Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa ... - Interpretacja - USIII-443/3/06/MS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2006, sygn. USIII-443/3/06/MS, Urząd Skarbowy w Opocznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2006 r (data wpływu wniosku do tut. Organu Podatkowego 02 lutego 2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej po wznowieniu działalności gospodarczej w 2005 r.

W dniu 02 lutego 2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie wpłynął Pana wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 lutego 2006 r. oraz z dnia 06 marca 2006 r. Przedmiotem skierowanego wniosku jest kwestia obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej po wznowieniu działalności gospodarczej 2005 r.

Ze stanu faktycznego wynikającego z wniosku i uzupełnionego w/w pismami wynika, że działalność gospodarczą prowadzi Pan od dnia 20 lutego 1991 r. w zakresie sprzedaży galanterii skórzanej, oraz okularów przeciwsłonecznych w okresie letnim. Sprzedaż w prowadzonej działalności gospodarczej dokonywana jest wyłącznie na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Uzyskana dotychczas kwota obrotu ze sprzedaży towarów nie obligowała Pana do zainstalowania kasy rejestrującej. W dniu 01 stycznia 2004 r. zgłosił Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie "zawieszenie" działalności gospodarczej. Działalność gospodarczą wznowił Pan ponownie od dnia 01 maja 2005 r. We wniosku wyraził Pan pogląd, że obowiązujące przepisy nie nakładają na Pana obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej w 2006 r. co uzasadnia Pan faktem, że w 2005 r. nie rozpoczął Pan działalności gospodarczej lecz wznowił po przerwie oraz nie osiągnął Pan wymaganych limitów obligujących do instalacji kasy rejestrującej.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego zawartego we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie uprzejmie informuje.

Pojęcie zawieszenia działalności gospodarczej nie jest definiowane przez przepisy prawa podatkowego. Możliwość zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej, bez użycia pojęcia "zawieszenia działalności gospodarczej" dopuszczają jedynie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku - o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) w części regulującej opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

W przedmiotowej sprawie mają więc zastosowanie takie same przepisy jak w przypadku prowadzenia działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystał Pan ze zwolnienia z uwagi, że w poprzednim roku podatkowym kwota obrotu z działalności o której mowa w art. 111 ust.1 ustawy nie przekroczyła kwoty 40.000 zł. Z Pana pisma wynika, że kwota ta nie została również przekroczona w 2005 roku ("mój najwyższy roczny przychód wyniósł 6500 PLN").

Na podstawie § 3a ust. 1 pkt 3 wyżej cytowanego rozporządzenia w okresie od 01 stycznia 2006 r. do 31 marca 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust.1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust.6. W myśl § 3a ust.6 cytowanego rozporządzenia zwolnienie o którym mowa w ust.1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym kwartale 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł. - z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy.

Od 1 kwietnia 2006 roku rozpoczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 51, poz. 375). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2006 roku zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. W myśl ust.5 tego przepisu zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 roku przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 4 tego przepisu zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

  1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;
  3. przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  4. przy dostawie: silników spalinowych i tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
  5. przy dostawie:
    1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
    2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);
  6. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  7. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

Biorąc pod uwagę, że we wniosku nie deklarował Pan sprzedaży w powyższym zakresie oraz stwierdził Pan, iż nigdy nie osiągnął limitu obrotów, który powodowałby obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej, tutejszy Organ podziela Pana stanowisko, że obowiązujące przepisy nie nakładają na Pana obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej w 2006 r., pod warunkiem jednakże iż zarówno w I kwartale 2006 roku jak i w całym 2006 roku nie przekroczy Pan kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Jeżeli kwota ta zostanie przekroczona, zwolnienie od obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących nie będzie miało zastosowania, o czym mowa wyżej.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie stwierdza, że zaprezentowane w przedmiotowym wniosku stanowisko jest prawidłowe - stąd orzeczono jak na wstępie.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez Pana we "własnym stanowisku" zawartym w tym wniosku i traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Urząd Skarbowy w Opocznie