Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualne... - Interpretacja - PPDE/443-05/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. PPDE/443-05/2005, Urząd Skarbowy w Biłgoraju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualnej podatnika stwierdza, iż przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko Spółki w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii - bonusów (otrzymanych od dostawców towarów za spełnienie określonych zachowań) jest nieprawidłowe przy uwzględnieniu stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

W dniu 28 stycznia 2005r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju pisemny wniosek Spółki jawnej ............. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). Według przedstawionego stanu faktycznego Spółka otrzymuje premie - bonusy od dostawców towarów. Premie te przyznawane są Spółce za nabycie przekraczające określone ilości lub wartości towarów od kontrahentów i nie są świadczeniem powiązanym z konkretną transakcją. Spółka uważa, że premie te są formą nagrody, wyróżnieniem o charakterze motywacyjnym, co powoduje, iż w zakresie podatku VAT obowiązek podatkowy nie powstaje.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju nie uznaje tego stanowiska za prawidłowe. W transakcjach handlowych podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy) nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacanych premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników. Jeżeli z zawartej umowy wynika, iż premia powoduje bezpośrednie obniżenie ceny zakupu i można ją przyporządkować do konkretnej transakcji, to należy uznać, że stanowi ona rabat obniżający obrót. Zastosowanie wówczas znajduje przepis art. 29 ust. 4 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. oraz par. 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) dotyczący wystawiania faktur korygujących.

Natomiast w stanie faktycznym przedstawionym wyżej, tj. w przypadku, gdy premia nie jest świadczeniem powiązanym z konkretna transakcją, a przyznawana jest kontrahentowi za spełnienie określonych warunków, (w omawianym przypadku nabycia określonych ilości lub wartości towarów w określonym czasie), wówczas premię pieniężną należy uznać za odpłatnie świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z tym przepisem, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o PTU takie usługi opodatkowane są podstawową stawką w wysokości 22% i dlatego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja traci moc z chwilą zmiany stanu prawnego. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Urząd Skarbowy w Biłgoraju