
Temat interpretacji
W dniu 19.05.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego pisemny wniosek Spółki X o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskodawca pyta: czy zgodnie z art.111 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonych kwot wydatkowych na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestanie ich używania.
Według wnioskodawcy w przypadku wymiany uszkodzonej pamięci fiskalnej nie ma obowiązku do zwrotu wcześniej odliczonej kwoty na zakup kasy rejestrującej.
Po analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ewidencjonuje obroty i kwoty podatku należnego za pomocą kasy fiskalnej, której uszkodzeniu uległa pamięć fiskalna Firma serwisowa dokonała zgodnie z procedurą naprawy uszkodzonej pamięci i kasa dalej spełnia w sposób prawidłowy swoje funkcje.
Zgodnie z art.111 ust.6 wyżej wymienionej ustawy podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie ust.7 pkt 1.
Ponadto § 11 ust1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 12.2004 r w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 273 poz.2706 ) dodatkowo precyzuje, że zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1) zaprzestaną działalności;
2) nastąpi otwarcie likwidacji;
3) zostanie ogłoszona upadłość;
4) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu ( oddziału );
5)dokonują odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów.
W przypadku opisanym przez Spółkę X nie można mówić o zaprzestaniu używania kasy, nie zachodzą tu bowiem przesłanki wynikające z cytowanych wyżej:: art.111 ust 6 ustawy i § 11 ust 1 rozporządzenia, wobec tego nie ma podstaw do zwrotu wcześniej odliczonej kwoty na zakup kasy.
Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia. Interpretacja ta jest wiążąca do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
