Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych działa na podstawie ustawy z dnia 19 kwietnia 1991r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 1991r. N... - Interpretacja - PP/443-48/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.06.2005, sygn. PP/443-48/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych działa na podstawie ustawy z dnia 19 kwietnia 1991r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 1991r. Nr 41, poz. 178 ze zm.). Zakres i cele działania OIPiP wynikają z cyt. wyżej przepisów. Art. 1 ust. 1 ustawy o samorządzie stanowi, że samorząd pielęgniarek i położnych został utworzony dla reprezentowania zawodowych, społecznych i gospodarczych interesów tych zawodów. Art. 4 określa natomiast, przykładowy katalog zadań samorządu. Z katalogu tylko tych zadań wynika, że ustawodawca nałożył na organy samorządu różnorodne, ważne obowiązki, a w dalszych przepisach ustawy określił w sposób przykładowy formy ich realizacji. W art. 24 ust. 1 pkt 8 jest mowa m. in. o tym, że okręgowa rada, jako organ izby pielęgniarek i położnych, współpracuje z organami administracji rządowej oraz samorządem terytorialnym.

Podstawową sferą działalności samorządu jest piecza nad należytym wykonywaniem zawodu pielęgniarki i położnej oraz kształceniem zawodowym. Do kompetencji samorządu pielęgniarek należy też wydawanie zaświadczeń o prawie wykonywania zawodu, podejmowanie uchwał o zawieszeniu prawa wykonywania zawodu albo o ograniczeniu wykonywania określonych czynności zawodowych (art. 12 i 16 ustawy o samorządzie).

OIPiP we współpracy z organami administracji rządowej prowadzi przeszkolenia po 5-cio letniej przerwie w wykonywaniu zawodu. Stosownie do art. 15 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej podjęcie wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po upływie pięciu lat od ukończenia stażu podyplomowego lub po przerwie w wykonywaniu zawodu dłużej niż pięć lat wymaga odbycia przeszkolenia. Szkolenia te jako jedna z form przeciwdziałania bezrobociu finansowane są ze środków pochodzących z budżetu państwa. Dysponentem środków jest Wojewódzki Urząd Pracy. Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych jako podmiot reprezentujący i mający pieczę nad wykonywaniem zawodu prowadzi przedmiotowe przeszkolenia i ustala ich program.

Środki finansowe uzyskane z Wojewódzkiego Urzędu Pracy stanowią jedynie pokrycie kosztów prowadzenia przeszkolenia. Podkreślić należy, iż w szkoleniu tym mogą brać udział wyłącznie pielęgniarki i położne zarejestrowane i wykonujące zawód na obszarze działania Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych. Z tytułu odbycia przeszkolenia osoby te nie wnoszą żadnych dodatkowych opłat.
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych została wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy pod numerem ewidencyjnym 2.24/00054/2005.

Według stanowiska Podatnika - działalność statutowa Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych zakwalifikowana została przez Urząd Statystyczny w Katowicach (wg PKD) do podkategorii 9112Z - działalność organizacji profesjonalnych. Usługi należące do kategorii 91 zwolnione są od podatku od towarów i usług jako wymienione pod pozycją 10 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 7 w/w załącznika jako zwolnione od podatku wymienione zostały usługi sklasyfikowane według PKWiU - ex 80 "usługi w zakresie edukacji".
Zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszelkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.
W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt oraz świadczoną usługę, producent (usługodawca) może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Z cytowanych wyżej unormowań wynika, iż ustawodawca nie upoważnił organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony wyrób lub usługę.
Podkreślić należy, że do grupowania PKWiU ex 80, tj. grupowania objętego zwolnieniem od podatku zaliczono wszystkie usługi edukacyjne, a nie tylko usługi świadczone przez szkoły i placówki upoważnione do wystawiania świadectw potwierdzających ukończenie danej szkoły lub placówki albo do wystawiania zatwierdzonego i uznanego przez organy państwowe świadectwa ukończenia innych form kształcenia, prowadzonych przez te szkoły lub placówki, w tym kształcenia zawodowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, że jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę zaliczane są do grupowania PKWiU 80, to podlegają one zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Ponieważ jednak Strona nie przedłożyła materiałów ani informacji o zakwalifikowaniu świadczonych przez siebie usług do wskazanego grupowania brak jest podstaw do potwierdzenia słuszności prezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie