Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka odpłatnie udostępnia oferentom wymagania ofertowe w ramach organizowanych przetargów - Interpretacja - PP/443-229/05/BKJ-2623

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2006, sygn. PP/443-229/05/BKJ-2623, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka odpłatnie udostępnia oferentom wymagania ofertowe w ramach organizowanych przetargów

Cena za jaką Spółka sprzedaje wymagania ofertowe (przez które należy rozumieć zestawienie wszystkich informacji niezbędnych dla dostawców i wykonawców do sporządzenia ofert odpowiadających potrzebom zamawiającego) w ramach organizowanych przez Spółkę przetargów na podstawie wprowadzonych uchwałą Zarządu Spółki regulaminów wewnętrznych, a ostatnio na podstawie "Regulaminu postępowania przetargowego oraz zawierania umów na dostawy, usługi i roboty budowlane w Spółce, nie objętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych z dnia 29 stycznia 2004r. nie jest jedynie rekompensatą wyłożonych kosztów i zawiera zysk.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma wątpliwości czy czynność odpłatnego udostępniania oferentom wymagań ofertowych podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Spółki czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Towary i usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego z dnia 11.03.2003 r. znak: OISK-5672/KU-84/24-1870/03 dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia (w ramach procedury przetargu), za którą obciążeni są dostawcy lub wykonawcy zgłaszani do przetargu, nie należy traktować jako towaru. Również organizowanie przetargów dla własnych potrzeb nie jest odrębnie klasyfikowane i mieści się w zakresie grupowania obejmującego działalność podstawową wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Urząd Statystyczny wyraził również opinię, iż organizowanie przetargów dla własnych potrzeb nie jest odrębnie klasyfikowaną usługą, a pobieranie opłat za dokumentację związaną z przetargiem nie wynika z handlu daną dokumentacją i należy klasyfikować w grupowaniu dotyczącym usług świadczonych przez dany podmiot (opinia z dnia 3.12.2002 r. znak: WRE-02-5672-801/2002).

Zatem wydanie dokumentacji związanej z przetargiem należałoby rozpatrywać w świetle postanowień przepisu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. rozstrzygnąć czy jest odpłatnym świadczeniem, o którym mowa w tym przepisie.

Zasadą jest, że opodatkowaniu podlega świadczenie usług wykonywane za wynagrodzeniem. O świadczeniu usług za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami.

Zwrócić przy tym należy uwagę na przepis art. 2 ust. 2 Pierwszej Dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych, zgodnie z którym przy każdej transakcji zostanie naliczony podatek od wartości dodanej obliczony od ceny towarów lub usług według stawki, jaka ma zastosowanie do takich towarów i usług, po odliczeniu kwoty podatku od wartości dodanej poniesionego bezpośrednio w składnikach kosztów.

Jak wynika z pisma Spółki cena za jaką sprzedaje ona wymagania ofertowe w ramach organizowanych na podstawie wprowadzonych uchwałą Zarządu regulaminów wewnętrznych przetargów nie jest jedynie rekompensatą wyłożonych kosztów lecz zawiera zysk.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci wymagań ofertowych za określoną opłatą (zawierającą zysk) ustaloną zgodnie z regulaminem wewnętrznym Spółki stanowi świadczenie usług w rozumieniu cyt. wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej