
Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawieNaczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 05.08.2005 r.
W dniu 05.08.2005r. Spółka złożyła zapytanie w zakresie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Postanowieniem Nr III-2/443-60/40765/05/DP z dnia 13.09.2005r. z uwagi, że na dzień złożenia wniosku w Spółce toczyła się kontrola w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie uzupełniono wymogów formalnych wniosek Strony pozostawiono bez rozpatrzenia. W dniu 23. 09. 2005r. zaskarżono rozstrzygnięcie organu I instancji. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi decyzją Nr III-3/4407int?34/VAT/05/TK z dnia 30.11.2005r. uchylił postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty zalecając skonfrontowanie zakresu rzeczowego zapytania Podatnika zawartego w treści wniosku z zakresem przedmiotowym kontroli prowadzonej przez organ kontroli skarbowej.
Po uzyskaniu informacji od Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi mającej wpływ na udzielenie odpowiedzi na zapytanie Podatnika, urząd pismem o znaku III-2/443-60/40765/05/06/DP/W z dnia 20.01.2006r. wezwał Podatnika do uzupełnienia złożonego w dniu 05.08.2005r. wniosku. Wezwanie dotyczyło uzupełnienia o doprecyzowanie pytań oraz doprecyzowanie własnego stanowiska, a także uzyskanie od Podatnika informacji czy złożone zapytania dotyczą sytuacji, gdy Spółka otrzymuje dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub eksport po złożeniu deklaracji VAT-7.
W związku z wniesionym przez Spółkę uzupełnieniem w dniu 01.02.2006r. (data stempla pocztowego 27.01.2006r.) dokonuję interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka na poczet eksportu otrzymała w czerwcu 2005r. zaliczkę w wysokości 80% wartości dostawy eksportowej, która miała miejsce w lipcu. W sierpniu Podatnik otrzymał pozostałą część należności w wysokości 20% wartości dokonanego eksportu. Do dnia 25 października 2005r. Podatnik nie uzyskał dokumentów potwierdzających dokonany eksport. W związku z powyższym wystąpił z zapytaniem jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować do uzyskanego obrotu w sierpniu 2005r. z tytułu otrzymania 20% pozostałej należności w sytuacji, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy nie posiada niezbędnych dokumentów potwierdzających dokonany eksport.
Zdaniem Podatnika, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w eksporcie towarów stawkę podatku 0% stosuje się w przypadku, jeżeli przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Dlatego też, jak stwierdza Podatnik, w przypadku gdy nie jest w stanie udokumentować dokonanego w lipcu 2005r. eksportu towarów w sposób określony ustawą o podatku od towarów i usług, winien opodatkować pozostałe 20% należności z tytułu dokonania przedmiotowej transakcji (nie objęte wcześniej zaliczką opodatkowaną stawką 0%), w drugim miesiącu następującym po miesiącu dokonania eksportu towarów, stawką krajową.
Ogólną zasadę odnoszącą się do momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów określa art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Przepis ten stanowi, że w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.
Z treści art. 41 ust. 4 i 5 w/w ustawy wynika, że w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0%. Ustawodawca w art. 41 ust. 6 warunkuje zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów, od sytuacji, gdy podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. W sytuacji gdy warunek, o którym mowa wyżej nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nie otrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju ? powyższe wynika z brzmienia art. 41 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie jednak z ust. 8 art. 41 w/w ustawy, powyższe zasady stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że gdy Podatnik nie jest w stanie przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc oraz miesiąc następny udokumentować dokonanego w lipcu 2005r. eksportu towarów, tj. nie posiada dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, opodatkowuje według stawki właściwej dla dostawy tego towaru na terytorium kraju, tę część należności, dla której obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, (pod warunkiem, że dla pozostałej części należności otrzymanej w formie zaliczki obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 12 w/w ustawy). Powyższe rozliczenie następuje w okresie rozliczeniowym następującym po okresie, w którym Podatnik dokonał eksportu towarów.
Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.
