Spółki jest właściwe.
Wnioskodawca prosi również o zajęcie stanowiska:
- jak należy postąpić, gdy wywóz towarów będący WDT jest dokonywany bezpośrednio przez nabywcę, z użyciem własnego środka transportu?
- czy dokumentem potwierdzającym wywóz towaru z kraju może być oświadczenie nabywcy z podaniem imienia i nazwiska, siedziby firmy i adresu, numeru rejestracyjnego środka transportu, którym przewożono towary?

2. Spółka świadczyć będzie usługi na ruchomym majątku rzeczowym, t.j. naprawa samochodów na rzecz nabywców z innych krajów unijnych, którzy dla potrzeb tej transakcji podali numer identyfikacyjny nadany im przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy.
W związku z powyższym wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska w następujących sprawach:
- czy od tej transakcji może zastosować stawkę podatku 0% ?- czy muszą być dokumenty potwierdzające, że naprawiony samochód opuścił terytorium kraju?
- jak stawkę podatku należy zastosować w sytuacji, gdy siedziba kontrahenta unijnego i miejsce prowadzenia działalności jest w Niemczech, samochód jest własnością firmy niemieckiej i tam jest ubezpieczony, natomiast użytkowany jest w Polsce, firma posiada swój oddział w Polsce?
- jaką stawkę podatku należy zastosować w sytuacji, gdy siedzibą i stałym miejscem prowadzenia działalności nabywcy usługi są Niemcy, nabywca nie posiada oddziału w Polsce lecz przedstawiciela handlowego (użytkownika samochodu) na Polskę?
Zdaniem wnioskodawcy, w każdym przypadku Spółka z tytułu usługi naprawy samochodu winna wystawić dla kontrahenta unijnego fakturę ze stawką podatku 0%. Faktura winna być wystawiona w Euro (przeliczona na PLN wg kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury).

W oparciu o wyżej opisany stan faktyczny Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje:

Ad. 1
Zgodnie z zasadą określoną w art. 5 ust.1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. WDT. Z kolei zgodnie z art. 13 ust. 1 u.p.t.u. przez WDT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, WDT podlega opodatkowaniu VAT wg stawki 0%.
Zgodnie z przepisami ustawy, z preferencyjnej stawki 0% można skorzystać tylko wtedy, gdy zostaną spełnione następujące wymogi:
- dostawa dokonywana jest na rzecz podmiotu posiadającego status podatnika VAT UE w innym państwie członkowskim,
- towary opuszczą kraj z, z którego są wysyłane, a dostawca posiada dowody świadczące o tym, że towary opuściły terytorium kraju,
- dostawca i nabywca posługują się ważnymi numerami VAT UE.
Ponieważ jak wynika z wniosku w/w przesłanki zostały spełnione, Spółka dokonująca WDT na rzecz kontrahenta z UE, który podał dla tej transakcji swój numer identyfikacyjny, ma prawo przy tej transakcji do stosowania stawki podatku w wysokości 0 %, z prawem do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towaru.

Stosownie zaś do treści art. 42 ust. 3 i 4 u.p.t.u. dowodami potwierdzającymi wywóz towarów z kraju i ich dostarczenie do nabywcy są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
a) w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi:
- dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju,
- kopia faktury,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.
b) w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem WDT bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik winien posiadać:
- kopię faktury,
- specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,
- dokument zawierający co najmniej:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego WDT oraz nabywcy towarów,
- adres, pod który przewożone są towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy,
- określenie towarów i ich ilości,
- potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca przeznaczenia, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
- rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku transportu lotniczego.

W przypadku, gdy dokumenty wymienione wyżej (art. 42 ust. 11 u.p.t.u.) nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami mogą być również inne dokumenty, z których wynikać będzie, że miała miejsce WDT. Dowodami tymi mogą być w szczególności:
- korespondencja handlowa z nabywcą, jego zamówienie,
- dokumenty ubezpieczeniowe lub dotyczące kosztów frachtu,
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w inny sposób, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
- dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ad. 2
Naprawa samochodów należy do usług na ruchomym majątku rzeczowym. Co do zasady takie usługi są opodatkowane w tym miejscu, gdzie są faktycznie świadczone (wykonywane). Zgodnie bowiem z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d u.p.t.u. miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.Należy jednak zwrócić uwagę, iż w przypadku gdy usługi tego rodzaju świadczone są na zlecenie podatników z innych państw członkowskich, wówczas zastosowanie znajduje szczególne uregulowanie ustalenia miejsca świadczenia wynikające z art. 28 u.p.t.u.
Zgodnie z zapisem dokonanym w art. 28 ust. 7 i 8 wymienionej ustawy, w przypadku usług na rzeczach ruchomych świadczonych przez polskiego podatnika VAT dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania tych usług, są wywiezione poza terytorium kraju.

Stosownie do w/w przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego miejscem świadczenia usług naprawy samochodu jest państwo nabywcy tych usług, pod warunkiem, że naprawiony samochód zostanie wywieziony poza terytorium kraju w terminie 30 dni od daty wykonania usługi. W celu ustalenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług nie ma więc znaczenia, czy unijny nabywca usług posiada oddział lub przedstawiciela handlowego w Polsce czy tez nie posiada.

W związku z powyższym Spółka wykonująca przedmiotowe usługi, których miejscem świadczenia jest państwo nabywcy tych usług - ma obowiązek, co wynika z art. 106 ust. 2 u.p.t.u., wystawienia dla tej czynności faktury bez podatku (zdaniem wnioskodawcy Spółka winna wystawić fakturę ze stawką podatku w wysokości 0%). W takim przypadku obowiązek rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie spoczywał na usługobiorcy, tj. kontrahencie unijnym. Szczegółowe zasady wystawiania takich faktur określone zostały w przepisach § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).
Faktury powyższe wystawiane są na podobnych zasadach jak zwykłe faktury VAT, z tym że nie zawierają danych dotyczących stawki, kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast winny zawierać numer identyfikacyjny zagranicznego nabywcy oraz zastrzeżenie, że podatek zagraniczny rozliczy nabywca usług.

W przypadku przywozu do kraju towarów w celu wykonania na nich usług, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy (m.in. usług na ruchomym majątku rzeczowym) podatnicy - zgodnie z art. 109 ust. 9 u.p.t.u. są obowiązani prowadzić ewidencję otrzymywanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu usługi przez podatnika.

Stosownie do przepisu § 37 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. W przypadku natomiast niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy