Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika ... - Interpretacja - PP/443-25/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.01.2006, sygn. PP/443-25/05, Urząd Skarbowy w Kamieniu Pomorskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 25.08.2005 r. zbyty został przez Gminę na rzecz osoby fizycznej używany lokal mieszkalny wraz z udziałem w prawie własności do gruntu. Cenę zbycia nieruchomości ? zarówno lokalu jak i udziału w prawie własności do gruntu pomniejszono o udzieloną przez Radę Gminy bonifikatę. W związku z powtórnym zbyciem przez nabywcę w dniu 25.08.2005 r. zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), Gmina zażądała zwrotu udzielonej bonifikaty po jej waloryzacji.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy zwracana Gminie zwaloryzowana bonifikata udzielona od ceny sprzedaży lokalu oraz związanego z nim udziału w prawie własności do gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem strony, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zwracana Gminie bonifikata nie podlega opodatkowaniu ze względu na to, że dotyczy ona nieruchomości zabudowanej budynkiem używanym, wraz z którym zwolnieniu podlega wartość zbywanego gruntu.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik otrzymuje zwrot udzielonej bonifikaty, która dotyczy:

  • sprzedaży używanego lokalu mieszkalnego,
  • sprzedaży udziału w prawie własności do gruntu, oraz
  • kwota waloryzacji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kamieniu Pomorskim, po przeanalizowaniu stanu faktycznego stwierdza, że stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest niezgodne z prawem.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5 - obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 43 ust. 2 ww. ustawy przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:

  • budynki, budowle i ich części ? jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
  • pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika, dokonującego ich dostawy, wyniósł co najmniej pół roku.

W świetle natomiast art. 43 ust. 6 ww. ustawy zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej, a podatnik:

  • miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych wydatków,
  • użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści przywołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy spełnione są jednocześnie dwa warunki:

  • przedmiotem dostawy jest towar używany,
  • nabycie towaru nie było związane z prawem do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z cytowanym we wstępie przepisem art. 29 ust 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że zwrot udzielonej bonifikaty z tytułu dostawy używanego lokalu mieszkalnego oraz związanego z nim prawem własności do gruntu, pod warunkiem, iż można go uznać za towar używany (zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT) jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kwota waloryzacji jako nie wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe postanowiłem jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kamieniu Pomorskim informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia, tj. 04.01.2006r. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kamieniu Pomorskim w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Kamieniu Pomorskim