P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-367/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.11.2005, sygn. ZP/443-367/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

-art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za nieprawidłowy.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku staniu faktycznego wynika, że Wnioskująca od dnia 1 października 2005 r., rozpocznie ewidencjonowanie usług związanych z wyświetlaniem filmów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka podnosi, iż stosownie do przepisów § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706), podmioty wykonujące czynności dotyczące usług związanych z wyświetlaniem filmów (PKWiU 92.13), do dnia 30 września 2005 r. zwolnione były z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zdaniem Spółki, skoro zgodnie z przepisami § 6 przywoływanego rozporządzenia, rozpocznie Ona ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących Ją terminach, to stosownie do przepisów art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przysługuje Jej prawo do odliczenia od tego podatku kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

W opinii Spółki, prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących nie pozbawia Spółki fakt, iż w ramach prowadzonej działalności stosuje już kasy rejestrujące oraz, że skorzystała z odliczenia określonego w art. 111 ust. 4 ustawy podatkowej, przy pierwszej instalacji kas rejestrujących do czynności nie objętych zwolnieniem. Zdaniem Wnioskującej, przepisy rozporządzenia uzależniają prawo podatnika do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kas wyłącznie od zastosowania się do obowiązujących go terminów (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Spółka uważa, że może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania, do wysokości limitów określonych w art. 111 ust. 4 przywoływanej ustawy oraz po spełnieniu warunków określonych w ww. rozporządzeniu.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Ustosunkowując się do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do przepisów art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie zaś z regulacją ust. 4 ww. artykułu, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Zasady rozpoczęcia ewidencjonowania i korzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 273, poz. 2706). Stosownie do przepisów § 6 pkt 1 przywoływanego rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2 pkt 1 i 2, § 3 ust. 2 i 4-7 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.

Zgodnie zaś z § 7 pkt 1 ww. rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem" może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników, rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Z powyższych uregulowań wynika, że ulga, o której mowa w art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatkowej, może być zastosowana tylko w stosunku do tzw. pierwszych kas rejestrujących wprowadzonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania i kas zainstalowanych w kolejnych miesiącach, które zostały zgłoszone zgodnie z wymogami określonymi w § 8 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka podnosi, iż w ramach prowadzonej działalności stosuje już kasy rejestrujące oraz, że skorzystała z odliczenia określonego w art. 111 ust. 4 przywoływanej ustawy podatkowej. Powyższe oznacza, że Wnioskująca nie może skorzystać z przedmiotowej ulgi. Ulga nie przysługuje bowiem w przypadku rozszerzenia działalności, wymiany lub zakupu kasy rezerwowej, czy utraty zwolnienia do części sprzedaży. Kasa rejestrująca nie służy do ewidencjonowania jednego określonego rodzaju sprzedaży, a do ewidencjonowania całości sprzedaży, dlatego ewentualne późniejsze zwiększenie ilości stanowisk kasowych, nie uprawnia Spółki do skorzystania z ulgi.

W związku z powyższym, stanowisko wyrażone przez Podatnika należało uznać za nieprawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu