Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja pod... - Interpretacja - 146/VAT/443-22/MO/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. 146/VAT/443-22/MO/05, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja podatkowa" (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 30.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


p o s t a n a w i a


- stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Pismem z dnia 30 marca 2005r. Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Gmina obok dotychczas realizowanych z własnych środków budżetowych zadań inwestycyjnych, podejmuje się w chwili obecnej inwestycji w zakresie gospodarki wodno - ściekowej z udziałem środków Funduszu Spójności. Środki Funduszu Spójności są refundowane, ale refundacja nie obejmuje podatku naliczonego VAT, który zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej jest kosztem niekwalifikowanym.
W zakresie gospodarki wodno - ściekowej po podpisaniu umowy - na dofinansowanie programu ze środków Funduszu Spójności - inwestycje będą finansowane niejako z trzech źródeł: budżetu Gminy, Funduszu Spójności oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Gmina ma osobowość prawną i działa poprzez swoje organy. Organem wykonawczym jest Burmistrz, którego aparatem pomocniczym jest Urząd Miejski. Urząd Miejski jest jednostką organizacyjną gminy - jednostką budżetową. W celu obsługi inwestycji realizowanych przy udziale Środków z Funduszu Spójności w ramach Urzędu Miejskiego - czyli aparatu pomocniczego Burmistrza - została utworzona wyodrębniona komórka Zespół Realizacji Projektu Funduszu Spójności. Tak więc niezależnie od tego czy techniczne czynności i rozliczenia wykonuje jednostka organizacyjna Gminy - Urząd Miejski, Zakład Wodociągów i Kanalizacji, czy też Zespól Realizacji Projektu Funduszu Spójności - są to cały czas działania osoby prawnej Gminy XXXXXXXXXX poprzez jej organ wykonawczy Burmistrza Gminy.
Zadania Gminy w zakresie prowadzonym w projekcie, czyli eksploatację wodociągów i kanalizacji realizuje Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy XXXXXXXXXX funkcjonujący w formie zakładu budżetowego. Zakład ten rozlicza się z budżetem Gminy XXXXXXXXXX. Zakład Wodociągów i Kanalizacji prowadzi eksploatację sieci i urządzeń w zakresie gospodarki wodno-ściekowej - sprzedaje wodę i ścieki (sprzedaż opodatkowana podatnikiem VAT). Przychody z gospodarki wodno-ściekowej są przychodami Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.
Zarówno Zakład wodociągów i Kanalizacji jak i Urząd Miejski są odrębnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT. Gmina XXXXXXXXXX jako osoba prawna nie jest na dzień dzisiejszy zarejestrowanym odrębnym podatnikiem VAT. Działania o zarejestrowanie Gminy zostaną podjęte.
W wyniku realizacji projektu zostaną wytworzone następujące inwestycje:
1. sieci wodociągowo-kanalizacyjne,
2. zmodernizowana oczyszczalnia ścieków,
3. zmodernizowane stacje uzdatniania wody, a także nowo wybudowana,które zostaną przekazane do eksploatacji do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.
Gmina po zrealizowaniu inwestycji wodno - kanalizacyjnej przekaże do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji - jednostce organizacyjnej gminy - nieodpłatnie na podstawie dowodu finansowo-księgowego PT - "przekazanie środka trwałego"; wartość inwestycji wyceniona jest wg kosztu brutto, tj. łącznie z podatkiem VAT.


Pytanie:

Czy Gmina XXXXXXXXXX ma możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków czynionych ze środków funduszu Spójności podatku VAT - podatek jest w tym Funduszu kosztem niekwalifikowanym - od inwestycji zrealizowanych w ramach programu "Gospodarka wodno - ściekowa na terenie miasta i gminy XXXXXXXXXX ?

Strona stoi na stanowisku, że możliwe jest dokonywanie obniżenia podatku należnego o naliczony wynikający z faktur zakupu dokumentujących wydatki inwestycyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w budżecie Gminy XXXXXXXXXX. Wynika to z tegoż, iż Gmina jest beneficjentem Środków Funduszu Spójności i realizatorem projektu w każdej jego fazie, a więc zarówno na etapie zakupów inwestycyjnych jak też eksploatacji wytworzonych inwestycji. Gmina ma osobowość prawną i działa poprzez swoje organy Burmistrza oraz Radę Miejską i wykonuje zadania poprzez utworzone w tym celu jednostki organizacyjne. Zarówno Zakład Wodociągów i Kanalizacji jak i Urząd Miejski są jednostkami sektora finansów publicznych działającymi na podstawie przepisów o finansach publicznych. Obie jednostki rozliczają się z tym samym budżetem Gminy XXXXXXXXXX. W ocenie Strony o ile Gmina będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT, to podatek ten w ramach wykorzystania środków unijnych - Funduszu Spójności powinna rozliczać samodzielnie w ramach realizacji uchwalonego budżetu. Posiłkowanie się w realizacji zadań jednostkami organizacyjnymi wynika z przyjętych ustawowo rozwiązań i jest funkcjonującym prawnym rozwiązaniem, umożliwiającym takiej osobie prawnej jak Gmina wykonywanie ustawowych zadań. Rozwiązanie takie nie powinno stać na przeszkodzie w wykorzystaniu przez Gminę z dobrodziejstw ustawy o podatku VAT, jest bowiem takim samym podatnikiem.Tak więc niezależnie od tego czy techniczne czynności i rozliczenia wykonuje jednostka organizacyjna Gminy - Urząd Miejski, Zakład Wodociągów i Kanalizacji, czy też Zespół Realizacji Projektu Funduszu Spójności - są to cały czas działania osoby prawnej Gminy XXXXXXXXXX poprzez jej organ wykonawczy Burmistrza Gminy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. - Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), należą m.in. zadania w zakresie spraw wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych.Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.Tak więc w omawianym zakresie Urząd Miejski w XXXXXXXXXX nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W rozpatrywanej sprawie, nie będzie miał miejsca związek zakupów dotyczących przedmiotowej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną Urzędu Miejskiego w XXXXXXXXXX, a zatem, Stronie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, bądź do zwrotu różnicy podatku, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na inwestycję w zakresie gospodarki wodno - ściekowej nie może być przez Stronę odliczony. Sytuacja nie zmieni się nawet w przypadku gdyby Gmina dokonała rejestracji w podatku od towarów i usług. W świetle powyższego stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim