Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatr... - Interpretacja - US-III/443-5/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2006, sygn. US-III/443-5/2006, Urząd Skarbowy w Kutnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 grudnia 2005r. (data wpływu 28.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać stanowisko Miasta Kutno - za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 27 grudnia 2005r. (data wpływu 28.12.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 27.02.2006r. Miasto Kutno zwróciło się o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT opłat za udostępnienie danych z zasobu Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. Miasto Kutno informuje, że jest płatnikiem podatku VAT tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych m.in. na podstawie umów dzierżawy i najmu, sprzedaży lokali mieszkalnych i działek, oraz opłat za wieczyste użytkowanie.

Ponadto na podstawie porozumienia zawartego w dniu 29.06.2001r. pomiędzy Starostą Powiatu Kutnowskiego a Prezydentem Miasta Kutno; Starosta powierzył Prezydentowi, a Prezydent przejął do prowadzenia zadania Starosty wynikające z art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo Geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000r. Nr 100, poz. 1086) w zakresie obejmującym teren miasta Kutna.Do zadań tych należy między innymi prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego, udostępnianie danych z tego zasobu oraz wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Zgodnie z porozumieniem środki finansowe na realizację tych zadań z zakresu administracji rządowej zapewnia Miasto Kutno. Mogą one również pochodzić z dotacji Skarbu Państwa. Przychody uzyskiwane z opłat w 80% pozostają do dyspozycji Miasta Kutno z wyłącznym przeznaczeniem na Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Środki tego Funduszu przeznaczone są na uzupełnienie środków budżetowych niezbędnych na finansowanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zakup urządzeń i wyposażenie lokali niezbędnych do prowadzenia tego zasobu (art.41 ust.4 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne).Opłaty za sporządzenie i wydanie w/w dokumentów pobierane są na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004r. Nr 37, poz. 333). Powołując się na art. 15 ust. 6 ustawy o VAT do opłat tych Miasto Kutno nie stosuje ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ przepisy w/w ustawy stosuje się do odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a opłata za udostępnianie danych z zasobu Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej jest opłatą publicznoprawną wyłączoną z opodatkowania VAT i w związku z czym obciążenie opłatami nie może się odbywać poprzez wystawianie faktur VAT.Wydawanie dokumentów z zasobu Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej odbywa się na podstawie potwierdzenia zapłaty w kasie Urzędu Miasto Kutno. Zdaniem pytającego odpłatne udostępnianie danych z zasobu Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej za które opłaty są ustalane na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT. Pytający uważa, że udostępnianie w/w materiałów należy do czynności mających charakter administracyjny wynikający z realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (ustawa prawo geodezyjne i kartograficzne oraz porozumienie), nie wynikają z umów cywilnoprawnych lecz należą do zadań z zakresu prawa publicznego do którego Miasto Kutno zostało zobligowane przepisami prawa.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie po przeanalizowaniu stanu faktycznego stwierdza, co następuje:

Na podstawie przepisów zawartych w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z załączonego do wniosku porozumienia zawartego w dnia 29 czerwca 2001r. pomiędzy Starostą Powiatu Kutnowskiego a Prezydentem Miasta Kutna wynika, że Starosta powierzył Prezydentowi, a Prezydent przyjął do prowadzenia zadania Starosty wynikające z art. 6a ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku Prawo Geodezyjne i Kartograficzne.Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17.05.1989r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 w/w ustawy z dnia 17.05.1998r.). W myśl art. 7d powołanej ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne do zadań starosty należy m.in. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. W świetle w/w uregulowań starosta jako organ władzy publicznej w zakresie, w jakim realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 6a ust. 4 w/w ustawy Starosta na wniosek gminy powierza wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w drodze porozumienia prowadzenie spraw należących do zakresu jego zadań i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych.Realizacja zadań nałożonych przepisami prawa z zakresu działalności publicznej, w tym między innymi wykonywanie wyrysów i wypisów geodezyjnych (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) należy traktować jako niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).Z powyższego wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te organy (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Kutnie