
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej nie uznania otrzymanej dotacji na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu "Zawody przyszłości w Wielkopolsce" za obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za prawidłowy.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Zawody przyszłości w Wielkopolsce" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego wchodzącego w skład Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy zwanym "Instytucją Wdrażającą" a Wnioskującą. W umowie określono, iż Instytucja Wdrażająca przyznaje Spółce dofinansowanie w formie dotacji, kwoty na pokrycie wydatków określonych w Projekcie. Wydatki te obejmują między innymi wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, diety pracowników, koszty dojazdów, koszty zakupu usług np. audytu zewnętrznego. Ponadto, Podatnik oświadczył, iż specyfika działań realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego polega na realizacji przedsięwzięć zmierzających do stworzenia nowych miejsc pracy, zwalczania dyskryminacji oraz podnoszenia kwalifikacji osób już zatrudnionych. Z rezultatów osiągniętych w wyniku realizacji powyższych projektów, bezpłatnie korzystają podmioty i beneficjenci ostateczni. Specyfika Europejskiego Funduszu Społecznego polega bowiem na bezpłatnym przekazywaniu wyników projektu finansowanego przez Fundusz. Wnioskująca oświadczyła również, iż dofinansowanie kosztów Projektu jest w kwocie netto. Dotacja pochodzi ze środków finansowanych w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Funduszu Pracy. Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Spółka zawarła umowę konsorcjum w sprawie realizacji projektu. Zgodnie z zawartą umową Wnioskująca została wyznaczona na lidera konsorcjum, a konsorcjantami jest fundacja X oraz Spółka. Instytucja Wdrażająca będzie przekazywać dofinansowanie w transzach na podstawie złożonego wniosku o płatność na rachunek Wnioskującej. Spółka w w/w projekcie pełni funkcje koordynatora i pośrednika w przekazywaniu funduszy do konsorcjanta na realizację projektu. Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit.
W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się zapytaniem, czy omawiana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Nią usług, a w związku z tym nie zwiększa obrotu?
Zdaniem Podatnika, przedmiotowa dotacja nie ma wpływu na cenę wykonywanych czynności dla Urzędu Pracy. Projekt, co do zasady ustalonej przez Europejski Fundusz Społeczny, jest działaniem non profit. Ponadto, Spółka oświadcza, iż nie będzie wystawiać faktury przychodowej na rzecz Urzędu Pracy, zatem nie uzyska korzyści z wdrażania w/w projektu. Wnioskująca uważa, iż nie zachodzi tutaj sytuacja, w której dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę usług, co powoduje, iż nie ma w tej sytuacji zastosowania przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem Podatnika, dotacja którą otrzyma z Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotacja ta ma charakter dotacji celowej przeznaczonej na zwrot kosztów (płace, diety pracowników itp.), w związku z powyższym nie może być uznana za związaną z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;
W świetle przepisów art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną ) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z treści przedstawionej wyżej regulacji prawnej wynika, iż w sytuacji gdy Podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzyma dofinansowanie ( dotację, subwencję ), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. W takim przypadku mamy do czynienia z dotacją przedmiotową podlegającą opodatkowaniu. Natomiast dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, nie mające wpływu na cenę towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy, czyli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, przesłanką mającą podstawowe znaczenie przy ocenie czy dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest stwierdzenie, czy jest ona dokonywana w celu sfinansowania całości lub części dostawy towarów lub świadczenia usług, czy też służy bardziej ogólnemu dofinansowaniu działalności.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca otrzyma dotację na pokrycie wydatków określonych w Projekcie "Zawody przyszłości w Wielkopolsce", obejmujących m. in. wynagrodzenia pracowników, diety pracowników, koszty dojazdów, koszty zakupu usług. Wnioskująca stwierdziła we wniosku, iż przedmiotowa dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż ma ona charakter dotacji celowej, przeznaczonej na zwrot kosztów.
Zatem, uwzględniając przytoczone powyżej przepisy podatkowe oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
