
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 23.11.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.11.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka świadczy usługę dostarczania personelu oraz usługę elektroniczną. Czynności dotyczące wymienionych usług wykonywane są w Polsce. Nabywcą usług jest kontrahent zagraniczny z siedzibą w USA. Stałym miejscem prowadzenia działalności nabywcy usługi jest również USA. Zdaniem Podatnika w opisanym stanie faktycznym powinien wystawić nabywcy faktury bez wykazywania na nich polskiego podatku od towarów i usług, tj. bez wykazywania na nich stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Wystarczające jest wykazanie wartości netto. Faktury takie nie muszą zawierać numeru identyfikacji podatkowej nabywcy oraz informacji, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4, tj. m.in. usługi dostarczania personelu oraz usługi elektroniczne, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenie tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stały adres lub miejsce zamieszkania.
W przypadku świadczenia tego typu usług, zgodnie z art. 106 ust. 2 w związku z art. 106 ust. 1, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni obowiązani są wystawić fakturę dokumentującą świadczenie usług, jeżeli miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla potrzeb podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur i dane, które powinny one zawierać, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r., Nr 95, poz. 798). W omawianym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie § 27 ust. 1 i 2 cytowanego rozporządzenia, zgodnie z którym przepisy § 9, 11 - 23, i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury takie powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Natomiast zgodnie z § 27 ust. 3 i 4, w przypadku m.in. świadczenia usług dostarczania personelu oraz usług elektronicznych, faktury mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, czyli numeru identyfikacji podatkowej nabywcy oraz nie muszą zawierać informacji, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.
Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana
poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.
Zgodnie z art.14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
