
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia usług organizacji spotkań oraz wydatków dodatkowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest A. (dalej jako A.), który działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców i posiada osobowość prawną oraz jest wpisany do KRS. Działalność A. zgodnie z przyjętym statutem opiera się na pracy społecznej ogółu członków z wyjątkiem prezesa i Vice Prezesa oraz osób zatrudnionych w niezbędnej liczbie. Celem A. jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego, ochrona członków zrzeszonych przed nieuczciwą konkurencją, nieuzasadnioną zmianą przepisów i nadmiarem fiskalizmu, zrzeszenie podmiotów produkujących, naprawiających i handlujących paletami wielokrotnego użytku, producentów wykonujących elementy ich produkcji, zagwarantowanie wysokiej jakości palet wielokrotnego użytku oraz producentów wykonujących elementy ich produkcji, zagwarantowanie wysokiej jakości palet wielokrotnego użytku do transportu towarów, a także stworzenie warunków ich wymiany, ustalanie wspólnie z międzynarodową organizacją do spraw normowania wymagań dotyczących jakości oraz udzielanie porad członkom, zapewnienie odpowiedniej jakości produktów poprzez sprawdzenie czy przestrzegane są ustalenia dotyczące jakości oraz warunków kontroli przy produkcji, prowadzenie działalności gospodarczej, z której zysk może być przeznaczony wyłącznie na działalność statutową.
A. może być członkiem międzynarodowych organizacji. A. jako członek międzynarodowej organizacji B. (dalej też jako B.), reprezentuje interesy B. w Polsce oraz interesy licencjobiorców w Polsce. A. realizuje swoje cele poprzez organizację wystąpień z prezentacją interesów branży producentów europalet, współpracę z instytucjami nadającymi znaki towarowe, zarówno polskimi jak i zagranicznymi, współpracę z instytucjami kontrolującymi jakość produkowanych palet zarówno polskimi jak i zagranicznymi, współpracę z producentami maszyn i urządzeń do produkcji palet, reprezentowanie interesów członków wobec różnych instytucji, udział w procesach legislacyjnych, współpracę z B. w zakresie zadań określonych w umowie o współpracy, aktywne uczestnictwo we wszelkiego rodzaju wydarzeniach mających istotne znaczenie dla branży opakowań drewnianych oraz reprezentacja interesów producentów na tych wydarzeniach, promowanie i wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców oraz kształtowanie zasad etyki i społecznie akceptowalnych norm, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań optymalizujących funkcjonowanie środowiska biznesowego członków poprzez doskonalenie funkcjonowania łańcuchów dostaw, działań logistycznych i systemów magazynowania, prowadzenie działań marketingowych w formie organizacji imprez, turniejów i rajdów promujących ekologiczny tryb życia, udzielanie pomocy członkom komitetów krajowych wchodzących w skład B. organizacjom społecznym, osobom fizycznym i prawnym, którym ze względu na zdarzenia losowe lub przyczyny zewnętrzne potrzebują pomocy.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE).
W związku z działalnością A., Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju wydarzenia w tym integracyjne - głównie propagujące wiedzę na tematy społeczne i stwarzające możliwości zaangażowania się ludzi w takie kwestie jak: ochrona środowiska, zdrowie, wzajemna współpraca. Wydarzenia o takim charakterze, mają na celu propagowanie wiedzy ludzi w zakresie otaczającego środowiska, dbałości o zdrowie, podejmowanie aktywnych działań międzyludzkich i społecznych. Dotychczas Wnioskodawca zorganizował wydarzenie polegające np. na zalesianiu oraz organizował turniej piłki nożnej. Udział w tego typu wydarzeniach biorą członkowie A., ewentualnie zapraszani są dodatkowi goście.
Zalesianie – polega na sadzeniu drzew, jako stowarzyszenie zrzeszające producentów palet A. promuje działania wspierające środowisko i pro środowiskową postawę. Produkcja palet odbywa się w oparciu bowiem o surowiec drzewny, zatem o ile z jednej strony producenci palet wpływają na ograniczenie drzewostanu, z drugiej organizacja tego typu wydarzeń pozwala raz zwrócić uwagę, na fakt, że producenci palet mają na względzie uwarunkowania środowiskowe, a z drugiej A. jest nastawiona na promowanie postaw korzystnych dla środowiska. Wspólne sadzenie lasu to nie tylko działanie na rzecz przyrody, ale też okazja do integracji i wymiany doświadczeń między uczestnikami rynku. W bieżącym roku, wspólnym wysiłkiem producentów oraz firm zajmujących się naprawą palet B., A. zorganizował posadzenie aż ... młodych sadzonek bukowych. Wydarzenie Zalesiania jest organizowane raz do roku przy współpracy z konkretnym Nadleśnictwem. Należy podkreślić, że organizacja tego typu wydarzeń jest zgodna ze statutem A.
Z kolei organizacja wydarzenia w postaci turnieju piłki nożnej to forma integracji. Tego typu wydarzenie ma na celu integrację członków A., dążenie do wzajemnej współpracy i porozumienia, a tego typu wydarzenia stwarzają pozytywne nastawienie wśród członków oraz budują korzystną renomę wobec pozostałych osób. Należy podkreślić, że organizacja tego typu wydarzeń jest zgodna ze statutem A.
W związku z organizacją tego typu wydarzeń Wnioskodawca ponosi następujące wydatki, w szczególności:
a)zakwaterowania w pokojach hotelowych,
b)wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja),
c)open bar,
d)najem sali w celu przeprowadzenia spotkań w ciągu dnia – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga,
e)najem sprzętu audiowizualnego (np. rzutnik, wyświetlacz, nagłośnienie) – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga,
f)najem boiska do gry,
g)usługi parkingowe,
h)dodatkowych atrakcji (np. sauna, basen, jacuzzi, spa),
i)dodatkowych zajęć (np. zajęcia taneczne, DJ).
Wskazany katalog wydatków stanowi przykładowy zespół kosztów, który ponosi Wnioskodawca, ale w przyszłości mogą wystąpić inne, zbliżone w swym charakterze wydatki.
Umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a usługodawcą określa jedno wynagrodzenie należne za świadczenie usługi organizacji spotkania. Wynagrodzenie to może być kalkulowane w oparciu o poszczególne czynności wykonywane przez usługodawcę (np. ilość udostępnianych pokoi hotelowych, rodzaj i ilość wyżywienia i napojów, rodzaj sali, rodzaj dodatkowej atrakcji, etc). Usługa organizacji spotkania jest dokumentowana fakturą wystawioną przez usługodawcę. Spotkania są w całości finansowane ze środków A. Udział w spotkaniach jest dla uczestników nieodpłatny.
Wnioskodawca ponosi też koszty dodatkowe typu: zakup art. spożywczych, np. wody, najem karetki, zakup sprzętu i wyposażenia sportowego dla uczestników gry, nagrody (np. statuetki), zakup drzewek. Poniesienie tego typu wydatków jest niezbędne do organizacji konkretnego wydarzenia (dalej jako wydatki dodatkowe).
Ponoszone wydatki służą działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.
Wnioskodawca jako członek B. podpisał umowę o współpracy, zgodnie z którą A. zobowiązany jest na rzecz B. do następujących działań:
·prowadzenia działań marketingowych u użytkowników palet B. w zakresie przemysłu, handlu i logistyki (marketing zewnętrzny),
·prowadzenia działań marketingowych wewnątrz organizacji polegających na pozyskiwaniu nowych licencjobiorców, zwiększaniu wielkości w zakresie produkcji i napraw palet B., wspieraniu działań marketingowych B.,
·zapewnieniu jakości poprzez wspieranie licencjobiorców w przypadku wad jakościowych, udział licencjobiorców w szkoleniach, współpracę ze spółkami kontrolnymi i monitorowanie rynku, stwierdzenia naruszeń znaku towarowego,
·pośredniczenia w kontaktach pomiędzy B. a licencjobiorcami (koordynacja),
·prowadzenia działań lobbingowych,
·wspieraniu B. w kwestiach prawnych w zakresie naruszeń znaku towarowego B., zasad konkurencji i dochodzenia roszczeń.
Z tego tytułu wystawia fakturę na rzecz B.
Usługa organizacji spotkania to kompleksowa i zintegrowana oferta, która obejmuje pełen zakres elementów niezbędnych do sprawnej organizacji i przeprowadzenia wydarzeń opisanych powyżej. Tego rodzaju kompleksowe rozwiązanie pozwala na skoordynowanie i zoptymalizowanie wszystkich aspektów przedsięwzięcia, zapewniając wygodę, oszczędność czasu i efektywne wykorzystanie zasobów. Usługa organizacji spotkania zawiera w sobie kluczowe komponenty, takie jak wynajem miejsc hotelowych, organizację wyżywienia, rejestrację uczestników, a także wsparcie organizacyjne podczas samego wydarzenia (wynajem boiska).
Cena będzie ustalona łącznie, bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe (ewentualna wycena części składowych w kosztorysach będzie mieć jedynie charakter elementu kalkulacyjnego łącznej ceny). W przypadku świadczenia usług organizacji spotkania na fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach organizacji są ujęte w jednej pozycji. Usługi organizacji spotkania nabywane przez Wnioskodawcę traktowane będą przez Usługodawców i przez Wnioskodawcę jako usługa kompleksowa, w związku z czym dokumentowane będą fakturą, zawierającą jedną pozycję, przy czym do faktury załączane jest zestawienie poszczególnych świadczeń składających się na usługę kompleksową. Analogicznie, w przypadku oferty kierowanej do Wnioskodawcy, Usługodawcy wskazują cenę za komplet świadczeń, przy wskazaniu co się na to świadczenie składa.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie kompleksowych usług organizacji spotkań, a także wydatków dodatkowych – niezbędnych do organizacji.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca w odpowiedzi na pytania Organu wskazał:
1)Jakie towary/usługi sprzedają Państwo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Odp. A. (dalej jako A.) jest członkiem krajowych, ale i międzynarodowej organizacji B. (dalej też jako B.) z siedzibą w Niemczech i jako członek tej organizacji reprezentuje interesy B. w Polsce oraz interesy licencjobiorców w Polsce. A. podpisał umowę o współpracę na świadczenie usług z B. W ramach tej umowy A. świadczy na rzecz B. usługi polegające na: prowadzeniu działań marketingowych u użytkowników palet B. w zakresie przemysłu, handlu i logistyki (marketing zewnętrzny); prowadzeniu działań marketingowych wewnątrz organizacji polegających na pozyskiwaniu nowych licencjobiorców, zwiększaniu wielkości w zakresie produkcji i napraw palet B., wspieraniu działań marketingowych B.; zapewnieniu jakości poprzez wspieranie licencjobiorców w przypadku wad jakościowych, udział licencjobiorców w szkoleniach, współpracę ze spółkami kontrolnymi i monitorowanie rynku, stwierdzenia naruszeń znaku towarowego; pośredniczenia w kontaktach pomiędzy B. a licencjobiorcami (koordynacja); prowadzeniu działań lobbingowych; wspieraniu B. w kwestiach prawnych w zakresie naruszeń znaku towarowego B., zasad konkurencji i dochodzenia roszczeń. Zatem A. sprzedaje usługi o których wyżej, opłaty za wizytacje, opłaty licencyjne zryczałtowane, usługi czynszu najmu.
2)Jakich mają Państwo kontrahentów (tj. jaki mają Państwo krąg odbiorców: przedsiębiorstwa, osoby fizyczne)?
Odp. Klienci A. to licencjobiorcy: przedsiębiorcy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, podatnicy VAT.
3)Czy organizacja spotkań (tj. wydarzenia polegającego na zalesianiu oraz organizacja turnieju piłki nożnej) wpływa na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT? Jeśli tak, to w jaki sposób realizacja ww. spotkań przyczynia się do uzyskania obrotu opodatkowanego przez Państwa?
Odp. Odpowiedź jest twierdząca. Wszystkie spotkania organizowane przez A. wpisują się w statutowe działania A. Organizacja spotkań ma na celu integrację członków B., rozpowszechnianie wiedzy na temat ochrony praw i interesów przedsiębiorców zajmujących się szeroko pojętą branżą europalet, ale także rozpowszechnianie wiedzy w zakresie ochrony środowiska, wspieranie działań chroniących środowisko (B. zrzesza bowiem producentów palet produkowanych z drewna, zatem działania wspierające środowisko są tu jak najbardziej wskazane). Dzięki tym działaniom A. zwiększa ilość członków międzynarodowej organizacji. W rezultacie działalność A. wpływa na działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jakakolwiek działalność promująca organizację B. wpływa na działalność opodatkowaną A., zwiększa ilość członków B. (wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz B. jest uzależnione od ilości członków B.), dodatkowo promocja organizacji B. zwiększa ilość Klientów A.
4)Czy organizacja ww. spotkań przekłada się na wzrost konkurencyjności Państwa na rynku oraz pozyskanie przez Państwa nowych klientów? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Odp. Tak, jak najbardziej. W związku z realizacją działań statutowych, w tym organizację tego typu przedsięwzięć A. nie tylko umacnia członkostwo stałych członków B., ale także pozwala na pozyskanie nowych członków. Na tym przede wszystkim polega współpraca pomiędzy A. a B. Dzięki czynnościom podejmowanym przez A. polegających na działaniach marketingowych, wspierających biznes produkcji i sprzedaży europalet drewnianych, działaniach promujących takie organizacje jak B. - B. zyskuje nowych członków. Dodatkowo promocja organizacji B. zwiększa ilość Klientów A.
5)W jaki sposób organizacja ww. spotkań ma wpływ na ostatecznych nabywców towarów/usług Państwa, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Państwa towarów/usług?
Odp. Promocja i rozpowszechnianie wiedzy o B. i A. przedkłada się na zwiększenie ilości członków B. oraz nabywanie usług od A.
6)W jaki sposób organizacja ww. spotkań wpływa na wizerunek Państwa, na sposób postrzegania Państwa przez klientów?
Odp. Organizacja tego typu wydarzeń buduje wizerunek zarówno A., organizacji B. wśród potencjalnych Klientów, jako organizacji nie tylko dbającej o jakość sprzedawanych towarów (palet) przez przedsiębiorców/producentów, ale także dbającej o pozytywny wizerunek członków poprzez promocję pozytywnych zachowań typu zalesianie terenów.
7)Czy organizacja ww. spotkań powiązana jest z profilem działalności wykonywanej przez Państwa?
Odp. Odpowiedź jest twierdząca. Organizacja tego typu wydarzeń jest zgodna ze statusem A.
8)Czy faktury, z których chcą Państwo odliczyć podatek naliczony, dokumentują nabycie napoi alkoholowych? Jeśli tak, to należy wskazać:
a)Czy nabycie napoi alkoholowych stanowi część składową organizacji ww. spotkań, czy jest odrębną pozycją na fakturze?
b)Czy nabycie napoi alkoholowych ma związek z działalnością gospodarczą Państwa? Jeżeli tak, to proszę wskazać jaki to związek i czym się on przejawia.
c)W jaki sposób nabyte napoje alkoholowe wpływają na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Państwa?
d)Czy napoje alkoholowe są elementem niezbędnym usługi organizacji ww. spotkań?
Odp. Nie
9)Czy między czynnościami wchodzącymi w skład nabywanych przez Państwa usług organizacji spotkań (tj. wydarzeń polegających na zalesianiu oraz organizacji turnieju piłki nożnej) istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być nabywane odrębnie? Jeżeli tak, należy wskazać na czym konkretnie polega ta zależność.
Odp. Jeśli Wnioskodawca dobrze zrozumiał pytanie zadane przez Organ, to czynności te nie mogą być nabywane odrębnie, albowiem na tym polega działalność A. – zgodne z zapisami statutowymi tej organizacji. Wszystkie wydarzenia organizowane przez A. zgodne są ze statutem A. jako organizacji, która ma na celu zrzeszanie producentów i sprzedawców palet oraz propagowania wiedzy w zakresie tej branży. Zatem głównym i jedynym celem A. jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu rozpowszechnianie istnienia B., propagowania wartości B., tak, aby przedsiębiorcy chcieli być członkami B. – organizacji zrzeszającej ludzi z tej samej branży. Aby działania A. były efektywne, Komitet podejmuje się organizacji tego typu wydarzeń: promujących tego typu organizacje, uświadamiających i rozpowszechniających wiedzę w zakresie tej branży i dbającą o świadomość producentów w zakresie produkowanych palet i sprzedaży palet o określonej jakości. Czynności te nie mogą być nabywane odrębnie, albowiem na tym polega działalność A. Zależność polega na tym, że organizacja tego typu wydarzeń powoduje rozpowszechnianie wiedzy o tej organizacji, tym samym ma wpływ na sprzedaż towarów i usług.
10)Czy nabycie dodatkowych atrakcji (sauny, basenu, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęć tanecznych, DJ), o których mowa we wniosku, będzie miało związek z działalnością gospodarczą Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę wskazać jaki to związek i czym się on będzie przejawiał.
Odp. Odpowiedź jest twierdząca. Nabywanie tego typu usług, o które pyta Organ stanowi jeden z elementów kompleksowej usługi i ma pośredni związek z działalnością A. Działalność A. polega bowiem na organizacji wydarzeń (składających się z różnych elementów), mających za cel zrzeszenie i integrację przedsiębiorców z tej samej branży. Organizacja wydarzeń tego typu na odpowiednim poziomie (obecnie zakup tego rodzaju atrakcji jest działaniem powszechnie praktykowanym przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń przez innych przedsiębiorców, a ponadto niektóre z nich np. sauna, są w ofercie obiektu, który oferuje noclegi). Atrakcje dodatkowe tego typu wpływają również na atrakcyjność wydarzenia i zachęcają przedsiębiorców do uczestnictwa w tym wydarzeniu.
11)W jaki sposób nabyte dodatkowe atrakcje (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowe zajęcia (zajęcia taneczne, DJ), o których mowa we wniosku, będą wpływały na zwiększenie sprzedaży Państwa Spółki?
Odp. Działania A. w tym organizacja tego typu wydarzeń doskonale wpisuje się w status A.. A. zgodnie z umową o współpracy ma na celu podejmowanie wszelkich działań marketingowych w celu pozyskania nowych członków dla międzynarodowej organizacji z siedzibą w Niemczech: B. Wzrost liczby członków B. bezpośrednio przedkłada się na zwiększenie przychodu ze sprzedaży opisywanych tu usług, albowiem od ilości wstępujących nowych członków uzależnione jest wynagrodzenie A. na podstawie umowy o współpracy. Należy wziąć pod uwagę standard obecnie organizowanych wydarzeń, konferencji przez innych przedsiębiorców. Tego typu atrakcje, o których mowa w pytaniu Organu, obecnie stanowią standard poziomu oferowanych wydarzeń – zachęcają potencjalnych uczestników do wzięcia udziału w danym wydarzeniu. Należy spojrzeć na główny cel wydarzenia, tego typu atrakcje stanowią minimalny, ale i standardowy dodatek do świadczenia głównego – jakim jest organizacja wydarzenia.
12)Czy nabyte dodatkowe atrakcje (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowe zajęcia (zajęcia taneczne, DJ), o których mowa we wniosku, będą elementem niezbędnym usługi kompleksowej?
Odp. Tak.
13)Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać nabywane usługi organizacji ww. spotkań oraz wydatki dodatkowe, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności)?
Odp. Nabywane usługi organizacji ww. spotkań będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, o których mowa w pkt 1) powyżej. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych z opodatkowania, ani niepodlegających opodatkowaniu VAT.
14)W sytuacji, gdy nabywane usługi organizacji ww. spotkań oraz wydatki dodatkowe będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, prosimy wskazać czy będą Państwo mieć możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp. Nie dotyczy, gdyż Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności niż działalność gospodarcza.
15)W sytuacji, gdy w ramach działalności gospodarczej będą Państwo wykorzystywać nabywane usługi organizacji ww. spotkań oraz wydatki dodatkowe do czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku, prosimy wskazać czy będą mieć Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp. Nie dotyczy.
16)Czy usługi organizacji spotkań (tj. wydarzenia polegającego na zalesianiu oraz organizacji turnieju piłki nożnej), o których mowa we wniosku, są świadczone przez Państwa na terytorium Polski? Jeżeli nie, to na terytorium jakiego kraju?
Odp. Usługi organizacji spotkań są organizowane głównie na terytorium Polski. Jednakże Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości spotkania będą organizowane również poza terytorium Polski.
17)W przypadku, gdy usługi organizacji ww. spotkań są świadczone przez Państwa poza terytorium kraju, to proszę wskazać:
a)czy nabywane usługi organizacji spotkań oraz wydatki dodatkowe - gdyby podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski, nie korzystałyby ze zwolnienia od podatku lecz byłyby opodatkowane według właściwej stawki podatku?
b)czy będą Państwo posiadać dokumenty, z których będzie wynikać związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami poza terytorium kraju?
Odp. Nie dotyczy na moment składania wniosku i wyjaśnień.
18)Czy na wystawianych fakturach dokumentujących nabywane usługi organizacji spotkań oraz wydatki dodatkowe widnieją Państwo czy B.?
Odp. Faktura jest wystawiona na A.
Ww. odpowiedzi są analogiczne dla organizacji wydarzenia jakim jest zalesianie terenu jak i dla organizacji wydarzenia: turniej piłki nożnej.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia usług organizacji spotkań opisanych w treści wniosku oraz wydatków dodatkowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia całego podatku naliczonego VAT od nabycia usług organizacji spotkań oraz wydatków dodatkowych, niezbędnych do organizacji takiego spotkania.
Przechodząc do regulacji prawa podatkowego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy: Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Przepis ten oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Powyższa reguła oznacza ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkami.
W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem. Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z rożnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja rożnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się rożne świadczenia pomocnicze.
Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.). W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by - po pierwsze - każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie - po drugie - trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.
W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy - wg TSUE - przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Usti nad Labem, w którym Trybunał wskazał, że: (...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy oraz (...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.
Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet, z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, czy w wyroku z 11 lutego 2010 r. w sprawie C-88/09 Graphic Procede przeciwko Ministere du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique.
W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
W stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatkiem zarejestrowanym do transakcji wewnątrzunijnych (VAT UE). W związku z realizację statutu Komitetu, Wnioskodawca organizuje różne spotkania mające charakter spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej jej członków i osób towarzyszących. W tym celu Wnioskodawca usługę organizacji, na które składa się szereg świadczeń. Zakup ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT u Wnioskodawcy. Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją spotkań mają zdaniem Wnioskodawcy pośredni związek z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością, poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Komitetu B. jako całości.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji spotkań czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją spotkań społecznych i integracyjnych na które składają się wydatki: zakwaterowania w pokojach hotelowych, wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja), open bar, najem sali w celu przeprowadzenia spotkań w ciągu dnia – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, najem sprzętu audiowizualnego (np. rzutnik, wyświetlacz, nagłośnienie) – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, najem boiska do gry, usługi parkingowe, dodatkowych atrakcji (np. sauna, basen, jacuzzi, spa), dodatkowych zajęć (np. zajęcia taneczne, DJ, wycieczka rowerowa, rejs żaglówkami) oraz wydatki dodatkowe typu zakup art. spożywczych np. wody, najem karetki, zakup drzewek, zakup sprzętu i akcesoriów sportowych, w której uczestniczą/uczestniczyć będą członkowie B. i osoby towarzyszące - mają/będą miały pośredni związek z wykonywaną działalnością A., przez wpływ na ogólne funkcjonowanie Komitetu jako całości - co w konsekwencji może skutkować zwiększeniem przez A. sprzedaży opodatkowanej, poprawę wizerunku i lepszym odbiorem Komitetu, integrację osób będących producentami z członkami B.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej kompleksową organizację spotkania od wydatków składających się na kompleksową usługę organizacji spotkania społecznego/integracyjnego oraz wydatków niezbędnych do organizacji tego typu spotkań (np. sprzęt sportowy, drzewka) organizowanych dla członków B. jak i osób towarzyszących.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że podtrzymuje stanowisko.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
2)towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
3)faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (w związku z tzw. refakturą usługi).
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowiska w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem.
Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z rożnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja rożnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się rożne świadczenia pomocnicze.
Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.).
W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by – po pierwsze – każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie – po drugie – trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.
W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy – wg TSUE – przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Usti nad Labem, w którym Trybunał wskazał, że:
(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.
Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet, z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, czy w wyroku z 11 lutego 2010 r. w sprawie C-88/09 Graphic Procede przeciwko Ministere du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique.
W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Z opisu sprawy wynika, że Państwo są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mogą Państwo być członkiem międzynarodowych organizacji. Państwo jako członek międzynarodowej organizacji B., reprezentuje interesy B. w Polsce oraz interesy licencjobiorców w Polsce. Państwo realizują swoje cele poprzez m.in. organizację wystąpień z prezentacją interesów branży producentów europalet, współpracę z instytucjami nadającymi znaki towarowe, zarówno polskimi jak i zagranicznymi, współpracę z instytucjami kontrolującymi jakość produkowanych palet zarówno polskimi jak i zagranicznymi, współpracę z producentami maszyn i urządzeń do produkcji palet, współpracę z B. w zakresie zadań określonych w umowie o współpracy, aktywne uczestnictwo we wszelkiego rodzaju wydarzeniach mających istotne znaczenie dla branży opakowań drewnianych oraz reprezentacja interesów producentów na tych wydarzeniach, prowadzenie działań marketingowych w formie organizacji imprez, turniejów i rajdów promujących ekologiczny tryb życia.
Zorganizowali Państwo wydarzenie polegające np. na zalesianiu oraz organizowali Państwo turniej piłki nożnej. Udział w tego typu wydarzeniach biorą członkowie A., ewentualnie zapraszani są dodatkowi goście.
Zalesianie – polega na sadzeniu drzew, jako stowarzyszenie zrzeszające producentów palet Państwo promują działania wspierające środowisko i pro środowiskową postawę. Wspólne sadzenie lasu to nie tylko działanie na rzecz przyrody, ale też okazja do integracji i wymiany doświadczeń między uczestnikami rynku. Wydarzenie zalesiania jest organizowane raz do roku przy współpracy z konkretnym Nadleśnictwem.
Z kolei organizacja wydarzenia w postaci turnieju piłki nożnej to forma integracji. Tego typu wydarzenie ma na celu integrację członków Państwa, dążenie do wzajemnej współpracy i porozumienia, a tego typu wydarzenia stwarzają pozytywne nastawienie wśród członków oraz budują korzystną renomę wobec pozostałych osób.
W związku z organizacją tego typu wydarzeń ponoszą Państwo następujące wydatki, w szczególności:
a)zakwaterowania w pokojach hotelowych,
b)wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja),
c)open bar,
d)najem sali w celu przeprowadzenia spotkań w ciągu dnia – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga,
e)najem sprzętu audiowizualnego (np. rzutnik, wyświetlacz, nagłośnienie) – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga,
f)najem boiska do gry,
g)usługi parkingowe,
h)dodatkowych atrakcji (np. sauna, basen, jacuzzi, spa),
i)dodatkowych zajęć (np. zajęcia taneczne, DJ).
Wskazany katalog wydatków stanowi przykładowy zespół kosztów, który ponoszą Państwo, ale w przyszłości mogą wystąpić inne, zbliżone w swym charakterze wydatki. Faktury, z których chcą Państwo odliczyć podatek naliczony, nie dokumentują nabycie napoi alkoholowych.
Umowa zawarta pomiędzy Państwem a usługodawcą określa jedno wynagrodzenie należne za świadczenie usługi organizacji spotkania. Wynagrodzenie to może być kalkulowane w oparciu o poszczególne czynności wykonywane przez usługodawcę (np. ilość udostępnianych pokoi hotelowych, rodzaj i ilość wyżywienia i napojów, rodzaj sali, rodzaj dodatkowej atrakcji, etc). Spotkania są w całości finansowane ze środków Państwa. Udział w spotkaniach jest dla uczestników nieodpłatny.
Ponoszą Państwo też koszty dodatkowe typu: zakup art. spożywczych, np. wody, najem karetki, zakup sprzętu i wyposażenia sportowego dla uczestników gry, nagrody (np. statuetki), zakup drzewek. Poniesienie tego typu wydatków jest niezbędne do organizacji konkretnego wydarzenia (dalej jako wydatki dodatkowe).
Wskazali Państwo, że usługa organizacji spotkania to kompleksowa i zintegrowana oferta, która obejmuje pełen zakres elementów niezbędnych do sprawnej organizacji i przeprowadzenia wydarzeń opisanych powyżej. Usługa organizacji spotkania zawiera w sobie kluczowe komponenty, takie jak wynajem miejsc hotelowych, organizację wyżywienia, rejestrację uczestników, a także wsparcie organizacyjne podczas samego wydarzenia (wynajem boiska). Cena będzie ustalona łącznie, bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe (ewentualna wycena części składowych w kosztorysach będzie mieć jedynie charakter elementu kalkulacyjnego łącznej ceny). W przypadku świadczenia usług organizacji spotkania na fakturach wystawionych dla Państwa z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach organizacji są ujęte w jednej pozycji. Usługi organizacji spotkania nabywane przez Państwa traktowane będą przez Usługodawców i przez Państwa jako usługa kompleksowa, w związku z czym dokumentowane będą fakturą, zawierającą jedną pozycję, przy czym do faktury załączane jest zestawienie poszczególnych świadczeń składających się na usługę kompleksową.
Organizacja spotkań ma na celu integrację członków B., rozpowszechnianie wiedzy na temat ochrony praw i interesów przedsiębiorców zajmujących się szeroko pojętą branżą europalet, ale także rozpowszechnianie wiedzy w zakresie ochrony środowiska, wspieranie działań chroniących środowisko (B. zrzesza bowiem producentów palet produkowanych z drewna, zatem działania wspierające środowisko są tu jak najbardziej wskazane). Dzięki tym działaniom Państwo zwiększają ilość członków międzynarodowej organizacji. W rezultacie działalność Państwa wpływa na działalność opodatkowaną podatkiem VAT.
W związku z realizacją działań statutowych, w tym organizację tego typu przedsięwzięć Państwo nie tylko umacniają członkostwo stałych członków B., ale także pozwalają na pozyskanie nowych członków. Dodatkowo promocja organizacji B. zwiększa ilość Klientów Państwa.
Czynności wchodzące w skład nabywanych przez Państwa usług organizacji spotkań (tj. wydarzeń polegających na zalesianiu oraz organizacji turnieju piłki nożnej) nie mogą być nabywane odrębnie. Wszystkie wydarzenia organizowane przez Państwa zgodne są ze statutem Państwa jako organizacji, która ma na celu zrzeszanie producentów i sprzedawców palet oraz propagowania wiedzy w zakresie tej branży.
Nabywanie dodatkowych atrakcji (sauny, basenu, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęć tanecznych, DJ) stanowi jeden z elementów kompleksowej usługi i ma pośredni związek z działalnością Państwa. Atrakcje dodatkowe tego typu wpływają na atrakcyjność wydarzenia i zachęcają przedsiębiorców do uczestnictwa w tym wydarzeniu. Tego typu atrakcje stanowią minimalny, ale i standardowy dodatek do świadczenia głównego – jakim jest organizacja wydarzenia.
Nabywane usługi organizacji ww. spotkań będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych z opodatkowania, ani niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Analiza wymienionych w opisie sprawy świadczeń prowadzi do wniosku, że nabywają Państwo kompleksową usługę organizacji spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej jej członków i osób towarzyszących, na którą składa się szereg powiązanych ze sobą świadczeń jedynie w zakresie następujących świadczeń: zakwaterowania w pokojach hotelowych, wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja), open bar, najem sali w celu przeprowadzenia spotkań w ciągu dnia – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, najem sprzętu audiowizualnego (np. rzutnik, wyświetlacz, nagłośnienie) – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, najem boiska do gry, usługi parkingowe oraz wydatków dodatkowych (zakup art. spożywczych, np. wody, najem karetki, zakup sprzętu i wyposażenia sportowego dla uczestników gry, nagrody (np. statuetki), zakup drzewek).
Jak wynika z okoliczności sprawy, celem nabycia ww. usług jest profesjonalne zorganizowanie spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, które zapewniają wszystkie elementy niezbędne do wykonania tej konkretnej usługi. Poszczególne świadczenia nie stanowią dla Państwa celu samego w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. W tym usługi noclegowe i gastronomiczne nie mają charakteru samoistnego, lecz tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość - usługi polegające na organizacji ww. spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, są tak ściśle z nią związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.
Wskazali Państwo, że podpisali Państwo umowę o współpracę na świadczenie usług z B. (międzynarodową organizacją B. z siedzibą w Niemczech). W ramach tej umowy świadczą Państwo na rzecz B. usługi polegające na:
·prowadzeniu działań marketingowych u użytkowników palet B. w zakresie przemysłu, handlu i logistyki (marketing zewnętrzny),
·prowadzeniu działań marketingowych wewnątrz organizacji polegających na pozyskiwaniu nowych licencjobiorców, zwiększaniu wielkości w zakresie produkcji i napraw palet B., wspieraniu działań marketingowych B.,
·zapewnieniu jakości poprzez wspieranie licencjobiorców w przypadku wad jakościowych, udział licencjobiorców w szkoleniach, współpracę ze spółkami kontrolnymi i monitorowanie rynku, stwierdzenia naruszeń znaku towarowego,
·pośredniczeniu w kontaktach pomiędzy B. a licencjobiorcami (koordynacja),
·prowadzeniu działań lobbingowych,
·wspieraniu B. w kwestiach prawnych w zakresie naruszeń znaku towarowego B., zasad konkurencji i dochodzenia roszczeń.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej będą miały pośredni związek z wykonywaną przez Państwa działalnością gospodarczą, przez wpływ na ogólne funkcjonowanie Państwa Komitetu jako całości - organizacja tego typu przedsięwzięć przez Państwa umacnia członkostwo stałych członków B., ale także pozwala na pozyskanie nowych członków B. Dzięki czynnościom podejmowanym przez Państwa polegającym na działaniach marketingowych, wspierających biznes produkcji i sprzedaży europalet drewnianych, działaniach promujących takie organizacje jak B. - B. zyskuje nowych członków. Dodatkowo promocja organizacji B. zwiększa ilość Państwa Klientów.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.
W związku z powyższym należy uznać, że organizacja spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, przez Usługodawcę, na którą będzie się składał szereg czynności opisanych we wniosku, będzie stanowiła świadczenie kompleksowe i poszczególne czynności w ramach tych świadczeń nie będą podlegały odrębnej analizie - z wyłączeniem jednakże zapewnienia uczestnikom dodatkowych atrakcji (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęcia taneczne, DJ).
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumenującej kompleksową organizację spotkania o tematyce społecznej i integracyjnej, na którą składają się czynności: zakwaterowania w pokojach hotelowych, wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja), open bar, najem sali w celu przeprowadzenia spotkań w ciągu dnia – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, najem sprzętu audiowizualnego (np. rzutnik, wyświetlacz, nagłośnienie) – jeśli charakter wydarzenia tego wymaga, najem boiska do gry, usługi parkingowe oraz wydatki dodatkowe (zakup art. spożywczych, np. wody, najem karetki, zakup sprzętu i wyposażenia sportowego dla uczestników gry, nagrody (np. statuetki), zakup drzewek).
Przechodząc z kolei do nabywanych w ramach usługi organizacji spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, świadczeń polegających na zapewnieniu uczestnikom dodatkowych atrakcji (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęcia taneczne, DJ), należy wskazać, że niniejsze świadczenia nie będą składały się na kompleksową usługę organizacji ww. spotkań.
Nie będą one bowiem stanowiły świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej. Nie sposób uznać, że ww. usługi polegające na zapewnieniu uczestnikom dodatkowych atrakcji (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęcia taneczne, DJ) będą wykazywały ścisłe powiązanie i będą konieczne do przygotowania powyższych spotkań w taki sposób, że w sensie gospodarczym stworzą jedną całość, i których rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Nie można również uznać, że ww. usługi będą zdeterminowane przez usługę główną (a więc usługę organizacji ww. spotkań) oraz że nie będzie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez tych dodatkowych usług. Powyższe okoliczności wskazują, że będą to usługi dodatkowe oferowane w związku z organizacją ww. spotkań i nie będą stanowiły środka do lepszego wykonania tych usług. Usługi polegające na zapewnieniu uczestnikom ww. dodatkowych atrakcji oraz dodatkowych zajęć będą stanowiły usługi odrębne, mające na celu uatrakcyjnienie pobytu uczestnikom w miejscu organizacji spotkań i należy je zakwalifikować jako świadczone na potrzeby osobiste uczestników.
Świadczenia polegające na zapewnieniu uczestnikom dodatkowych atrakcji oraz dodatkowych zajęć nie będą związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa, a jedynie będą służyły celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup świadczeń umożliwiających uczestnikom dostęp do dodatkowych atrakcji oraz dodatkowych zajęć nie ma związku z wykonanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym, skoro wydatki poniesione na nabycie świadczeń polegających na zapewnieniu uczestnikom dodatkowych atrakcji (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęcia taneczne, DJ) w trakcie organizowanych spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, to nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.
W konsekwencji wskazać należy, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do świadczeń składających się na usługę kompleksową. Natomiast nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia świadczeń polegających na zapewnieniu uczestnikom dodatkowych atrakcji (sauna, basen, jacuzzi, spa) oraz dodatkowych zajęć (zajęcia taneczne, DJ) w trakcie organizowanych spotkań o tematyce społecznej i integracyjnej, ponieważ ww. wydatki nie będą miały związku z Państwa czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.
Wobec powyższego oceniając Państwa stanowisko, z którego wynika, że będzie Państwu przysługiwać w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej kompleksową organizację spotkania za wszystkie wydatki wskazane w treści wniosku, uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie wyjaśniam, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
