
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a par. 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika: Gminy ................ z dnia 18.04.2006r. (do tutejszego urzędu wpłynął w dniu 20.04.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanowił:- uznać stanowisko podatnika, zawarte we wniosku z dnia 18.04.2006r., za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika ze złożonego pisma Gmina w zakresie realizowanej inwestycji działa w charakterze organu władzy pulicznej, przy czym działa ona na podstawie przepisów prawa nakładających na nią, jako na jednostkę samorządu terytorialnego, określone zadania.
Inwestycja polegająca na modernizacji świetlicy w miejscowości ....... jest zadaniem Gminy, wynikającym z przepisów prawa - art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591).
W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że w zakresie realizowanej inwestycji, na podstawie przytoczonych przepisów prawa, Gmina nie może być uznana za podmiot mający status podatnika podatku od towarów i usług, w związku z czym nie może skorzystać z podstawowego prawa podatnika, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
W powyższym stanie prawnym i faktycznym również żaden inny przepis dotyczący podatku od towarów i usług nie daje, w omawianym zakresie, prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących realizowanej inwestycji.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.
Według art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.
