
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 24.11.2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach informuje:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jest gminną jednostką organizacyjną w formie zakładu budżetowego. Przedmiotem działalności jednostki jest świadczenie usług związanych z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych, m.in.: usług udostępniania basenu dla komitetów rodzicielskich działających przy szkołach podstawowych i gimnazjach funkcjonujacych jako jednostki budżetowe.
W związku z powyższym Strona zwróciła się z wnioskiem o określenie czy przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT czy też są zwolnione?
Zdaniem Podatnika powyższe usługi nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż komitety rodzicielskie nie są jednostkami budżetowymi.
W odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji tut. Organ podatkowy informuje:
Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 wyżej wymienionego rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Jak wynika z powyższej regulacji, zwolnieniem od podatku VAT objęte są usługi świadczone między podmiotami stricte wymienionymi w tym przepisie. Wobec powyższego, jeżeli stronami umowy dotyczącej wykonania usług udostępniania basenu są podmioty wymienione w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Bez znaczenia pozostaje fakt czy dane usługi świadczy np. zakład budżetowy powołany przez wojewodę na rzecz jednostki budżetowej gminy, bowiem usługi te podlegają zwolnieniu na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia (z zastrzeżeniem zawartym w tym przepisie).
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach wyjaśnia, iż zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych zaliczane są do sektora finansów publicznych. Przy czym zgodnie z art. 18 ust. 1 cyt. ustawy pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (z zastrzeżeniem art. 18a ustawy). Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 18 ust. 3 ustawy).
Zakładami budżetowymi natomiast są zgodnie z art. 19 ust. 1 cyt. ustawy takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych (z zastrzeżeniem ust. 7 - 8 art. 19 ustawy). Państwowe zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące samorządu terytorialnego (art. 19 ust. 2 ustawy). Gospodarstwem pomocniczym jest zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych lub zarządu jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych (art. 20 ust. 3 ustawy).
Jak wynika z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego, zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT nie ma zastosowania, gdyż komitety rodzicielskie nie są jednostkami budżetowymi.
W związku z powyższym, przedmiotowe usługi, jako wymienione w załączniku nr 3 w poz. 158 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy.
