POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/443/36-19/2006/AO

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2006, sygn. 1438/443/36-19/2006/AO, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 20.01.2006r. ( uzupełniony w dniu 03.04.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej obowiązku występowania do urzędu skarbowego z wnioskiem VAT-24 o wydanie zaświadczenia dot. braku obowiązku uiszczenia podatku VAT z tytułu nabycia środka transportu w przypadku nabycia przyczep turystycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów: postanawia

uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona kupuje w Holandii ( na podstawie rachunków) przyczepy turystyczne używane i sprzedaje je na podstawie faktur VAT marża. Wydział Komunikacji żąda przy rejestrowaniu w/w przyczep zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku obowiązku uiszczenia podatku VAT z tytułu nabycia środka transportu wydawanego na druku VAT-25. Zdaniem wnioskodawcy w przypadku nabycia przyczep turystycznych nie ma obowiązku występowania z wnioskiem VAT-24 o wydanie takiego zaświadczenia.

Stosownie do art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

1) uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 w/w ustawy lub

2) brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Przepisy dotyczące wydawania ww. zaświadczeń uwzględniają zapisy art. 103 ust. 3 i 4 ww. ustawy, w których to przepisach dokonano rozróżnienia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu są uznawane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu (w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów), nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu w postaci przebiegu lub okresu, który upłynął od dopuszczenia takiego środka do użytku.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku od towarów i usług, będącym wykazem towarów zaliczanych do nowych środków transportu nie są wymienione towary o symbolu 34.20.23 (przyczepy i naczepy). Zatem jeśli naczepy i przyczepy nie spełniają definicji "innych środków transportu" nie ma zastosowania art. 105 w/w ustawy w związku z czym w przypadku złożenia VAT-24 organ podatkowy wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu.

W świetle powyższego Strona nie ma obowiązku występowania do urzędu skarbowego z wnioskiem VAT-24 ze względu na fakt, iż przyczepy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług nie są zaliczane do nowych środków transportu.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w dniu 20.01.2006r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów