
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.01.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług w związku z art. 99 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - w sprawie ujęcia w deklaracji VAT-7 kwot podatku wynikających z faktury wewnętrznej wystawionej w przypadku importu usług transportowych oraz zastosowania dla przedmiotowej czynności stawki podatku we właściwej wysokości w przypadku braku kompletu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT
stwierdza, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik zakupił od kontrahenta duńskiego usługę przewozu towaru kontenerem w relacji Indie ? kraj, przewóz towaru odbył się drogą morską (Indie ? Dania) i lądową (port w Danii ? kraj). Podatnik do wniosku załączył m. in. fakturę wystawioną przez podatnika podatku od wartości dodanej, zwanej dalej fakturą ?invoice?, z dnia 20.12.2004 r.
W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy poniżej zaprezentowane postępowanie jest prawidłowe.
Zdaniem Podatnika jest to import usług transportowych. Zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia usług (miejscem opodatkowania) jest terytorium Polski, w połączeniu z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, na fakturze wewnętrznej dokumentującej zakup importu usługi Podatnik wykazał ze stawką 0 % zarówno odcinek krajowy jak i odcinek pokonany drogą morską, a odcinek poza krajem pokonany środkami transportu drogowego jako NP. - niepodlegający opodatkowaniu.
W związku z tym, że w treści faktury ?invoice? nie ma wyszczególnienia wartości usługi wykonanej na lądzie (jest ona zawarta w ogólnej stawce frachtowej) Podatnik dokonał podziału wartości proporcjonalnie do odcinków pokonanych odległości :
- Indie ? Dania 80 % wartości,
- Dania ? granica kraju 10 % wartości,
- granica kraju ? Warszawa 10 % wartości.
Podatnik sporządził fakturę wewnętrzną dokonując przeliczenia kwoty wyrażonej w walucie obcej po kursie z dnia wystawienia faktury ?invoice? w następujący sposób :
- transport Indie ? Dania: podatek VAT 0 %,
- transport Dania ? granica kraju: podatek VAT NP. - niepodlegający opodatkowaniu,
- transport granica kraju ? Warszawa: VAT 0 %.
Zgodnie z art. 19 ust. 19 w związku z art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od wykonania usługi.
Za wykonaną usługę Podatnik dokonał zapłaty w dniu 13.01.2005 r., zgodnie z w/wym. art. wystawił fakturę wewnętrzną z datą 13.01.2005 r. i wykazał w deklaracji VAT-7 za 01/2005 r. w poz. C.2.9.32 kwotę całej należności wynikającej z przedmiotowej faktury wewnętrznej (obejmującą całkowitą wartość faktury ?invoice?), jako kwotę, którą usługobiorca w imporcie usług jest zobowiązany zapłacić.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik wykazał w deklaracji VAT-7 za 01/2005 r. w poz. C.2.9.32 (tj. podstawa opodatkowania w imporcie usług) kwotę całej należności wynikającej z faktury wewnętrznej, która obejmowała całkowitą wartość faktury ?invoice?.
Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przez kontrahenta duńskiego usługi przewozu towaru na trasie Indie - Polska, w części podlegającej opodatkowaniu na terytorium kraju, jest ? w ramach importu usług ? Podatnik.
Usługa omawianego transportu międzynarodowego podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w części świadczonej:
- dla środków transportu morskiego na trasie Indie ? port w Danii,
- dla środków transportu lądowego na trasie granica kraju ? Warszawa.
Natomiast w części świadczonej środkami transportu lądowego na trasie port w Danii ? granica kraju przedmiotowa usługa nie podlegała opodatkowaniu w kraju.
Wystawiona przez Podatnika faktura wewnętrzna zawiera kwoty, które usługobiorca zobowiązany jest zapłacić z tytułu importu usług oraz kwotę z tytułu usług nie podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju.
Poz. 32 deklaracji VAT-7 ujęta jest w części C.2. ?Transakcje pozostałe?, wiersz 9 ?Import usług?, w kolumnie ?Podstawa opodatkowania w zł.?. W związku z tym w pozycji tej Podatnik powinien wykazać kwotę stanowiącą podstawę opodatkowania (wynikającą z obowiązku rozliczenia podatku z tytułu usług świadczonych przez duńskiego kontrahenta, dla których miejscem świadczenia zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku VAT jest terytorium kraju) ? bez kwoty z tytułu tej części świadczonych przez podmiot duński usług, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.
W przedmiotowym stanie faktycznym przy rozliczeniu podatku od towarów i usług z tytułu importu usług transportu międzynarodowego towarów importowanych (przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego ? Indie na terytorium kraju - RP) Podatnik zastosował stawkę podatku w wysokości 0%.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0 %. Jednakże do skorzystania ze stawki 0 % Podatnik winien posiadać odpowiednie dokumenty, stanowiące dowód świadczenia wymienionych usług. Dokumentami tymi, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT są:
- w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora ? list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2 ;
- w przypadku transportu towarów importowanych ? oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Podatnik oświadczył w piśmie z dnia 22.04.2005 r., iż nie posiada dokumentu wymienionego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do zastosowania w przedmiotowym imporcie usług stawki podatku w wysokości 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23.
