Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.452.2025.1.JG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również jako: „Szpital”) prowadzi działalność w formie (...) i wpisany jest do Rejestru Stowarzyszeń pod nr KRS (…). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Szpital działa m.in. na podstawie ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450 z późn. zm., dalej jako: „u.d.l.”).

Podstawowym celem Wnioskodawcy jest (...).

Szpital prowadzi również (...):

(...).

Na terenie Szpitala znajduje się wydzielony parking o powierzchni ok. (…) m2, której to powierzchni odpowiada ok. (…) miejsc parkingowych. Na parkingu wydzielone są miejsca, które mogą być wykorzystane wyłącznie przez określone osoby lub pojazdy (dalej jako: „podmioty uprawnione”).

Do wydzielonych miejsc należą:

a) miejsca przeznaczone dla zarządu i kadry kierowniczej,

b) miejsca przeznaczone dla inwalidów,

c) dwa miejsca przeznaczone dla pojazdów służbowych, tj. ambulansu oraz samochodu osobowo- dostawczego,

d) lądowisko przeznaczone dla helikoptera.

Parking przeznaczony jest przede wszystkim dla pracowników Szpitala. Na dzień sporządzenia wniosku Szpital zatrudnia ok. (…) osób (ok. (…) pracowników oraz ok. (…) osób współpracujących ze Szpitalem na podstawie umowy o świadczenie usług). Pracownicy będą mieć prawo do skorzystania z parkingu znajdującego się na terenie Szpitala po opłaceniu kwoty miesięcznego abonamentu. Każdy pracownik, który wykupi taki abonament będzie miał prawo do zaparkowania na wolnym miejscu postojowym (miejsca nie będą przydzielone dla konkretnego pracownika). Pracownicy medyczni zatrudnieni w Szpitalu pracują w trybie zmianowym, tj. (...). Szpital musi dysponować parkingiem, który umożliwia potencjalne wykorzystanie wszystkich dostępnych miejsc parkingowym (pracownicy wjeżdżają i wyjeżdżają z obiektu po zakończeniu/rozpoczęciu zmiany na tzw. „zakładkę”).

Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę wynika, że ok. (…) pracowników zainteresowanych jest skorzystaniem z prawa do używania parkingu.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Wnioskodawca w dniu (…) 2025 r. zawarł umowę, której przedmiotem jest (...) uruchomienie automatycznego systemu parkingowego (dalej jako: „system parkingowy”). Przedmiot umowy dotyczącej zakupu systemu parkingowego obejmuje także (...). Umowa została zawarta w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

W świetle umowy ww. Szpital zobowiązał się do zapłaty na rzecz wykonawcy określonej kwoty, która ustalona została w sposób ryczałtowy i uwzględniała wszystkie koszty poniesione przez Wykonawcę w związku z wykonaniem umowy, w tym w szczególności (...).

Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, Szpital obowiązany jest do właściwego i skutecznego zabezpieczenia określonych powierzchni znajdujących się na terenie parkingu.

Dlatego też w regulaminie korzystania z płatnego parkingu przewidziano, że bezwzględnie zabrania się parkowania m.in. na:

a) podjeździe dla karetek,

b) stanowiskach postojowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych bez posiadania uprawnienia do korzystania z takiego miejsca,

c) innych drogach odpowiednio oznakowanych znakiem zakazu postoju lub znakami poziomymi,

d) stanowiskach wydzielonych i oznakowanych z wyjątkiem pojazdów do tego upoważnionych.

Parking zamówiony przez Szpital jest automatyczny oraz całodobowy.

Całość systemu parkingowego składa się z:

a) kamer do odczytywania numerów rejestracyjnych pojazdów,

b) systemu monitoringu wizyjnego składającego się z kamer oraz rejestratora obejmującego teren wjazdów i wyjazdów z parkingu,

c) szlabanów,

d) terminali wjazdowych i wyjazdowych,

e) systemu interkom,

f) kas automatycznych,

g) stanowiska nadzoru,

h) oprogramowania zainstalowanego na dostarczonym serwerze.

Głównym nośnikiem informacji w systemie parkingowym będzie numer rejestracyjny samochodu. Na podstawie tej informacji system będzie ustalał czy pobrać opłatę według cennika (np. godzinową) czy opłata została już pobrana (w przypadku pracowników) lub czy pojazd jest pojazdem uprawnionym.

Bezpośrednim celem nabycia systemu parkingowego przez Wnioskodawcę jest wykorzystanie tego systemu dla potrzeb statutowych Szpitala tj. możliwość użytkowania parkingu przez pracowników oraz konieczność zagwarantowania, zabezpieczenia odpowiednich powierzchni dla podmiotów uprawnionych. Wnioskodawca przewidział jednak możliwość korzystania z parkingu przez inne osoby, za odpłatnością. W większości przypadków będą to pacjenci, osoby wizytujące pacjentów, rodzina itp., ale mogą to być też osoby trzecie, które po prostu chcą zaparkować w tym miejscu. Niezależnie od celu, dla którego osoby te korzystają z parkingu, będą one zobowiązane do poniesienia opłaty, zgodnie z cennikiem. Parking został wydzielony oraz właściwie wyodrębniony ze struktury organizacyjnej Szpitala. W celu prowadzenia ubocznej działalności w tym zakresie, uchwałą nr (…) Sejmiku Województwa (…) z (…) 2025 r. doszło do zmiany Statutu Szpitala. Wykonanie uchwały zostało powierzone Zarządowi Województwa (…).

System parkingowy klasyfikowany będzie przez Wnioskodawcę jako środek trwały.

Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku nie doszło do dokonania płatności za wykonanie systemu parkingowego. Natomiast płatność za system parkingowy finansowana będzie z dochodów, które zostały zadeklarowane przez Szpital w latach wcześniejszych jako dochód przeznaczony na cele statutowe i korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Pytanie

Czy dochód Szpitala, który zostanie wydatkowany na nabycie systemu parkingowego, będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o CIT”)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na nabycie systemu parkingowego wydatkowane były bezpośrednio na cele statutowe, tj. działalność w zakresie ochrony zdrowia.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast w świetle art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W myśl art. 25 ust. 4 ustawy o CIT jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

W świetle powyższych przepisów dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność w przedmiocie ochrony zdrowia korzystają ze zwolnienia, jeżeli dochody te będą wydatkowane na wskazane w przepisie cele. Podatnik deklaruje przeznaczenie tych dochodów na cele statutowe w rocznym zeznaniu CIT-8, w załączniku CIT-8/O. Jednocześnie w przypadku naruszenia tych zasad (m.in. wydatkowania przez podatnika na inne cele niż zadeklarowane), podatnik obowiązany będzie do wpłaty do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu wydatkowania podatku od tego dochodu.

Dodatkowo zdarzają się sytuacje, w których podmioty prowadzące działalność statutową, o której mowa w ustawie o CIT prowadzą poboczną, marginalną działalność o charakterze gospodarczym. Jeżeli dochód z tej działalności przeznaczają wyłącznie na cele statutowe – dochód z tak osiągniętej działalności nie będzie podlegał opodatkowaniu CIT.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT ustawodawca wymaga, aby wydatkowanie na cele statutowe w przypadku nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służyło bezpośrednio realizacji tych celów.

W przedmiotowym stanie faktycznym Szpital poniósł wydatki związane z uruchomieniem systemu parkingowego, które w jego ocenie bezpośrednio przeznaczone zostały na cele statutowe związane z ochroną zdrowia. Wnioskodawca obowiązany jest bowiem do zapewnienia infrastruktury, która umożliwi mu prowadzenie działalności w sposób przewidywalny, gwarantujący dostępność wydzielonych miejsc m.in. dla pojazdów uprzywilejowanych oraz dla jego pracowników. Jego standardowym zadaniem jest bowiem zapewnienie sprawnego, bezpiecznego, przewidywalnego i efektywnego dostępu do infrastruktury Szpitala dla personelu medycznego, pacjentów i karetek. Dzięki zainstalowanemu systemowi parkingowemu Wnioskodawca będzie miał możliwość sprawnej obsługi osób, które korzystają z parkingu oraz identyfikacji wszelkich osób, które znajdują się na terenie Szpitala. Z umowy i dokumentacji technicznej parkingu wynika, że szlabany wchodzące w skład parkingu muszą być przystosowane do funkcjonowania w warunkach intensywnego użytkowania (m.in. ...). Udostępnienie miejsc postojowych za pośrednictwem systemu parkingowego skraca czas dotarcia pracownikom do stanowisk pracy, co również pozytywnie wpływa na standard obsługi pacjentów.

Dodatkowo, wprowadzenie systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych i kas automatycznych pozwala na istotne ograniczenie liczby personelu wymaganego do obsługi tak dużego parkingu. Tym samym, dzięki systemowi parkingowemu Wnioskodawca może ograniczyć wynagrodzenia wypłacane na rzecz osób obsługujących parking do minimum, stawiając na rozwiązania zautomatyzowane i bardziej czasowo efektywne.

W większości przypadków będzie ona ponoszona przez pacjentów, którzy korzystają z opieki medycznej Wnioskodawcy.

Niemniej jednak, Wnioskodawca musiał podjąć decyzję w zakresie ustalenia, w jaki sposób osoby trzecie (osoby, które nie mają interesu przebywać na terenie szpitala) będą z parkingu korzystać. Szpital znajduje się bowiem w (...), w otoczeniu (...), restauracji oraz innych przedsiębiorców, którzy to nie dysponują parkingami z wystarczającą liczbą miejsc. Dlatego też intencją Wnioskodawcy było ustalenie cennika za godzinę parkowania w wysokości, która będzie zniechęcać osoby trzecie do parkowania. W ocenie Wnioskodawcy cena za godzinę parkowania jest wysoka, gdyż opłaty mają mieć charakter prewencyjny i dyscyplinujący – Wnioskodawca zakłada bowiem marginalne wykorzystanie takiego parkingu przez osoby trzecie, którego to wykorzystania z uwagi na charakter obiektu nie może w sposób efektywny technicznie i organizacyjnie wykluczyć. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy wprowadzenie wysokich opłat za parking jest rozwiązaniem najbardziej efektywnym.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione na nabycie systemu parkingowego powinny korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, gdyż wydatki te są bezpośrednio związane z jego działalnością statutową.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

·  podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

·      przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

·jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

·uzyskane dochody muszą być przeznaczone, a następnie wydatkowane wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy dochód Szpitala, który zostanie wydatkowany na nabycie systemu parkingowego, będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http:sjp.pwn.pl), „ochrona zdrowia” http://sjp.pwn.pl/) „ochrona zdrowia, to wszelka społeczna działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnym pokoleniom”.

W mojej ocenie, w świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dochód wydatkowany na nabycie systemu parkingowego, w części w jakiej parking będzie wykorzystywany komercyjnie za odpłatnością (niezależnie od wysokości i sposobu wnoszonej opłaty np. miesięcznej, jednorazowej itp.) nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W tym zakresie Szpital będzie realizował działalność w zakresie odpłatnego świadczenia usług parkingowych. Na możliwość prowadzenia tego rodzaju działalności przez Szpital wskazuje przedstawiony we wniosku zakres możliwej do realizacji działalności innej niż lecznicza. Mimo, że z parkingu będą korzystać głównie pracownicy, to jednak użytkowanie przez nich parkingu będzie miało charakter komercyjny, tj. po opłaceniu miesięcznego abonamentu.

Odpłatną działalność w zakresie świadczenia usług parkingowych nie można utożsamiać z realizacją działalności w zakresie ochrony zdrowia. Działalność taka ma stricte charakter zarobkowy i na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego nie sposób jest ją wiązać z ochroną zdrowia rozumianą w sposób przedstawiony w ww. definicji słownikowej.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy dochód Szpitala, który zostanie wydatkowany na nabycie systemu parkingowego, będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.