POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-3/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. PP/443-3/06, Urząd Skarbowy w Nakle nad Notecią

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

 

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nakle n.Not. po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 19.12.2005r. Kujawsko Pomorskiego Ośrodka ... w ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie postanawia:

- uznać przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji za prawidłowe

 

UZASADNIENIE

Na podstawie art.14a §1 powołanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

 Kujawsko - Pomorski Ośrodek ... w ... wnioskiem z dnia 19 grudnia 2005r. zwrócił się do tut. Urzędu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

Kujawsko - Pomorski Ośrodek ... w ... jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 22 października 2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507).

Do zakresu zadań ośrodka należy m.in. prowadzenie szkoleń oraz pomoc rolnikom przy ubieganiu się o przyznanie pomocy finansowej ze środków pochodzących z funduszy unii Europejskiej. Środki finansowe na realizację powyższych zadań otrzymujemy w formie dotacji podmiotowej oraz w formie środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie umowy zawartej z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa w Warszawie. Środki objęte umową są dofinansowaniem publicznymi środkami krajowymi i wspólnotowymi podlegającymi rozliczeniu po wykonaniu zadania objętego umową o dofinansowanie projektu. Zgodnie z umową realizacja projektu polega na kompleksowym świadczeniu usług, których celem jest pomoc rolnikom, poprzez działania doradcze, edukacyjne i informacyjne na rzecz poprawy konkurencyjności gospodarstw rolnych oraz spełnieniu wymogów unijnych w zakresie uzgadniania standardów jakościowych i środowiskowych produkcji rolnej. W złożonym wniosku zaznaczono również, że zgodnie z art. 11, ust. 2 ustawy z dnia 22 października 2004r o jednostkach doradztwa rolniczego, jednostki te otrzymują z budżetu państwa dotacje podmiotowe na wykonanie zadań z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2, w tym na wynagrodzenie dla pracowników i utrzymanie jednostek.

W złożonym wniosku Podatnik przestawił również własne stanowisko w sprawie, z którego wynika, że otrzymane środki nie są związane bezpośrednio ze świadczonymi usługami lecz finansują one cele statutowe Ośrodka ... . Z tego też względu otrzymane środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nakle n.Not. mając na uwadze stan faktyczny oraz zajęte przez Podatnika stanowisko w sprawie informuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tyt. sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z powołanego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi.

Aby jednak objąć opodatkowaniem, tj. przyporządkować stawkę podatku VAT takim dotacjom, konieczne jest stwierdzenie, że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeniem usług.

W związku z powyższym otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Dla stwierdzenia, czy dana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT istotne znaczenie ma ustalenie jej przeznaczenia, które najczęściej wynika ze szczegółowych warunków jej przyznania.

Zgodnie z art. 69, ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa. W przedstawionym we wniosku przypadku otrzymana dotacja nie jest związana bezpośrednio ze świadczonymi usługami, lecz finansuje cele statutowe Podatnika. Dlatego też otrzymane środki finansowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z zapisem art. 11 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego - ?jednostki doradztwa rolniczego otrzymują z budżetu dotacje podmiotowe na wykonanie zadań z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 4, ust 1 i 2...?.

Zatem należy uznać, że otrzymane przez Kujawsko Pomorski Ośrodek ... w ... dotacje służą Podatnikowi do realizacji celów statutowych, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako niespełniające warunku określonego w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wniesione za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Nakle nad Notecią