
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a, ust. 3 pkt 2 stawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Spółki z dnia 13.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 16.05.2005 r.) ; znak: L.dz.DE/41/2005 w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdza, że stanowisko Jednostki dotyczące prawa zastosowania stawki 7 % podatku VAT przy realizacji usług polegających na remoncie ulic miejskich, wykonywanych na drogach, które w rozumieniu ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. , Nr 71, poz. 838 ze zm.) należą do kategorii dróg gminnych jest nieprawidłowe.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca wykonuje usługi polegające na remoncie ulic miejskich , które są drogami dojazdowymi obsługującymi tereny zabudowy miejskiej pod nazwą " remonty cząstkowe nawierzchni asfaltowych ulic miejskich". Drogi te na podstawie ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) należą do kategorii dróg gminnych. Zdaniem Wnioskodawcy ma On prawo zastosować do wyżej wymienionych robót 7% stawkę podatku VAT na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano- montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Infrastruktura towarzysząca została zdefiniowana w ust. 3 wyżej wymienioengo art. 146 jako:
- sieci rozprowadzające , wraz z urządzeniami , obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody , stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy).
Z treści przytoczonych przepisów (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a, ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) wynika, iż roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu podlegają do dnia 31.12.2007 r. opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7 %. Dla zastosowania wyżej wymienionego przepisu niezbędne jest jednak rozpoznanie czy roboty są wykonywane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który dokonać tego może na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym. Definicja dróg określona została w ustawie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.). Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej ustawy drogą publiczną jest droga zaliczana do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem , z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:
- drogi krajowe,
- drogi wojewódzkie,
- drogi powiatowe,
- drogi gminne.
Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych powyżej należą do tej samej kategorii, co te drogi. Inwestycje w zakresie remontu dróg gminnych, o których mowa w art. 2 ustawy o drogach publicznych, są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze gminy. Droga taka nie jest, więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, jej celem, bowiem jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi obszarami na terenie gminy. Próba przyporządkowania robót budowlanych dotyczących dróg gminnych , do kategorii robót budowlano - montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, mająca na celu umożliwienie stosowanie obniżonej stawki podatku VAT, jest nieuzasadniona. Drogi gminne bowiem nie stanowią elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście cyt. wyżej art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, są one elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. W świetle powyższego w przypadku remontu dróg gminnych będzie miała zastosowanie stawka 22 % określona na podstawie art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując, tut organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 13.05.2005 r.; znak L.dz.DE/41/2005, uzupełnionego pismem z dnia 01.06.2005 r.; znak: L.dz.DE-49/2005 i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie Spółce przysługuje prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
