Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.577.2025.1.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.577.2025.1.MC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

-uznania czynności, w ramach których wykorzystują/będą wykorzystywać Państwo majątek będący przedmiotem Inwestycji za czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT,

-braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze realizowaniem Projektów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn.: „(…)” (dalej: „Inwestycja” lub „Projekt”).

Inwestycja ma zostać sfinansowana przy współudziale środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych – w celu realizacji przedmiotowego Projektu Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Działania (…).

Głównym celem Projektu jest przystosowanie Gminy do zmian klimatu poprzez rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury. Realizacja Projektu, opartego na wykorzystaniu zielono-niebieskiej infrastruktury do zatrzymywania wody w miejscu opadu i rozwiązaniach mikroretencyjnych opartych na przyrodzie, które nie są związane z gospodarowaniem ściekami komunalnymi, stanowi systemowe (kompleksowe) rozwiązanie retencjonowania, infiltracji oraz wykorzystania wód opadowych na cele gospodarczo-bytowe (nawadnianie terenów zielonych).

Ważnym elementem projektu są działania edukacyjno-informacyjne, skierowane do mieszkańców Gminy. W ramach działań edukacyjno-informacyjnych Gmina zorganizuje zielony piknik, który składać się będzie z 4 obszarów tematycznych, na których zostaną poruszone tematy związane z zapobieganiem klęskom żywiołowym, ochroną zasobów wodnych i zagospodarowaniem wód opadowych w miejscu wystąpienia opadu, zmian klimatycznych oraz adaptacji do nich obszarów zurbanizowanych.

Dodatkowo, powstanie newsletter na temat gospodarowania wód opadowych, zmian klimatycznych i oszczędzaniu wody przeznaczonej do spożycia. Piknik i newsletter będą dotykać zagadnień obejmujących zwiększanie zdolności środowiska do zatrzymywania i gromadzenia wody.

Wszystkie wyżej wymienione działania, skierowane są do grup docelowych o szerokim zasięgu, w szczególności uczniów i studentów, mieszkańców, a także decydentów Gminy.

W ramach Projektu, Gmina ponosi/będzie ponosiła wydatki między innymi na:

-budowę kanalizacji deszczowej przy ul. (…) wraz ze zbiornikiem retencyjno-rozsączającym,

-działania informacyjno-edukacyjne,

-nadzór inwestorski,

-studium wykonalności,

-dokumentację projektową,

-w ramach kosztów pośrednich m.in. koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w Projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki są/będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina jest/będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Efekty realizowanego Projektu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego, (tj. działalności innej niż gospodarcza). Będą one służyły nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, zgodnie z celami, w których zostaną one wykonane – tj. ograniczenie skutków społeczno-ekonomicznych zmian klimatu oraz ograniczeniu negatywnego oddziaływania Gminy na klimat.

Przedmiotowy Projekt jest skierowany przede wszystkim do mieszkańców Gminy, w tym do mieszkańców miasta (…) jako grupy osób, które w sposób szczególny odczuwają negatywne skutki zmian klimatu. W związku z powyższym, Gmina nie osiąga/nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu świadczeń realizowanych w ramach Projektu. Gmina nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania ze świadczeń realizowanych w ramach Projektu oraz opracowanego w ten sposób planu adaptacji do zmian klimatu – korzystanie z efektów zrealizowanego Projektu pozostanie bezpłatne.

Pytania

1.Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać majątek realizowany w ramach Projektu, będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT?

2.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1. W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać majątek realizowany w ramach Projektu, nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.

2. Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

I. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad 1 i 2

Zważywszy na fakt, że majątek, będący przedmiotem Inwestycji, będzie ogólnodostępny i przeznaczony do użytku niekomercyjnego, w ocenie Gminy, nie będzie on wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

Gmina będzie wykorzystywać przedmiotową infrastrukturę w ramach zadań własnych związanych ze sprawami ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Jednocześnie, Gmina nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania infrastruktury realizowanej w ramach Projektu przez osoby korzystające.

Tym samym, nie będzie tutaj dochodzić do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a Projekt wykorzystywany będzie wyłącznie w ramach zadań własnych Gminy (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki, warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które będą ponoszone na realizację Projektu, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w ocenie Gminy, sposób wykorzystania efektów realizowanego Projektu, będzie miał charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji, wskazać należy, iż efekty realizowanego Projektu wykorzystywane będą przez Gminę wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, nie ma/nie będzie miała ona prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, z tego względu, iż wydatki, które są/będą ponoszone na realizację Projektu nie mają/nie będą miały związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, tj. przykładowo w interpretacji z dnia 3 marca 2025 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.73.2025.3.KW, w której DKIS wskazał, iż: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu – jak Państwo wskazali w treści wniosku – będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”, w ramach dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie (...). Zgodnie z powyższym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy”.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy:

-majątek, będący przedmiotem Projektu, nie będzie wykorzystywany przez Gminę do jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT;

-Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zauważyć, że z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usługi, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem, za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

·istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

·wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,

·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

·odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT, wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Wskazali Państwo, iż Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn.: „(…)”. Inwestycja ma zostać sfinansowana przy współudziale środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych – Funduszy Europejskich. Głównym celem Projektu jest przystosowanie Gminy do zmian klimatu poprzez rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury. Realizacja Projektu, opartego na wykorzystaniu zielono-niebieskiej infrastruktury do zatrzymywania wody w miejscu opadu i rozwiązaniach mikroretencyjnych opartych na przyrodzie, które nie są związane z gospodarowaniem ściekami komunalnymi, stanowi systemowe (kompleksowe) rozwiązanie retencjonowania, infiltracji oraz wykorzystania wód opadowych na cele gospodarczo-bytowe (nawadnianie terenów zielonych). Ważnym elementem projektu są działania edukacyjno-informacyjne, skierowane do mieszkańców Gminy. W ramach działań edukacyjno-informacyjnych Gmina zorganizuje zielony piknik, który składać się będzie z 4 obszarów tematycznych, na których zostaną poruszone tematy związane z zapobieganiem klęskom żywiołowym, ochroną zasobów wodnych i zagospodarowaniem wód opadowych w miejscu wystąpienia opadu, zmian klimatycznych oraz adaptacji do nich obszarów zurbanizowanych. Dodatkowo, powstanie newsletter na temat gospodarowania wód opadowych, zmian klimatycznych i oszczędzaniu wody przeznaczonej do spożycia. Piknik i newsletter będą dotykać zagadnień obejmujących zwiększanie zdolności środowiska do zatrzymywania i gromadzenia wody. Wszystkie wyżej wymienione działania, skierowane są do grup docelowych o szerokim zasięgu, w szczególności uczniów i studentów, mieszkańców, a także decydentów Gminy. W ramach Projektu, Gmina ponosi/będzie ponosiła wydatki między innymi na:

·budowę kanalizacji deszczowej przy ul. Partyzantów wraz ze zbiornikiem retencyjno -rozsączającym,

·działania informacyjno-edukacyjne,

·nadzór inwestorski,

·studium wykonalności,

·dokumentację projektową,

·w ramach kosztów pośrednich m.in. koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w Projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki są/będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina jest/będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy. Efekty realizowanego Projektu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego, (tj. działalności innej niż gospodarcza). Będą one służyły nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, zgodnie z celami, w których zostaną one wykonane – tj. ograniczenie skutków społeczno-ekonomicznych zmian klimatu oraz ograniczeniu negatywnego oddziaływania Gminy na klimat. Ponadto, wskazali Państwo, iż przedmiotowy Projekt jest skierowany przede wszystkim do mieszkańców Gminy, w tym do mieszkańców miasta (…) jako grupy osób, które w sposób szczególny odczuwają negatywne skutki zmian klimatu. W związku z powyższym, Gmina nie osiąga/nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu świadczeń realizowanych w ramach Projektu. Gmina nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania ze świadczeń realizowanych w ramach Projektu oraz opracowanego w ten sposób planu adaptacji do zmian klimatu – korzystanie z efektów zrealizowanego Projektu pozostanie bezpłatne.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy czynności, w ramach których wykorzystują/będą Państwo wykorzystywać majątek będący przedmiotem Projektu, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. Projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak Państwo wskazali, przedmiotowy Projekt jest skierowany przede wszystkim do mieszkańców Gminy, w tym do mieszkańców miasta (…) jako grupy osób, które w sposób szczególny odczuwają negatywne skutki zmian klimatu. W związku z powyższym, Gmina nie osiąga/nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu świadczeń realizowanych w ramach Projektu. Gmina nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania ze świadczeń realizowanych w ramach Projektu oraz opracowanego w ten sposób planu adaptacji do zmian klimatu – korzystanie z efektów zrealizowanego Projektu pozostanie bezpłatne.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że realizując opisany Projekt nie będą Państwo wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostaną tu spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), w związku z czym nie można/nie będzie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.

W konsekwencji, Państwa działania w związku z realizacją Projektów pn.: „(…)” nie stanowią/nie będą stanowiły ani dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, działania, w ramach których wykorzystywać będą Państwo majątek, będący przedmiotem realizowanego Projektu, nie stanowią/nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5, art. 7 lub 8 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn.: (…)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)    nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłatyprzed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak rozstrzygnięto wyżej, działania, w ramach których będą Państwo wykorzystywali majątek, będący przedmiotem realizowanego Projektu, nie stanowią/nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.

W konsekwencji, nie będzie spełniona, wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, stwierdzam, że nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego Projektu.

Zatem, Państwa stanowisko w części dotyczącej braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze realizowaniem Projektów pn.: (…) jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym w sytuacji, kiedy czynności, w ramach których Państwo będą wykorzystywali majątek powstały w ramach Projektu, będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W szczególności oparto się na stwierdzeniach, iż: „Efekty realizowanego Projektu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego, (tj. działalności innej niż gospodarcza). Będą one służyły nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, zgodnie z celami, w których zostaną one wykonane – tj. ograniczenie skutków społeczno-ekonomicznych zmian klimatu oraz ograniczeniu negatywnego oddziaływania Gminy na klimat”.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.