POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PP/443-1/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.02.2006, sygn. PP/443-1/06, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst:Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 06 stycznia 2006 r. uzupełnionego następnie pismem z dnia 20-01-2006 r. i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :

- stanowisko jest p r a w i d ł o w e.

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm. ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 06 stycznia 2006 r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego;

- " do tut.Urzędu Miejskiego zwrócił się z pisemną prośbą XXX o nieodpłatne użyczenie nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy z przeznaczeniem na zbiornik wodny mający służyć w niedalekiej przyszłości tutejszej społeczności w celach rekreacyjno-wypoczynkowych oraz prowadzenia działalności statutowej XXX tj. gospodarki wędkarsko-rybackiej.Gmina T. wstępnie przychyliła się do prośby przygotowując przedwstępną umowę użyczenia je przez Gminę podatku VAT od umowy użyczenia która powinna zostać zawarta jako umowa przyrzeczona.Mając powyższe na uwadze zwracamy się z pytaniem - czy Urząd Miejski w T. jako jednostka budżetowa samorządu terytorialnego winien taki podatek od zwartej umowy zapłacić pomimo jej nieodpłatnego charakteru , a jeżeli tak to od jakiej wartości pieniężnej należało naliczać podatek VAT , który miałby obciążać Gminę T."

Podatnika - Urząd Miejski wezwano do uzupełnienia zapytania o wskazanie przepisu prawa materialnego, którego dotyczy zapytanie oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.W odpowiedzi w dn.27-01-2006 r. wpłynęło pismo w którym wskazano następujace okoliczności:

"Gmina nabyła z mocy prawa własność mienia Skarbu Państwa składającego się z nieruchomości gruntowych położonych w obrębie ewidencyjnym T. oznaczonych jako działki o numerach 666/1 i 666/14 na podstawie decyzji administracyjnych wydanych przez Wojewodę L. w dniu 29-10-2002 r. ( nr RR/ZGR.7710-1/87/02) oraz w dniu 20-03-2003 r. (nr RR/ZGR.7710-1/8/03).Wymienione nieruchomości gruntowe stanowić będą przedmiot umowy użyczenia zawartej przez Gminę T. z Zarządem Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w Z."Do pisma dołączone zostały fotokopie wyżej wymienionych decyzji stwierdzających nabycie z mocy prawa przez Miasto i Gminę T. mienia Skarbu Państwa składającego sie z nieruchomości rolnych/gruntowych.

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisie art.8 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczący nieodpłatnego świadczenia usług przedstawiono następujące stanowisko - cyt

. "umowa użyczenia jaka ma zostać w najbliższym czasie zawarta z XXX jest umową nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT."

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:

- art.710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 , ost.zm.:Dz.U. z 2004 r. Nr 284,poz. 2783) stanowiący, że przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu , przez czas oznaczony lub nie oznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy;

-art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,poz. 535 z późn.zm.) stanowiącego ,że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju;-art.8 ust.1 wyżej cyt. ustawy o podatku stanowiącego, że przez świadczenie usług , o którym mowa w art.5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 , w tym również :1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę , w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji ;3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. 2.Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe i wynika z przedstawionego stanu faktycznego - Gmina nabywając własność przedmiotowych nieruchomości gruntowach nie posiadała legitymacji do odliczenia podatku naliczonego (nabycie nastąpiło z mocy prawa), zatem w przypadku zawarcia umowy użyczenia tych nieruchomości obowiązek podatkowych w podatku VAT nie powstanie.

Niniejsza interpretacja :-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,-nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim